مدارس بدون دیوار نبض حیات هر محله را به دست گیرند

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید کانون تبادل آگاهی و مهارت باشد و محل یادگیری محلی؛ مدارس بدون دیوار باید نبض حیات در هر محله را به دست گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، محسن حاجی میرزایی امروز یکشنبه با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی توییتر خود اظهار کرد: بخش مهمی از زمان در اختیار مدارس بلااستفاده است، باید از این فضای خالی استفاده مناسب و موثر داشت.

وی افزود: مدرسه باید کانون تبادل آگاهی، مهارت و همچنین بستری برای شکل گیری حیات محله باشد تا در نهایت همه افراد به بهترین شکل ممکن بایکدیگر در ارتباط باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: این کانون باید به جنبه های ذوقی، نشاط آور و سرگرمی دانش‌آموزان بپردازد و در نهایت اوقات فراغت دانش‌آموزان را به شکل مناسب پر کند.

به گفته حاجی میرزایی، مدرسه باید محل رفت و آمد والدین باشد. والدین نباید تنها برای پرسش و پاسخ از روند فعالیت‌های درسی فرزندان به مدرسه وارد شوند. مدرسه جایگاهی است که والدین باید به میزان رفت و آمد دانش آموزان در آنجا حضور یابند.

وی معتقد است؛ مدارسی که عرصه ای برای عرضه مهارت های مورد نیاز زندگی باشند، مورد حمایت قرار می گیرند. باید به دنبال برنامه هایی بود که از مدارسی که ظرفیت های خالی را در جهت توسعه آگاهی و حمایت های جامعه قرار می‌دهند، بهره برد.

 حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش متولد ۱۳۳۸ در شهر قم  دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی همچنین موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در سال ۱۳۷۸ و لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ با رتبه ممتاز شد. 

 در سوابق اجرایی حاجی میرزایی می توان به دبیر هیات دولت از سال ۱۳۹۲ تاکنون،   رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف در سال های ۱۳۸۸ – ۱۳۹۲،   رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران ۱۳۸۵ – ۱۳۸۹ و مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهوری در سال های ۱۳۸۱ – ۱۳۸۵ اشاره کرد.

حاجی میرزایی در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشان‌های دولتی دفتر رئیس‌جمهوری بود. وی در سال های ۷۸ تا ۸۱ نیز قائم‌مقام سازمان نهضت سوادآموزی و در سال ۱۳۷۸ مشاور وزیر وقت آموزش‌وپرورش بود. 

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، معاون بررسی‌های هیات دولت نهاد ریاست جمهوری در  ۱۳۷۷ – ۱۳۷۸،   قائم‌مقام سازمان نهضت سوادآموزی در سال های ۱۳۷۲ – ۱۳۷۷،   معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۶۹ -۱۳۷۲،   معاون اداری مالی سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۶۲ – ۱۳۶۹ و مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۵۹ – ۱۳۶۲ از دیگر سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. 

تدریس دروس جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، مبانی مدیریت و برنامه‌ریزی، مبانی جامعه‌شناسی، تغییر اجتماعی، کاربرد جمعیت، مدیریت آموزشی، ساختار سازمانی و اصول مدیریت، مهارت‌های ارتباط مؤثر، مبانی مدیریت اسلامی، اخلاق مدیریت، مدیریت راهبردی فرهنگی در مراکز آموزش عالی نیز از سوابق آموزشی حاجی میرزایی است. 

عضویت در مجامع، شوراها و کارگروه‌های تخصصی،  کمیسیون تدوین برنامه پنج ساله دوم و سوم وزارت آموزش‌وپرورش،  شورای مشورتی بهره‌وری و زیرمجموعه کارگروه تحول اقتصادی، رئیس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیا APO در سال ۲۰۰۸، عضو شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، شورای مرکزی نهضت سوادآموزی،  نایب‌رئیس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیا APO در سال ۲۰۰۷،  نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره‌وری آسیا APO،  رئیس هیئت نمایندگی ایران در اجلاس رؤسای سازمان‌های بهره‌وری آسیا در سال‌های ۲۰۰۵ بالی اندونزی، ۲۰۰۶ هانوی- ویتنام، ۲۰۰۷ سیم ریپ- کامبوج، ۲۰۰۸ مانیل- فیلیپین و  هیئت‌رئیسه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور در سال ۱۳۸۵ – ۱۳۸۹ از عضویت‌های این وزیر پیشنهادی است. 

همچنین عضو هیات‌مدیره بهره‌وری ایران از سال ۱۳۸۶، عضو شورای مشاوران دیوان محاسبات کشور،  دبیر کمیسیون اعطای نشان‌های دولتی، عضو شورای عالی اداری، رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیسیون سبک زندگی در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، عضو هیات‌امنای ستاد اقامه نماز کشور (تاکنون ۳ دوره) از دیگر سوابق کاری حاجی میرزایی است. 

دریافت سه جایزه بین‌المللی از سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو، طراحی، مدیریت و اجرای تلفیق سواد با مهارت های اساسی زندگی و ساماندهی مراکز یادگیری محلی به‌ عنوان مراکز عرضه و تقاضای آموزش‌های کاربردی ویژه بزرگسالان و مدیریت تولید بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در این حوزه، مدیریت اجرایی طرح‌های کاهش شدید میزان بی‌سوادی در کشور و تبعیض‌های منطقه‌ای (استان‌های مختلف، شهر و روستا) و جنسی در آموزش‌ و پرورش از فعالیت‌های وی است. 

همچنین مدیریت تولید سند برنامه جامع اقامه نماز در آموزش‌وپرورش، تدوین و اجرای برنامه اصلاح آیین‌نامه‌های هیات دولت باهدف افزایش اثربخشی و کارایی هیئت‌وزیران،  طراحی و عملیاتی کردن بانک اطلاعات مدیران ارشد کشور، تهیه برنامه راهبردی ارتقای بهره‌وری کشور و مدیریت بسته جامع بهره‌وری درمجموع طرح‌های تحول اقتصادی نیز از دیگر فعالیت‌های حاجی میرزایی است.

رئیس جمهوری در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی "محسن حاجی میرزایی" و "علی اصغر مونسان" را به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

در پی استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خرداد ماه و پذیرش استعفای وی توسط رئیس جمهوری، سید جواد حسینی در سه ماه گذشته سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را با حکم دکتر روحانی برعهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =