مبارزه با قاچاق، تلاشی برای درمان اقتصاد بیمار پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - اقتصاد پاکستان طی سال های اخیر به دلیل کاهش ذخیره ارزی، پرداخت های ناقص مالیات در داخل و پایین آمدن سطح صادرات با چالش های جدی روبرو شده و دولت این کشور تصمیم به اجرای طرح ملی مبارز با قاچاق و نظارت بر فرآیند واردات با هدف درمان معیشت بیمار پاکستان گرفته است.

اواسط تیرماه امسال دولت پاکستان اعلام کرد: این کشور در نظر دارد با شدت بخشیدن بر مبارزه با قاچاق اقتصاد این کشور را از آثار سوء تجارت غیر قانونی و خسارت به خزانه ملی نجات دهد.

مسئولان و کارشناسان پاکستانی مبارزه با قاچاق کالا و سوخت را برای رونق اقتصادی و رفع بیکاری این کشور را ضروری می دانند.

مبارزه با قاچاق کالا و سوخت که اقتصاد این کشور را هدف قرار داده هر سال باعث بیکاری تعداد زیادی از مردم ین کشور می شود.

قاچاق کالا در طول سالیان اخیر به یکی از معضلات جدی در پاکستان تبدیل و باعث شده بسیاری از فرصت های شغلی در این کشور را تهدید کرده است.

براساس این گزارش، سازمان درآمدات ملی پاکستان موسوم به 'اف بی آر' اعلام کرد: طرح ملی مبارزه با قاچاق در سراسر این کشور به اجرا درآمده و تیم های ویژه بازرسی از تمامی منابع جذب واردات کالاهای خارجی بازدید خواهند کرد.

«سید شَبّر زیدی» رئیس سازمان ملی درآمدات پاکستان گفت: طرح ملی مبارزه با قاچاق در سراسر کشور آغاز شده زیرا این پدیده غیرقانونی صنعت داخلی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اشتغال داخلی و درآمد دولت نیز با پیامدهای جدی آن روبرو هستند.

وی تاکید کرد: راهکار اصلی برای درمان معیشت بیمار پاکستان پرداخت سالم مالیات، احترام به خزانه ملی و جلوگیری از خرید کالاهای قاچاق است.

منابع خبری می گویند: کالاهای مصرفی قاچاق در پاکستان به صورت آزادانه در بازارهای این کشور به ویژه در شهرهای کویته، پیشاور، کراچی و لاهور عرضه می شود که این مسئله تبعات منفی بر اقتصاد پاکستان گذاشته است.

با اجرای طرح ملی مبارزه با قاچاق در پاکستان، مقامات سازمان درآمدات و مالیات این کشور از این پس اسناد مربوط به اقلام وارداتی از فروشندگان مطالبه خواهند کرد.



 

قاچاق انواع کالا به ویژه سوخت از افغانستان و ایران به پاکستان همواره از سوی رسانه های این کشور مطرح بوده و این سوال مطرح است که چرا مسئولان و نهادهای مربوط برای جلوگیری از این معضل اقدام موثر و جدی انجام نمی دهند.

به گفته منابع خبری پاکستانی، روزانه ۶۰۰ هزار لیتر سوخت و کالاهایی مانند سیمان، کاشی، سرامیک از ایران به پاکستان قاچاق می شود درحالی که کالای مختلف خارجی از جمله ماشین آلات و حتی خودرو بدون اوراق رسمی، به صورت غیرقانونی از سمت افغانستان به مناطق شمال غربی پاکستان منتقل می شود.

برهمین اساس کمیته ویژه ای به ریاست وزیر کشور پاکستان تشکیل شده  و اصلی ترین وظایف اعضای آن تقویت نظارت بر مرزها و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی در این مناطق است.

**تجارت قانونی

به گفته کارشناسان تا زمانی که نیاز کشورهای پاکستان و افغانستان به سوخت و دیگر کالای ایران از راه قانونی برآورده نشود، قاچاق ادامه خواهد یافت.

به گفته این افراد، جلوگیری از قاچاق نه تنها به تقویت نظام مالیاتی، گمرک و نظم تجاری کمک می کند بلکه به رونق فعالیت های بازرگانی میان کشورهای همسایه به ویژه توسعه مناطق مرزی کمک فراوانی می کند.

پدیده قاچاق به عنوان یک آسیب و تهدید جدی در مسیر شکوفایی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشورها مطرح است. به همین دلیل ضوابط و مقرراتی جهت تثبیت آموزه های اجتماعی و نظم عمومی تنظیم شده تا به صورت نظام مند با این معضل مبارزه شود.

«محمد رفیعی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان اخیراً گفت: ایجاد کانال بانکی باعث تقویت تجارت قانونی و جلوگیری از قاچاق کالا میان دو کشور می شود.

وی افزود: بدون ایجاد کانال بانکی در مرز تفتان (منطقه مشتر مرزی با میرجاوه ایران) جلوگیری از تجارت غیرقانونی ممکن نخواهد بود.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و نائب رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان نیز روزهای اخیر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند که مبارزه موثر با پدیده قاچاق به تقویت تجارت دوجانبه و همچنین شکوفایی مناطق مرزی ایران و پاکستان کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =