اما و اگرهای رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به معرفی «محسن حاجی میرزایی» و «علی اصغر مونسان»، گزینه های پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرایط اخذ رای اعتماد به این وزیران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش گروه نشریات خبری، سه ماهی است که وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر و با سرپرستی «سیدجواد حسینی» اداره می‌شود. او کسی بود که از همان روزهای اول به‌عنوان یک گزینه جدی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شد، اما به یکباره ورق برگشت و نام‌های جدیدی به میان آمد و در نهایت چهارم شهریور ماه بود که رئیس جمهوری محسن حاجی میرزایی را به‌ عنوان گزینه دولت به مجلس معرفی کرد. محسن حاجی میرزایی دبیر هیأت دولت است و در کارنامه کاریش قائم‌مقامی سازمان نهضت سوادآموزی هم به چشم می‌خورد. در این روزهایی که اسم محسن حاجی میرزایی بر سر زبان‌ها افتاده، مخالفان و موافقانش به او واکنش‌هایی نشان دادند؛ منتقدان بر این باورند که او در تأمین مطالبات معلمان با چالش هایی مواجه است. در سوی دیگر این موافقان هستند که می‌گویند کمتر از ۲۰ روز دیگربه آغاز سال تحصیلی جدید زمان مانده است و در این مدت باید شخصی سکان هدایت آموزش و پرورش را برعهده گیرد تا کارهای بر زمین مانده این وزارتخانه را انجام دهد.

«علی اصغر مونسان» سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شد. قرار است جلسه رای اعتماد گزینه های پیشنهادی سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

بررسی امروز رسانه های دو جریان سیاسی کشور، نشان می دهد که رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان، از اجماع بین نمایندگان درباره وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری خبر می دهند و  معرفی محسن حاجی میرزایی  از سوی دولت را به منزله کنار گذاشتن سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ارزیابی کرده اند.

رسانه های اصولگرا نیز نظر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را درباره سند تحول بنیادین و سند ۲۰۳۰ در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بازتاب داده و نیاز کشور به وزیری کار آشنا و مسلط به مسائل روز در وزارت آموزش و پرورش ضروری دانستند.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: هرچند به نظر می‌رسد بین فراکسیون‌های مجلس بر سر وزیر میراث فرهنگی اجماع وجود دارد، اما معرفی محسن حاجی‌میرزایی برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش به نظر نماینده‌ها دارای ابهام‌هایی است؛ نماینده‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که دولت یکباره جواد حسینی سرپرست آموزش‌وپرورش را کنار زده است؛ چه عواملی در تعیین وزیرآموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی می‌کنند؟؛ معرفی آقای مونسان طبیعی است، اگر شخص دیگری معرفی می شد جای تعجب داشت؛ چرا یکباره آقای حسینی که سه ماه سرپرست بوده و عملکرد خوب و شایانی داشته کنارگذاشته شود؟

ابهام در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر نمایندگان مجلس

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "ابهام در انتخاب وزرای جدید" نوشت: آیا دولت به‌تنهایی قادر به معرفی وزرا به مجلس هست؟ این سؤال پرتکرار این روزهاست؛ هنگامی که حسن روحانی دو وزیر آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی را به مجلس معرفی کرد. دیروز دو وزیر پیشنهادی در فراکسیون‌های امید و مستقلین حضور پیدا کردند. امروز نیز علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی با اعضای فراکسیون ولایی دیدار می‌کنند و نظر نهایی هر سه فراکسیون سه‌شنبه اعلام خواهد شد، یعنی روزی که صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت بررسی می‌شود. هرچند به نظر می‌رسد بین فراکسیون‌های مجلس بر سر وزیر میراث فرهنگی اجماع وجود دارد، اما معرفی محسن حاجی‌میرزایی برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش به نظر نماینده‌ها دارای ابهام‌هایی است. حاجی‌میرزایی ۶۱ ساله از دولت یازدهم تاکنون دبیر هیات دولت بوده و سال‌های زیادی را هم در نهضت سوادآموزی فعالیت کرده است. او در سال ۷۸ نیز مشاور وزیر آموزش ‌و پرورش بوده و این تنها نقطه در کارنامه اوست که رنگی از آموزش‌وپرورش دارد. وزارتخانه‌ای که به تعبیر حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس دهم و وزیر اسبق آموزش‌وپرورش شبیه اقیانوس است. حال سؤال اینجاست که چه عواملی در تعیین وزیرآموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی می‌کنند؟ نماینده‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که دولت یکباره جواد حسینی سرپرست آموزش‌وپرورش را کنار زده است. اگر در معادله معرفی وزیر آموزش‌وپرورش، انتخابات پیش‌روی مجلس هم وارد شود، وضعیت بیش از پیش پیچیده خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد تعارض‌ها و منازعات قدرت در این وزارتخانه باعث نقش‌آفرینی گروه‌های فشار و ذی‌نفوذ و ذی‌نفع شده است.

اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره وزرای پیشنهادی

در بخشی از گزارش شرق آمده است: «قاسم میرزایی‌نیکو» عضو فراکسیون امید به «شرق» می‌گوید که دولت به تنهایی نمی‌تواند وزیر انتخاب کند. او می‌گوید: «بنابراین باید هماهنگی‌هایی را انجام دهد. برای این هماهنگی‌ها در انتخاب افراد به تنگنا می‌افتد. در نهایت نیز کسی که باقی می‌ماند از نظر دولت خیرالموجودین است» .... میرزایی‌نیکو درباره وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی می‌گوید: «معرفی آقای مونسان طبیعی است. چراکه بیش از دو سال در سازمان میراث بوده و در مسائل این سازمان خبره است و اگر شخص دیگری معرفی می‌شد جای تعجب داشت».

میرزایی نیکو می افزاید: «اما در مورد آموزش‌وپرورش باید پرسید که چطور آقای حسینی که سه ماه سرپرست بوده است، یکباره کنار می‌رود؟ در حالی که گزینه بسیار خوبی بود و همه اعم از چپ و راست از او تعریف می‌کنند».

«محمود صادقی» دیگر نماینده امیدی مجلس هم سؤال مشابهی دارد که به گفته خودش آن را پیگیری خواهد کرد. صادقی به «شرق» می‌گوید: ... «اما در معرفی ایشان دو نقد مهم وجود دارد که من در حال پیگیری آنها هم هستم». صادقی ادامه می‌دهد: «اول اینکه چرا یکباره آقای حسینی که سه ماه سرپرست بوده و عملکرد خوب و شایانی داشته کنارگذاشته شود؟ .....»  صادقی می‌گوید: «فکر می‌کنم تنها عیب ایشان این است که اصلاح‌طلب است و شاید عناوین دیگری هم به تبع آن بیاید».

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس فراکسیون ولایی مجلس نیز درباره گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش به «شرق» می‌گوید: «آموزش‌وپرورش در شرایط کنونی با چالش‌های متعددی مواجه است. یکی از چالش‌های اصلی نیروی انسانی است. آقای فانی وزیر قبلی آموزش‌وپرورش در این زمینه کاری کرد که جمع‌کردن آن دیگر به آسانی ممکن نیست... ت. حاجی‌بابایی می‌گوید چالش دیگر خصوصی‌سازی آموزش و پرورش است. اکنون ۵۰ هزار نیرو گرفتند و به آنها کار واگذار کردند. حالا این افراد درخواست استخدام دارند. نباید می‌گرفتند اما حالا که گرفتند حق با این افراد است و ما از آنها حمایت می‌کنیم» .... موضوع دیگری که این نماینده اصولگرا مطرح می‌کند انتخابات پیش‌روی مجلس است. او اعتقاد دارد که «وزیر آموزش‌وپرورش باید در شش ماه آینده آموزش‌وپرورش را از امواج سیاسی حفظ کند». او در توضیح این مسئله می‌گوید: «انتخابات مجلس یازدهم در پیش است که محل تزاحم، بحث و جنجال‌های اجتماعی است و آموزش‌وپرورش پهن‌ترین سفره انتخابات است. آموزش‌وپرورش نباید در معرض دعواهای سیاسی قرار بگیرد و اگر چنین شود این خانه شیشه‌ای‌ می‌شکند. آموزش‌وپرورش نباید مرکز مانور هیچ جناح سیاسی‌ای باشد. آموزش‌وپرورش باید کار خود را انجام دهد».

 - «حمیدرضا حاجی‌بابایی» رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت و گو با روزنامه اعتماد  درباره نقش وزارت آموزش و پرورش در انتخابات پیش‌رو می گوید: آموزش و پرورش گسترده‌ترین سفره انتخابات است.

حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که "گفته می‌شود گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش، سابقه اصلاح‌طلبی دارد. بنابراین اگر بخواهد به ‌خاطر رویکرد جناحی خود در انتخابات ایفای نقش کند، طبیعتا به ‌نفع جریان اصلاحات و علیه جریان شما خواهد بود. " گفت: نگرانی من صرفا ناشی از منافع احتمالی وزارت آموزش و پرورش برای جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست. بحثم این است که وزارت آموزش و پرورش باید فراجناحی عمل کند. فرقی نمی‌کند. بنابراین ما وقتی نظرمان را می‌گوییم که گزینه پیشنهادی در فراکسیون حاضر شود و درباره این مسائل توضیح دهد.

می‌توان پیش‌بینی کرد که به احتمال قریب به یقین، آقای حاجی‌میرزایی در جلسه فراکسیون ولایی به شما اطمینان دهد که وارد مباحث جناحی نخواهد شد. همان ‌طور که همیشه در این مرحله چنین شده است؛ شما

وزیر آموزش و پرورش می‌تواند اصلاح‌طلب باشد اما حق ندارد نگاهش را به وزارتخانه منتقل کند. ما نمی‌خواهیم وزارت آموزش و پرورش محل تلاطم‌های سیاسی باشد.

آیا در مورد شخص آقای حاجی‌میرزایی نگرانی‌هایی از این دست دارید؟ ایشان باید توضیح دهند؛ من نمی‌توانم قضاوت کنم. باید در فراکسیون در حضور ۱۰۰ نفر نماینده دیگر بگوید می‌خواهد چه کاری انجام بدهد و چه کاری انجام ندهد.

دیدار دو وزیر پیشنهادی با اعضای سه فراکسیون مجلس

دو وزیر پیشنهادی دیروز با اعضای فراکسیون مستقلین هم جلسه داشتند. مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون درباره جلسه به «ایسنا» گفته «فراکسیون مستقلین نسبت به مونسان نظر مساعد داشتند، در عین حال گفت که در مورد وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی وجود داشت که نظر نهایی فراکسیون درباره دو وزیر پیشنهادی سه‌شنبه اعلام خواهد شد».

شرق ادامه داد: در چنین وضعیتی نظر نهایی هر سه فراکسیون مجلس سه‌شنبه اعلام خواهد شد. به گفته نماینده‌ها نقش استراتژیک وزارتخانه آموزش‌وپرورش باعث شده تا فرایند انتخاب وزیر آن حاصل معادلات پیچیده باشد. اما کدام گروه‌ها در این معادله نقش دارند؟ نقش دولت در انتخاب وزرا تا کجاست؟ آیا رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد درباره فرایند انتخاب وزرا حرف خواهد زد؟

اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

«محسن حاجی میرزایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت وگو با روزنامه ایران در پاسخ به این سووال که "مهم‌ترین چالش وزارت آموزش و پرورش چیست و چه برنامه‌ای برای حل این مسأله دارد؟ " گفت:  به نظرم چالش‌های موجود در آموزش و پرورش به کوتاه مدت، اصلی و اساسی تقسیم می‌شود و در حوزه چالش‌های کوتاه مدت باید به مجموعه مطالباتی که در سطح آموزش و پرورش و در بین معلمان به وجود آمده است توجه داشته باشیم و مطالبات معلمان باید اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش باشد. بعد از این موضوع باید سراغ این موضوع رفت که چرا آموزش و پرورش با این حجم از مطالبات روبه‌رو شده است و چه دلایلی موجب شده تا وزارتخانه به اینجا برسد. ما باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شده تا حقوق معلمان به تأخیر بیفتد. علاوه بر اینها موضوع کمبود نیروی انسانی هم بسیار مهم است و باید بررسی کرد که چرا از نظر تعداد نیروی انسانی برای هر کلاس ما باید دچار دغدغه باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که " موضوع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش هم بسیار مهم است متأسفانه همیشه این وزارتخانه با مشکل کمبود بودجه روبه‌رو بوده است. معلمان وزیری می‌خواهند که اهل چانه زنی در دولت باشد شما آیا اهل رایزنی با دولت هستید؟ " افزود: با شناخت و تجربه‌ای که از هماهنگی وزارتخانه‌های کشور و منابع بودجه‌ای دارم و با ارتباطی که با همه وزرا بخصوص شخص رئیس جمهوری و معاون اول دارم حق و حقوق آموزش و پرورش را خواهم گرفت و ذره‌ای از حقوق معلمان عدول نخواهم کرد.

او درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت‌های مختلفی دارد؛ بخشی از الزامات آن توسعه ساحت پرورش است و بخش‌هایی هم تغییر و گسترش زیرساخت‌ها. هر کدام از این الزامات راهکار متفاوتی برای اجرا نیاز دارد؛ بخش‌هایی توسط خود وزارتخانه قابل اجراست و بخش‌هایی در هر حوزه نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی با دیگر نهادها دارد مثلاً در مورد گسترش فضاهای یادگیری در تعامل با شهرداری‌ها و تجمیع مراکز خرد به سمت مجتمع‌های آموزشی خواهیم رفت. در رویکرد مدرسه محوری تفویض اختیارات از ستاد به مدارس صورت می‌گیرد تا با همکاری با دیگر پایگاه‌های فرهنگی محلی نظیر مساجد و مراکز فرهنگی محلی نقش مدرسه را در کانون پیشرفت محلی گسترش دهند یا در راهبرد ارتقای منزلت اجتماعی نیروی انسانی وزارتخانه من راهکار قانون خاص فرهنگیان برای نظام اداری آموزش پرورش را دنبال می‌کنم.

تشکیل کمیته بررسی رای اعتماد در فراکسیون امید

نامه نیوز نوشت: طیبه سیاووشی عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در ارزیابی خود از وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش اظهارداشت: از طرف فراکسیون امید ۲ نفر در رأس کمیته‌ای مأمور بررسی این موضوع شدند و من هم سعی می‌کنم که در مورد این ۲ وزیر تشکیلاتی رأی بدهم.

وی افزود: آقای حاجی‌میرزایی دبیر هیأت دولت بوده و من شناختی از ایشان ندارم و باید دید که بررسی کمیته فراکسیون امید چه چیزهایی نشان می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آقای مونسان هم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودند و برای وزارت ایشان هم نیاز به بررسی بیشتر داریم، اظهارداشت: معمولاً رأی‌ها تشکیلاتی است و به همین دلیل منتظر اعلام نظر فراکسیون هستیم.

نماینده تهران در مجلس با تأکید براینکه از عدم مدیریت پایدار وزارت آموزش و پرورش واقعاً متأسفم، گفت: گردشگری برای بعضی از کشورها مانند منبع نفت می‌ماند و در واقع نیازهای مالی آن کشور را پوشش می‌دهد اما ما از این فرصت طلایی به دلایل متعدد استفاده نکردیم.

وی افزود: واقعاً متأسف هستم از این بابت که طی مدت ۳ سالی که من در مجلس بودم، وزیر پیشنهادی جدید به عنوان چهارمین گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش است و این عدم مدیریت پایدار در وزارتخانه فوق آسیب وسیعی نه تنها در حوزه مطالبات معلمان و فرهنگیان بلکه به فرزندان‌مان می‌زند.

رسانه های اصولگرا

برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شود؛ سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور جایگاهی ندارد؛ نیاز به وزیری کارآشنا داریم.

 سند تحول بنیادین و ۲۰۳۰ در آموزش وپرورش

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی درباره نشست این فراکسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: اهم موضوعاتی که نمایندگان با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کردند، از اجرای دقیق و صحیح سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، توجه ویژه به وضعیت معیشت فرهنگیان با توجه به شرایط اقتصادی موجود جامعه و ضرورت سازماندهی دقیق فرهنگیان بود.

وی افزود: از دیگر دغدغه نمایندگان ملت در فراکسیون نمایندگان ولایی، برنامه‌ریزی صحیح برای جبران کمبود شدید نیروی انسانی است، همچنین تبدیل وضعیت نیروی انسانی پیمانی، خرید خدمت، حق‌التدریس‌ها، نهضت سوادآموزی، پیش‌دبستانی‌ها و تعیین تکلیف کنکور سراسری و روشن شدن آینده تعلیم و تربیت کشور موارد مهم و مورد توجه نمایندگان است.

در بخش دیگری از گزارش تسنیم آمده است: محسن حاجی‌میرزایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به سؤالات نمایندگان اظهار داشت که  برنامه ما این است که سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش به گفتمان غالب در آموزش وپرورش تبدیل شود، همچنین سند ۲۰۳۰ در آموزش وپرورش و نظام آموزشی کشور جایگاهی ندارد.

آموزش و پرورش نیازمند به وزیری کار آشنا

روزنامه رسالت در مطلبی با عنوان "نیاز به وزیری کارآشنا داریم" نوشت: این روزها دستگاه تعلیم و تربیت، ایام پرهیجانی را سپری می‌کند، چرا که قرار است سکاندار آن تعیین شود؛ از سوی دیگر حال و هوای مدارس و آموزش و پرورش در شهریور هر سال متفاوت است، چرا که مدارس باید آماده بازگشایی در اولین روز مهر شوند و در این مسیر ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، ضرورتی انکارناپذیر است. از روند آماده‌سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی با عنوان پروژه مهر یاد می‌شود که کلید آن گاهی اوقات حتی قبل از پایان هر سال تحصیلی زده می‌شود و مسئولان آموزش و پرورش با ایجاد کارگروه‌هایی در سطح کشور، استان‌ها و مناطق، اقدامات مقتضی را برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند ... چند روز پیش رئیس جمهور، محسن حاجی‌میرزایی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد و قرار است در این هفته، جلسه بررسی رأی اعتماد به وی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی‌ عسکری» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رسالت در پاسخ به این سووال که "گمان می‌کنید آقای حاجی میرزایی با رأی اعتماد مجلسیان مواجه شود؟ " می گوید: وظیفه اصلی ما تبیین برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی سوابق کاری و برنامه‌های وزیر پیشنهادی است و طبعا نمایندگان با درایت و مجموع اطلاعات خود تصمیم خواهند گرفت که هر چه باشد برای ما قابل احترام است، اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که ما نیاز به وزیری کار آشنا، مسلط به مسائل روز کشور و آموزش و پرورش داریم که خوشبختانه ایشان این خصوصیات را دارند؛ به طور حتم سابقه کاری ایشان در آموزش و پرورش، سازمان بهره وری و دبیری هیات دولت کمک بسیار بزرگی برای ما و مجموعه نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =