سه خط قطار شهری مشهد به حرم مطهر امام رضا(ع) متصل خواهند شد

مشهد- ایرنا- معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت:در خطوط قطارشهری مشهد بیشترین حجم مسافر مربوط به مقصد حرم مطهر رضوی است اما در خطوط یک و دو دسترسی نزدیک به این مقصد وجود ندارد اما در خط سوم، ایستگاه باب الجواد(ع) نزدیکترین ایستگاه به حرم رضوی است که با بهره برداری از آن خطوط یک و دو نیز به حرم رضوی متصل خواهند شد.

خلیل الله کاظمی روز دوشنبه در هفتاد و یکمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد و به هنگام بررسی لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات مرحله نخست خط سوم قطارشهری مشهد افزود: خط سوم قطارشهری به طول ۲۹ کیلومتر از شهرک ابوذر تا انتهای بلوار الهیه را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: بهره برداری از این خط حدود شش سال به طول می انجامد و خرید ناوگان خط سوم نیز در تعهد دولت است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۲ کیلومتر از این خط حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری بهره برداری شود از این رو باید پیمانکاری برای خرید و نصب تجهیزات این مرحله تعیین شود.
کاظمی افزود: بین تعدادی شرکت طراحی و تامین تجهیزات بررسی های لازم را انجام خواهیم داد تا مناسب ترین شرکت برای این مهم تعیین شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در این نشست گفت: طبق پیش بینی ها برای خرید و تامین تجهیزات مرحله نخست خط سوم قطار شهری مشهد حدود ۴۰ تا ۷۰ میلیون یورو هزینه خواهد شد.
کیانوش کیامرز افزود: بهره برداری از مرحله نخست این خط تا سال ۱۴۰۰ کار سختی است اما تعهد لازم را از پیمانکار برای تحقق این مهم خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: برگزاری مناقصه و بررسی مدارک برنده حداقل حدود هشت ماه به طول می انجامد از این رو تقاضا داریم که اجازه برگزاری مناقصه با ترک تشریفات یا انتخاب پیمانکار بدون برگزاری مناقصه و با بررسی شرکتهای فعال در این زمینه به شهرداری داده شود.

در این نشست اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات مرحله نخست خط سوم قطار شهری بدون برگزاری مناقصه موافقت کردند.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می‌شوند.
مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رئیس جمهوری به مشهد  این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد ماه امسال بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه امسال آغاز شد.

۷۵۰۵/۱۹۲۲
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =