۱۷ شهریور ۱۳۹۸،‏ ۱۶:۴۲
کد خبرنگار: 2534
کد خبر: 83469655
۰ نفر

برچسب‌ها

واقعه عاشورا به روایت رسانه های داخلی

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی کوشیدند تا اهداف قیام امام حسین (ع) و پیام این واقعه مهم تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، پیروان اهل بیت(ع) با برگزاری آیین‌های ویژه به سوگواری می پردازند و اینگونه ارادت خود را به امام سوم شیعیان(ع) و یارانش نشان می دهند، به گونه ای که با گذشت سدهها از وقوع رویداد بزرگ کربلا، عشق و ارادت شیعیان به امام حسین(ع) همچنان پابرجاست و به این رخداد مهم در ابعاد گوناگون توجه می شود.  

رسانه های جریان های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، امروز ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ خورشیدی این واقعه تاریخی را مورد بررسی و واکاوی قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: واقعه عاشورا مصاف دو نوع خداشناسی است؛ نوع دیگری از خداشناسی در اندیشه امام حسین (ع) خود را نشان داد؛ در دین حقیقی، توحید حقیقی نقش اساسی را ایفا می‌کند؛ امروز این پیام عاشورا نه فقط برای جامعه اسلامی بلکه برای جامعه بشری نیز کاربرد دارد؛ امام حسین(ع) خون قلبش را هدیه کرد (نه برای بخشش گناهان‌ ما مردمان) بلکه برای رهایی انسان‌ها از جهل، گمراهی و بی‌عدالتی؛ امام حسین (ع) به یک هدف بزرگ می‌اندیشد: اجرای «امر به معروف و نهی از منکر»؛ فشار اقتصادی موجب نشده که این آیین کهن تعطیل یا تضعیف شود؛ اینکه مسلمانان همواره یاد این واقعه تاریخی را با مناسک مذهبی و اعتقادی خاص زنده نگاه داشته‌اند، نشان دهنده اعتقاد تاریخی این جوامع، نسبت به این واقعه تاریخی است.

پیام عاشورا

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه نوشت: واقعه عاشورا مصاف دو نوع خداشناسی است. بنی امیه وقتی در صدر امور قرار گرفت، دین را ابزار ساخته و خدا، کلمات، الهیات و شریعت را برای تحقق هدف خود که همانا سلطه بر جهان اسلام بود، به کار برد. این ابزار آنچنان گسترش یافت که دین پوستین وارونه شد؛ ظاهر دین در عمل ماند و نماز و روزه به‌جای آورده می‌شد اما باطن دین که خداشناسی واقعی و مبتنی بر عدالت و اخلاق و رعایت حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی بود از درون آن جدا شد. دین و خدایی به مردم معرفی شد تا نشان دهد که قدرتی مبتنی بر جبر جهان را اداره می‌کند... د.

نوع دیگر خداشناسی در اندیشه امام حسین (ع) خود را نشان داد. در آن زمان که خدا، دین و شریعت اسیر اشرار شده بود، امام حسین (ع) با الهیات و خداشناسی خود تلاش کرد تا آن را از دست اندیشه‌های امویان نجات دهد. بنابراین مبارزه با تفکری را که می‌شد با آن ظلم کرد و حقوق انسانی را زیر پا گذاشت آغاز کرد. او بدنبال اسلام حقیقی بود که در آن نماز و روزه و حج هست و حاصلش نیز ایمان آگاهانه و متکی بر انتخاب و حفظ حقوق انسانی است. پیام عاشورا برای ما این است که؛ می‌شود در طول تاریخ دین را ابزار کرد. دینی که هدیه خدا به انسان‌ها و نعمتی برای سعادت بشر است تا انسان‌ها در آن به جای عدالت به سمت نابرابری و به جای کرامت انسانی به سویی بروند که عده‌ای برخوردار و عده‌ای دیگر برده و بنده حاکمان باشند.

پیام عاشورا برای ما این است که؛ در دین حقیقی، توحید حقیقی نقش اساسی را ایفا می‌کند. اگر این فهم به وجود بیاید به حاکمیت اخلاق، برقراری عدالت، احساس امنیت، کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد روابط مهربانانه‌تر بین مردم خواهد انجامید و جامعه به جای جنگ به سوی صلح و به جای اختلاف به سوی وحدت حرکت می‌کند.   پیام عاشورا برای ما همان است که در زیارت اربعین می‌خوانیم. امام حسین(ع) خون قلبش را هدیه کرد (نه برای بخشش گناهان‌ ما مردمان) بلکه برای این مهم تا انسان‌ها از جهل، گمراهی و بی‌عدالتی نجات یابند. پیام عاشورا برای ما این است که؛ اگر به سمت شعارهای واقعی برویم جامعه عادلانه‌تر و مهربان‌تر خواهد بود. امروز این پیام عاشورا نه فقط برای جامعه اسلامی بلکه برای جامعه بشری نیز کاربرد دارد. کرامت انسانی، حقوق برابر، رفع تبعیض نژادی و اقتصادی نتیجه گوش فرا دادن به پیام عاشوراست. اگر همه ما به این پیام‌ها به درستی توجه کنیم می‌توانیم جامعه‌ای متکی بر امنیت، ایمان بدون خرافات و آگاه از حقوق انسان‌ها و روابط اخلاقی داشته باشیم.

روزنامه ایران در یادداشتی دیگر با عنوان حق معرفت و معرفت حق به قلم آیت‌الله حاج شیخ حسین عرب استاد حوزه و دانشگاه نوشت: هنگامی که انسان خود و جهان واقع را به‌عنوان هستی واقعی پذیرفت، پس حق دارد که خوب، خود و دیگر عرصه‌های هستی را نیک بشناسد. شناخت گاهی ظنی و تخمینی است و بیش از توهم چیز دیگری نیست. شناخت ظنی و پنداری و تخمینی و توهمی در میزان جهان‌بینی عاشورایی و به‌طور کلی، الهی- قرآنی ارزشی ندارد. از جمله ویژگی‌هایی که انسان کامل و نیز ابی عبدالله الحسین(ع) به تصریح خود داشته‌اند این بود که لحظه‌ای در خود و خدای خود و نسبتی که با خدا و جهان خویش دارند و نیز نسبتی که با حال و آینده خویش دارند شک و تردید نداشته‌اند و پیوسته گوهر یقین که درک صددرصدی نسبت به واقعیات هستی است ملازم جان شریف‌شان بوده است.

هدف بزرگ امام حسین (ع) اجرای امر به معروف و نهی از منکر

آنچه حسین (ع) می‌آموزد عنوان یادداشتی در روزنامه شرق است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: تاریخ درباره رویدادهای بزرگ، نکته‌های ویژه‌ای یادداشت می‌کند. حرکت کاروان حسین (ع) از مدینه تا مکه و از آن مکان روحانی تا کربلای معلا، حادثه‌های فراوانی در دل خود دارد که دقت در هرکدام آنها می‌تواند نگاه آدمی را به هستی تغییر دهد. منزلگاه‌هایی از مکه تا شهر کوفه قرار گرفته که در مسیر کاروان حسینی است. آن حضرت به هرکدام آنها به‌عنوان «فرصتی برای جذب» می‌نگرد. ‌ از صبح روز عاشورا که جنگ نابرابری آغاز می‌شود، سرور آزادگان جهان‌ شاهد رویدادهای تلخی است و تا ظهر که بازهم چند نفر از یاران ایشان به شهادت می‌رسند، قلب آن حضرت ساعت‌به‌ساعت غمگین‌تر می‌شود، اما نکته مهمی که سبب می‌شود آن اشرف اولیا چون کوهی استوار بماند و در برابر مصیبت ازدست‌دادن عزیزانش، آرامش خود را حفظ کند، این است که او به یک هدف بزرگ می‌اندیشد: اجرای «امر به معروف و نهی از منکر»؛ این موضوع در لحظه‌لحظه این حرکت، حوادث تلخ و شیرینی به وجود آورده است.

 محرم امسال در یک نگاه

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: نگاهی گذرا به برگزاری مراسم عزاداری نشان می‌دهد که شکل و شمایل مراسم برپا شده کم و بیش شبیه همان چیزی است که همه‌ساله روی می‌دهد. اما با این حال شرایط اجتماعی کشور در محرم امسال با محرم‌های سال‌های گذشته تفاوت‌هایی هم دارد.

اولین تفاوت به افزایش فشار اقتصادی آمریکا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران مربوط است. هر چند گزارش دقیقی از کیفیت برگزاری مجالس عزای حسین(ع) منتشر نشده اما مشاهده خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد که تکایا و هیئت‌های مذهبی به روال سابق در حال برگزاری مراسم هستند و فشار اقتصادی موجب نشده که این آیین کهن تعطیل یا تضعیف شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در سالی که قرار است، انتخابات مجلس برگزار شود و از سوی دیگر عهدشکنی آمریکا در برجام موجب شده تا مخالفان سیاسی دولت حسن روحانی فرصت را غنیمت شمرند و به دولت حمله کنند؛ هیئت‌هایی که اصطلاحا «انقلابی» نامیده می‌شوند، بار دیگر محل مناسبی هستند برای اظهارنظر مداحانی که با مواضع دولت موافق نیستند. از گوشه و کنار تهران خبر می‌رسد که این مداحان امسال هم در انتخاب مضامین شعرها نهایت دست و دلبازی را به خرج داده‌اند و شعرهای تند و تیزی را برای شب‌های عزاداری تدارک دیده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های محرم امسال بدون شک متعلق است به رویکرد محیط زیستی عزاداران در سراسر ایران. تعداد زیادی کمپین اجتماعی در شهرهای ایران شکل گرفته است که به عزاداران توصیه می‌کنند از ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف کمتر استفاده کنند. کمپین‌هایی‌که آشکارا پررنگ‌تر از سال‌های گذشته‌اند و نشان می‌دهند فعالان اجتماعی بیش از پیش به خطر مصرف بیش از اندازه ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف آگاه شده‌اند.

 واقعه تاریخی عاشورا، یک پدیده تاریخی

به گزارش خبرنگار ایلنا، واقعه تاریخی عاشورا به مثابه یک پدیدار تاریخی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و متفکران تاریخی قرار گرفته و همواره به عنوان نمودی از ثنویت تاریخی ستم‌پیشگی ـ عدالت‌خواهی، در دیدگاه‌های زیبایی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه مورد بازبینی و واکاوی قرار گرفته است و هر آیینه، زاویه‌ای از اهمیت و عظمت این واقعه تاریخی، بر اهل معرفت رخ‌نمون می‌شود و تاریخ را به مثابه پهنه‌ای که هر روزش نمو عاشورایی دارد، بازتولید می‌کند. زنگارزدایی و خرافه‌زدایی از این واقعه پراهمیت تاریخی، می‌تواند باعث افزایش شفافیت ماهیت این کنش معرفت‌شناسانهِ بدون تاریخ مصرف در سرتاسر جهان خواهد شد. حضور مداوم و پیوسته روح این واقعه در معماری، هنرهای نمایشی و تزئینی، موسیقی و ادبیات شیعیان، خاصه ایران، بیانگر پیوستار فرهنگی و عقیدتی تاریخی بنیان‌های اجتماعی ایران (بازار، مذهب، خانواده، دولت) با واقعه عاشورا و نفوذ آن در سنت‌های اجتماعی‌ و رفتارهای عادی ایرانیان است که یکسره ظلم‌ستیزی (فارغ از تعریف مبادی ستم‌پیشگی و ستم‌پذیری) را در سرشت خود، می‌پرورانند.

اهمیت تاریخی رویداد کربلا

به گزارش ایلنا، پروفسور جوآنا گوستاوسون نایب رئیس دپارتمان مطالعات ادیان و استاد کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه لاند سوئد که چندین اثر در رابطه با تاریخ تشیع نیز به رشته تحریر درآورده است، در گفت ‌وگو با ایلنا از اهمیت این واقعه تاریخی به عنوان لحظه معرفت‌شناختی یاد می‌کند.

جوآنا گوستاوسون معتقد است که واقعه عاشورا به کلان‌ روایتی فرامذهبی بدل شده است که ابرگفتمانی برای آزادی‌خواهی و ایستادگی در برابر جباریت را برای تاریخ بشر ترسیم کرده است.

وی در پاسخ به این سووال ایلنا که پس از گذشت حدود هزار و چهارصد سال از واقعه عاشورا، هنوز چندصد میلیون نفر از مردم جهان سالروز واقعه عاشورا را گرامی می‌دارند و به عزاداری برای این مصیبت می‌پردازند. علت اهمیت دادن به این موضوع به عنوان یک ابرتراژدی تاریخی، فقط به جهت نیاز به تکیه‌گاه غم‌انگیز تاریخی‌ست یا واجد اهمیت گفتمانی برای این جمعیت گسترده در سرتاسر جهان است؟  گفت: مسلمانان و به طور مشخص شیعیان، در بکارگیری دوآلیته (ثنویت) تاریخی در رابطه با ستمگران و جباران و حقانیت ستم‌دیدگان، توانستند یک گفتمان کلاسیک و اصیل تاریخی بسازند که هیچ شباهتی به ایدئولوژی‌های دست چپی ندارد و توانسته صورت‌بندی متمایز و اعجاب‌آوری از مفاهیمی نظیر ستم، زورگویی و آزادگی در برابر جباریت سیاسی و سیر آن در تاریخ ارائه کند که بدون شک واجد تاملات گسترده پدیدارشناسی می‌تواند باشد. امام حسین(ع)، توانست در شرایطی که می‌توانست یک مصالحه سیاسی حداکثری داشته باشد و از خلیفه بی‌تجربه امتیازات گسترده‌ای بگیرد و آزادانه به ترویج سنت پیامبر اسلام(ص) بپردازد؛ با این حال، او و یارانش که به همان سنت تاریخی پیامبر اسلام باور عمیق قلبی داشتند، حاضر به هیچ گونه مماشاتی در برابر نظام قدرتِ فاسد نشدند و حتی توانستند که با ایستادگی در برابر حاکمِ نادان مسلمانان که هم از دانش دینی بی‌بهره بود و هم از ذکاوت سیاسی تهی بود، مشروعیتی را که خلیفه با استفاده از ثروت گسترده حاکمیت به دست آورده بود، با حداقل توان نظامی و بدون پشتوانه سیاسی به چالش بکشند. به شکلی که حتی فرزندش و برخی دیگر از جانشینانش از اقدامات او اعلام برائت کردند و او را نادان و نامشروع خطاب کردند. اینکه مسلمانان همواره یاد این واقعه تاریخی را با مناسک مذهبی و اعتقادی خاص زنده نگاه داشته‌اند، نشان دهنده اعتقاد تاریخی این جوامع، نسبت به این واقعه تاریخی‌ست که توانسته‌اند از آن یک امر مستمر گفتمانی تاریخی استخراج کنند و در برابر تمامی جریانات جبار (تیرانی) تاریخی، برسازی کنند و به آن تکیه بدهند که درواقع به یک لحظه معرفت‌شناسی تاریخی اتکا می‌کند.

رسانه های اصولگرا

رسانه‌های  منتسب به جریان اصولگرا در اخبار و گزارش های خود از عبارت ها و گزاره های زیر استفاده کرده اند:

«حسین» هنوز هم زنده است و «سلام بر حسین» هنوز هم مانده است؛ عاشورا یک واقعه نیست، یک تابلو نیست، یک روز نیست، نماد هم نیست، عاشورا یک مدل نیست، یک حقیقت است که در تمامی تاریخ جریان دارد؛ هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچ‌کس قبل از امام حسین - حتی خود پیامبر- انجام نداده بود؛ از ابتدای خلقت آدم، عاشق‌کشان بوده است، تا پایان نیز خواهد بود؛ امام بر اساس وعده قرآن در شرایط بسیار سختی قیام کرد؛ حماسه عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری است که نیرومندترین احساسات انسان‌ها را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز گذشته است.

فرهنگ عاشورا

روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان چهل سال عبور از طوفان با کشتی نجات حسین(ع)  نوشت: رسول خدا صلوات‌الله ‌علیه گویا این روزها را می‌دید که فرموده بود: «همانا از شهادت حسین، حرارتی در قلوب مؤمنان پدید می‌آید که هرگز رو به سردی نمی‌گراید»! در تقویم خون سیدالشهدا، همیشه سایه خورشید بلند است! هر سال باشکوه‌تر از سال پیش! هر محرم زیباتر از محرم قبل! السلام‌علیک یا اباعبدالله! چه زیباست این سلام آسمانی! یزیدیان چه ابلهانه توهم زده بودند دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، خداحافظی با حسین‌بن علی است لیکن «حسین» هنوز هم زنده است و «سلام بر حسین» هنوز هم مانده است! آنچه فزون شده مهر و محبت اولاد آدم به حضرت اباعبدالله است! ناظر بر این امر است که معتقدیم عاشورا یک واقعه نیست، یک تابلو نیست، یک روز نیست، نماد هم نیست، عاشورا یک مدل نیست، یک حقیقت است که در تمامی تاریخ جریان دارد.

آری «عاشورا یک حادثه نیست، یک فرهنگ است»؛ فرهنگی که منظومه‌ای از خوبی‌ها و زیبایی‌ها را در خود جا داده و به ثمن «اشک»، که زبانِ دل و پاسدار خون شهید است و «گریه»، که فریاد مظلومیّت و بصیرت عبرت‌آموز است، جرعه جرعه در کام جان و روان عاشقانش می‌ریزد و پله پله شیفتگانش را تا خدا عروج می‌دهد و «کربلا» در این میان فراتر از قطعه‌ای زمین، حرم حق است و مثالی است برای این ‌که در مقابل عظمت دشمن، انسان نباید دچار تردید شود.

اهداف امام حسین (ع) از قیام

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان هدف قیام امام حسین (ع) نه تشکیل حکومت بود نه شهادت،  می نویسد: انسان می‌تواند در حرکت چندماهه حضرت ابی‌عبدالله (ع) ‌ از آن روزی که از مدینه خارج شد و طرف مکه آمد تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید بیش از صد درس مهم بشمارد که هرکدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا، درس است. اما آن صد درس مورد اشاره به کنار؛ یک درس اصلی در حرکت و قیام امام حسین(ع) وجود دارد که من سعی خواهم کرد آن را به شما عرض کنم؛ همه آنها حاشیه است و این متن است. چرا قیام کرد؟ این درس است.

اگر بخواهیم هدف امام حسین (ع) را بیان کنیم، باید این طور بگوییم که هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچ‌کس قبل از امام حسین - حتی خود پیامبر- انجام نداده بود.

حالا چرا امام حسین (ع) این کار را بکند؟ چون زمینه انجام این واجب، در زمان امام حسین پیش آمد. اگر این زمینه در زمان امام حسین پیش نمی‌آمد، مثلاً در زمان امام علی‌النقی (ع) پیش می‌آمد، همین کار را امام علی‌النقی (ع) می‌کرد و حادثه عظیم و ذبح عظیم تاریخ اسلام، امام علی‌النقی می‌شد. اگر در زمان امام حسن مجتبی یا در زمان امام صادق (ع) هم پیش می‌آمد، آن بزرگواران عمل می‌کردند. در زمان قبل از امام حسین (ع)، پیش نیامد؛ بعد از امام حسین هم در تمام طول حضور ائمه (ع) تا دوران غیبت پیش نیامد. پیغمبر اکرم و هر پیغمبری وقتی که می‌آید، یک مجموعه احکام می‌آورد، این احکامی را که پیغمبر می‌آورد، بعضی فردی است و برای این است که انسان خودش را اصلاح کند؛ بعضی اجتماعی است و برای این است که دنیای بشر را آباد و اداره کند و اجتماعات بشر را به پا بدارد. مجموعه احکامی است که به آن نظام اسلامی می‌گویند.

مهندس این نظام و راهبر این قطار در این خط، نبی اکرم و آن کسی است که به جای او می‌نشیند. خط هم روشن است و مشخص است. باید جامعه اسلامی و فرد اسلامی از این خط، بر روی خط و در این جهت و از این راه حرکت کند؛ که اگر چنین حرکتی هم انجام گیرد، آن وقت انسان‌ها به کمال می‌رسند؛ انسان‌ها صالح و فرشته‌گون می‌شوند، ظلم در میان مردم از بین می‌رود؛ بدی، فساد، اختلاف، فقر و جهل از بین می‌رود. بشر به خوشبختی کامل می‌رسد و بنده کامل خدا می‌شود.

چرایی واقعه عاشورا

روزنامه سیاست روز با تیتر شور حسین است چه‌ها می‌کند...،  آورده است: از ابتدای خلقت آدم، عاشق‌کشان بوده است، تا پایان نیز خواهد بود. از «آدم و حوا» آغاز شد و تا اکنون هم هست. همان هنگام که قابیل، هابیل را کشت، عاشق‌کشان آغاز شد؛ از همان قربانی کردن آغاز شد؛ قربانی هابیل پذیرفته شد، اما گندم قابیل نه؛ ادامه داشت تا ابراهیم (ع)؛ اما اسماعیل تا قربانگاه رفت، قربانی نشد. تا به امیر مومنان رسید، تا محراب عشق؛ تیغ کین فرق دریای عشق را شکافت، اما خورشید خاموش نشد، علی چشمه خورشید بود.

عاشق‌کشان، به کریم اهل بیت رسید، اما کرامت پابرجا ماند، آن‌گونه شد که به حسین (ع) رسید. قربانی دیگری از عشق. تفاوتی بود میان این عاشق‌کشان با آن دیگری‌ها؛ از قربانگاه عشق ابراهیم، عاشق‌کشان حسین (ع) رقم خورده بود. ابراهیم اسماعیلش ماند، تا حسینش به قربانگاه عشق رود. از عید قربان تا اقیانوس محشر عاشورا. حسین غرق به خون لب‌تشنه آب، علی‌اصغرش را برد برای قربانی؛ قربانگاه، کربلا بود کنار رود فرات. درنگ نکرد، شک به دلش هم راه نداد. از عرفه که راه افتاده بود، می‌دانست. شش‌ماهه‌اش را، دردانه اش را روی دست گرفت. آب می‌خواست برای او، کمی؛ قربانی‌اش را آورد به قربانگاه نینوا و خود نیز قربانی شد؛ قربانی عشق. خون، آبروی این دیار است. شقایق‌ها همواره باید پرپر شوند تا سرسلسله عشاق بیاید. خون سیراب می‌کند عطش کهنه این دیار را؛ خون حسین در رگ‌های این سرزمین جاری است. قرن‌هاست مردم این دیار از خون حسین سیراب‌اند و جان می‌گیرند.

«و فدینا به ذبح عظیم ... و این‌گونه خدا خواست قربانی، تا عاشورا به تأخیر بیفتد.

 پیروزی خون بر شمشیر

روزنامه رسالت می نویسد: در طول تاریخ بشر قیام‌ها و انقلاب‌های مختلفی رخ‌داده و تا به امروز تنها نام و تاریخچه‌ای از آن‌ها به یادگار مانده است اما وقتی به واقعه عاشورا می‌رسیم همه‌چیز فرق می‌کند، فرمانده، یاران، هدف، انگیزه، خانواده و هر آنچه در این نهضت وجود دارد، الهی و مقدس است. به طور قطع این واقعه، حسی در درون خود دارد که استمرار هزارساله داشته و هنوز هم در عصر اتم جاری و ساری است. حماسه عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری است که نیرومندترین احساسات انسان‌ها را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز گذشته است.

هنوز با الهام از عاشورا و نهضت حسینی، انقلاب‌ها به پیروزی می‌رسند و شگفت و تعجب از اینکه با گذشت زمان بیشتر، شور خون‌های ریخته شده به شعور تبدیل می‌شود و در سودای جهانی شدن است. عاشورا در یک زمان و مکان مشخص رخ داد، اما امروز اتمسفری را در برگرفته که همه انسان‌ها می‌توانند در آن تنفس کنند در صورتی که بخواهند. عاشورا شعوری است که بعد از گذشت سالها و قرن‌ها به ما رسیده و حقانیت خود را ثابت کرده است.

باید به خاطر داشت که مجالس عزاداری سیدالشهدا در طول سال های متمادی برگزار شده و در زمان پادشاهان و خلفای بسیاری با آن برخوردهای قهری بسیاری صورت گرفته و خون ها برای آن ریخته شده است. ضمن اینکه با نگاهی به قیام عاشورا در می یابیم این قیام نشانگر روح اسلام سیاسی و مقابله با زورگویی و استبداد طاغوت های زمان است که از هزارو چهارصد سال پیش اثرات آن به ما رسیده و اینکه زمان و فرصت بهره برداری از این قیام تاریخی است.

«آیت‌الله موحدی کرمانی» نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری درگفت ‌وگو با روزنامه رسالت  با اشاره به شرایط امام حسین در زمان قیام عاشورا گفت: امام بر اساس وعده قرآن در شرایط بسیار سختی قیام کرد. مردم در برابر این قیام دو نوع برخورد از خود نشان دادند: عده‌ای که به امام حسین(ع) ایمان و باور قلبی داشتند و در کنار ایشان ایستادگی کردند و عده دیگری که ایمان قلبی نداشتند زیرا یزید را قدرت نامحدودی می‌دانستند که در همه کشورهای اسلامی حکومت می‌کرد  و باور داشتند امام نمی‌تواند با تعداد کم یاران خود در برابر قدرت او مقابله کند. این افراد با چنین تفکری جزو انسان‌های نخبه و خردمند زمان خود محسوب می‌شدند و بارها به امام حسین(ع) برای جلوگیری از بروز جنگ هشدار داده و مبارزه امام را مصلحت نمی‌دانستند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: امام حسین(ع) برای قیام خود به نکته مهمی توجه داشت. ایشان با علم به اینکه خود و یارانش در این راه به شهادت می‌رسند، به میدان رفت اما این کشته شدن را به دلیل یاری رساندن به دین پذیرفت و این کار به مثابه غلبه خون بر شمشیر است. امام حسین(ع) این معنا را دریافته بود اما دیگران به این معنا دست نیافته بودند. او بر اساس وعده قرآن و با تکیه بر آن قیام کرده و عده کمی با ایشان همراهی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =