بدعت‌گذاری در فرهنگ عاشورا خوراک تبلیغاتی برای دشمنان است

ارومیه- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه و استاد الهیات و معارف اسلامی گفت: بدعت‌گذاری در فرهنگ عاشورا و عزاداری های حسینی خوراک تبلیغاتی دشمنان را فراهم می‌کند و باید از آن دوری شود.

 سید محمد صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گاهی اوقات در عزاداری‌های حسینی روایت‌های جعلی و ضعیف مطرح می‌شود که نه تنها اطلاعات نادرستی به مخاطب می‌دهد بلکه زمینه سوءاستفاده دشمنان را نیز فراهم  می‌کند.

وی اظهار داشت: بیان روایت‌های بی‌پایه و اساس و سخنرانی‌های غیرمنطقی و مخالف با اصل قیام کربلا در شرایط کنونی باعث می‌شود تا دشمنان اسلام واقعی را مورد اهانت قرار دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز نقل روایت‌ها و احادیث بی‌اساس و اشعاری که قدرت بیان وقایع قیام عاشورا را ندارد، باعث تضعیف اعتقادات مردم عوام می‌شود.

این استاد الهیات و معارف اسلامی افزود: رنگ بدعت و خرافه را نه تنها در سخنرانی‌ها و مداحی‌ها بلکه هرازگاهی در آیین‌های دیگری چون تعزیه و شبیه‌خوانی هم می‌توان دید و برخی افراد حاضر در این آیین‌ها بدون اطلاع از رویدادهای تاریخی، هرلقبی که به زبانشان می‌آید را بیان می‌کنند یا شبیه‌خوانی را طوری اجرا می‌کنند که فاصله زیادی با حقیقت دارد و همین خرافی بودن و متصل نبودن به تاریخ، زمینه انحراف را فراهم کرده و از لحاظ اعتقادی آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کند.

صالحی تاکید کرد: فرهنگ عاشورا نباید با رفتارهای بدعت‌گرایانه و خرافی خدشه‌دار شود بلکه برای بیان قیام کربلا رفتارهای توصیه شده ائمه معصومین(ع) باید محور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مطالعه وآشنا بودن با تاریخ و همچنین برخورداری از علم و تحقیق بالا ضرورتی است که مبلغان، سخنرانان و مداحان باید در اولویت قرار دهند تا نهضت کربلا را به درستی تبلیغ کنند.

فرهنگ عاشورا در طول تاریخ با بدعت‌گذاری‌هایی مواجه بوده اما در شرایط کنونی نیز با توجه به افزایش روزافزون دشمنی جهان کفر با اسلام و نفوذ شبکه‌های اجتماعی، سوءاستفاده از این بدعت‌ها افزایش یافته است.  

سوءاستفاده دشمنان از این بدعت‌ها تا حدی مورد توجه دشمنان اسلام قرار دارد که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای تمام برنامه‌های خود را به این امر اختصاص می‌دهند.

۸۱۳۵/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =