۱۷ شهریور ۱۳۹۸،‏ ۱۹:۲۱
کد خبرنگار: 2537
کد خبر: 83469227
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه رسانه های عربی به حماسه‌ حسینی

تهران- ایرنا- ظلم ستیزی، آزادگی و ایستادگی امام حسین (ع) در برابر زورگویی ها سبب شده است که این امام همام به عنوان الگوی آزادی خواهی و ظلم ستیزی و پیشوای مدافعان راستین حقوق بشر در سراسر جهان مطرح شوند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، واقعه خونین شهادت حضرت امام حسین (ع) یکی از مهمترین حوادث تاریخ است. نبرد خونین کربلا نمونه جهاد مقدس الهی است که حسین بزرگ و جاوید برای گسترش عدالت و آزادی و ایمان در بستر تفتیده فرات برپا کرد و به مبارزه با باطل و ستم برخاست و آیین نیای ارجمندش را با نثار خون پاکش استوار کرد و به جهانیان درس ایمان، فداکاری و ایثار و جهاد آموخت. قیام وی به ابدیت پر کشید و به جاودانگی پیوست و خونی که نخشکید و همیشه جوشید و سازندگی و آفرینندگی آورد. او با حمایت از انسانیت و آزادی به ایجاد پرشورترین و حماسی ترین، مقدس ترین و جاودانه ترین انقلاب عالی، آسمانی و انسانی پرداخت و هر خیزش از رستاخیز او مایه و سرمایه گرفت که هنوز هم فریاد (هیهات منّا الذِّلَّة) او در گوش انسان ها طنین می افکند و حیات می بخشد و روح می پرورد و آزادی می آفریند و ایمان می آورد و عزت می سازد. در این زمینه روزنامه «صوت العراق» نوشت: امام حسین (ع)  در کربلا به شهادت رسید، اما ندای او از بین نرفت و سخنان او در ذهن مردم باقی است. او با فریاد (هیهات منّا الذِّلَّة) » در ژرفای روح امت فریاد زد تا قیام کنند و با کنار گذاشتن سستی و تسلیم پذیری با باطل و خرافه پرستی دشمنی ورزند و حق را یاری کنند. پس از واقعه کربلا خون امام حسین (ع) و یارانش مشعل نور قیام هایی است که سبب شده است زندگی برای ظالمان به جهنم تبدیل شود.

 تارنمای «العهد» لبنان هم نوشت، قیام امام حسین(ع) تجسم کننده همه معانی و انگیزه همه انقلاب های واقعی است که به دنبال ترسیم راهی درست و عادلانه هستند. رهبر این قیام به حق بود و همه وسایل و ابزارهایی که در راه این هدف شریف مورد استفاده قرار گرفت، شریف بودند. برای رسیدن به هدف با ارزش ترین ها قربانی شدند. این انقلاب از نظر صلاحیت و آشکاری هدف و ارزشمندی ابزارها کامل بود و مرجع همه انقلاب های به حق است.

روزنامه «الثوره» یمن هم نوشت: قیام امام حسین (ع) حرکتی آگاهانه و مسولانه بود که بزرگترین درس را به جهانیان داد. امام حسین (ع) با این قیام خود نشان داد که اسلام هرگز راضی نخواهد شد که قلمرو مسلمان از مکتب حق و عدالت فاصله داشته باشد. بلکه بر مسلمان واجب است که در برابر ستمگران قیام کنند. (هیهات منّا الذِّلَّة) گفتمانی حسینی است که از مبدا ایمان و ریشه حق سرچشمه گرفته است وامام حسین (ع) با این گفتمان به ما آموخت که هرگاه در انتخاب میان عزت و ذلت، آزادی و بردگی قرار گرفتیم مانند ایشان بگوییم (هیهات منّا الذِّلَّة)

تارنمای مرکز اطلاعاتی «نباء» عراق در گزارشی  به قلم «جمیل عوده ابراهیم» با عنوان «امام حسین (ع) پیشوای مدافعان حقوق بشر» نوشت: هنگامی که امام حسین (ع) دید که یزید و حکام اموی سیاست ظلم، جور و طغیان را ادامه می دهند و برای نابودسازی عدل و عدالت اجتماعی و گسترش ظلم و ستم پافشاری می کنند علیه ظالمان و طغیانگران قیام کرد و شعار اصلاح، عدل و عدالت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر سردادند. تاریخ گواه است که امام حسین (ع) در دفاع از کرامت، حقوق و حیات انسانی سرآمد است. مکتب امام حسین (ع) برای رهروان او در هر زمان و مکانی فرصتی را فراهم کرده است تا با ظلم، استبداد و طغیانگری مقابله کنند و خواهان حکم فرمایی قانون، عدالت و حقوق بشر شوند. امام حسین (ع) علیه حیات سیاسی خود را با خلق بزرگترین حادثه که وجدان بشریت را به لرزه در آورد به اوج رساند و قیام این امام به تحولات عظیمی در زمینه اندیشه و اوضاع اجتماعی منجر شد. او با قیام علیه ستمگران خواستار اصلاح امت رسول الله شد و برای رسیدن به هدف، باارزش ترین داشته های خود را قربانی کرد. او با قیام خود بنیانگذار اندیشه سیاسی تازه ای شد که هر گونه آشتی و سازگارش با حاکمان منحرف را ننگ می دانست.

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نیز در گزارشی به قلم دکتر «فضل الصباحی» نوشت: حسین بن علی بن ابی طالب نوه حضرت محمد (ص) سرور جوانان اهل بهشت است. اختلاف میان مذاهب و طوایف اسلامی درباره برخی از امور از جمله عقاید و مسائل فقهی مانع از اجتماع آنان در دوستی امام حسین (ع) نمی شود. امام حسین (ع) مکتب حق و عدالت، فداکاری، ایمان راستین است و کسی که از راه او سرپیچی کند از دوستی و حب  امام حسین (ع) بهره ای نصیب وی نخواهد شد. در روز عاشورا هنگامی که کینه دشمنان به اوج خود رسید و طمع دنیوی آنان را از دین و ارزش های اخلاقی و انسانی دور کرد روح امام حسین (ع) به سوی پرورگارش پرواز کرد. امام حسین (ع) مکتب زندگی کریمانه و نماد  فداکاری است. او رهبر اخلاق و ارزش های انسانی و معیار حق و حقیقت است.  با ریختن خون وی و اهل بیت نبوت و سرور جوانان اهل بهشت تاریخ بشریت تغییر کرد.

این تحلیلگر به نقل از «مهاتما گاندی» رهبر استقلال هند نوشت: من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را با دقت خوانده‏ و به صفحات کربلا توجه کافی کرده ام. بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند.

به نوشته این تحلیلگر، «یوهان گوته» نویسندۀ آلمانی، مصیبت امام حسین(ع) را اینگونه توصیف کرد: مصیبت حسین مصیبتی است برای تمام وجدان انسانی و حسین با دفاع از ارزش ها و آرمان های انسانی، وجدان انسانی را به تصویر کشید.

روزنامه رای الیوم نوشت: «ماوتسه تونگ» رهبر چین در دیدار با هیاتی از مسلمانان گفت است شما تجربه انقلابی و انسانی بی نظیری دارید که رهبر آن امام حسین(ع) است انگاه به سوی ما می آیید تا از ما تجربه کسب کنید.

این روزنامه به نقل «چرچیل» نوشت: تا زمانی که در میان مسلمان قران خوانده می شود و قصد کعبه می شود و حسین یادآوری می شود نمی توان بر آن سیطره پیدا کرد.

«ماربین» خاورشناس آلمانی نیز گفت امام حسین (ع) با قربانی کردن عزیزان خود و اثبات مظلومیت و حقانیت خود درس فداکاری داد و اسلام و مسلمانان را در تاریخ وارد کرد و شهرتش فراگیر شد. وی با فداکاری خود برای همه بشریت ثابت کرد که ظلم و ستم دوام نخواهد داشت و کاخ ظلم و ستم هرچند استوار و با شکوه باشد ویران خواهد شد و این کاخ در برابر حق و حقانیت مانند پری در برابر باد است.

پژوهش **9278**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =