مدارس فرسوده، خطری که همچنان در کمین دانش‌آموزان است

اردبیل - ایرنا - مدارس فرسوده با ساختمان‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ها پیش از دست داده‌اند همچنان در بیشتر مناطق کشور از جمله استان اردبیل میزبان دانش‌آموزان هستند، خطر ریزش و تخریب آنها همچنان وجود دارد و اگر خطری نیز نباشد آنها نه تنها نشاط‌آفرین نیستند که خود مایه دلزدگی دانش‌آموزان هستند.

تا همین امسال هنوز در استان اردبیل از مدارس کاه‌گلی و گلی برای امور آموزشی استفاده می‌شد و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل امسال با احداث مدارس جدید ساختمان‌های کاه‌گلی در سه روستا تخریب و به عمر آموزشی آنها در استان پایان داده شد ضمن اینکه هنوز در برخی از مناطق دورافتاده و روستایی استان بنا به دلایلی از کانکس بعنوان کلاس درس استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان، بسیاری از مدارس در استان اردبیل قدیمی بوده و عمر مفید خود را از دست داده‌اند و نیاز به تجدید بنا، تعمیر و یا بازسازی دارند هر چند که در سال‌های اخیر در این زمینه اقدام‌های خوبی صورت گرفته و هنوز هم فعالیت‌ها در این زمینه ادامه دارد.

بر اساس آمارها ، حدود ۳۸ درصد از مدارس استان اردبیل  نیاز به تخریب، بازسازی و استانداردسازی دارند، این کار به مبلغی حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد و ضروری است که در کنار دولت خیران نیز وارد میدان شده و به بهسازی این بناهای آموزشی کمک کنند.

این مشکل در حالی است که کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل همچنان وجود دارد و هنوز هم برخی از مدارس به صورت ۲ نوبتی فعالیت می‌کنند.

احمد ناصری ، مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل گفت: بیش از ۲ هزار مدرسه در استان وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد آنها به نوعی فرسوده بوده و نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

وی بیان کرد: با اینکه برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده سالانه مبالغی اختصاص می‌یابد ولی میزان اعتبار تخصیص یافته همسو با نیاز نبوده و لازم است با اختصاص اعتبار بیشتر عملیات نوسازی این مدارس شتاب گیرد.

ناصری  گفت: در زمینه فضای آموزشی به آن صورت کمبود فیزیکی وجود ندارد و با دایر شدن نوبت بعد ازظهر در ۳۰ درصد از مدارس استان تلاش شده تا فضای آموزشی برای دانش‌آموزان مهیا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه کیفیت آموزشی در نوبت صبح مطلوب است، افزود: برگزاری نوبت دوم در برخی مدارس بدلیل محدودیت فضا صورت گرفته و تلاش می‌شود با افزایش کلاس‌های درس این مشکل هم در مدارس برطرف شود.

وی اضافه کرد: محدودیت فضای آموزشی بیشتر در اردبیل، مشگین‌شهر ،پارس‌آباد و رضی وجود دارد که برای جبران آن نوبت دوم برای این مدارس دایر شده و امسال هم برنامه‌ریزی شده تا با کمک خیرین مدرسه‌ساز این محدودیت‌ها کمتر شود.

محدودیت اعتبار مانع بازسازی مدارس فرسوده اردبیل شده است

جواد زنجانی ، فرماندار اردبیل نیز در این باره گفت: برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده شهرستان اردبیل با محدودیت‌ اعتباری مواجه هستیم.

وی افزود: به رغم اینکه خیرین در مدرسه‌سازی مشارکت مطلوبی دارند اما همچنان کمبود مدرسه احساس می‌شود و برای رفع این مشکل باید بیش از پیش تلاش شود.

زنجانی بیان کرد: برای رفع کمبودها باید طرح کارشناسی شده ساماندهی و جابجایی مدارس با استفاده از ظرفیت و توان داخل استان و همچنین با اولویت ایمنی تدوین شود.

۶۰ درصد مدارس مشگین‌شهر فرسوده هستند 

اکبر صمدی ، فرماندار مشگین‌شهر هم گفت: حدود ۶۰ درصد از مدارس این شهرستان فرسوده شده و عمر برخی از آنها به بیش از ۶۵ سال نیز می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از مدارس این منطقه به‌صورت ۲ نوبته اداره می‌شوند، بر توسعه فضای آموزشی در این شهرستان تاکید کرد.

بیشتر مدارس خلخال فرسوده هستند

فریدون بابایی، فرماندار خلخال نیز گفت: ساختمان بیشتر مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در این شهرستان کهنه و فرسوده شده و استحکام لازم در برابر حوادث قهری همچون زلزله را ندارند.

وی افزود: در حال حاضر از ۱۳۰ ساختمان آموزشی این منطقه تنها ۲۰ مدرسه دارای عمر ۲۰ سال و یا زیر آن است.

وی گفت: عمر برخی از مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در شهر خلخال ۵۰ تا ۷۵ سال بوده و بیشتر آنها بدلیل از دست دادن عمر مفید خود استحکام کافی برای مقابله با حوادثی همچون زمین‌لرزه را نداشته و اجرای طرح‌های نوسازی ، تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی ساختمان در آنها ضروری است.

بیش از چهار هزار کلاس درس نیازمند بازسازی است

دولت لطفی ، مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل هم در این باره گفت: طبق آمار در حال حاضر  ۳۳ درصد از مجموع مدارس استان شامل ۹۲۳ مدرسه با چهار هزار و ۱۱۲ کلاس نیازمند بازسازی هستند که باید در راستای تدوین برنامه مناسب برای حل این مشکل اساسی اقدام اساسی انجام شود.

وی افزود: بازسازی مدارسی که در استان شرایط مناسبی ندارند یک اولویت اساسی است و در این زمینه درصدد تامین اعتبارات کافی و لازم هستیم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام رسانده و در راستای توسعه پروژه‌های آموزشی به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل همچنین با اشاره به این که میانگین سرانه آموزشی در استان بالاتر از شاخص کشوری است، گفت: باید تمام تلاش خود را برای نوسازی و بازسازی مدارس استان انجام دهیم چرا که برخورداری دانش‌آموزان استان از بهترین امکانات یک اولویت اساسی است و برای تحقق اهداف مورد نظر استفاده از ظرفیت‌های موجود الزامی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ درصد مدارس اردبیل ۲ نوبته هستند، گفت: باید تلاش شود تا سرانه فضای آموزشی را که در جایگاه ۱۳ کشوری است بالا ببریم.

لطفی افزود: سال گذشته طی سفر سه‌گانه معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس به استان، شاهد افزایش چهار برابری اعتبارات ملی در استان بودیم، به‌طوری که تصمیم گرفته شد با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ طرح بلاتکلیف در استان باقی نماند.

وی ادامه داد: طی بازدیدهای صورت گرفته از پروژه‌های مختلف، برای تکمیل مدارس نیمه‌تمام ، سالن‌های ورزشی و نمازخانه‌ها اعتبار مورد نیاز را دریافت کردیم و در حال حاضر منابع اعتباری ما از ۱۳.۵ میلیارد تومان به ۵۵ میلیارد تومان افزایش یافته و قادر هستیم پروژه حیات طیبه در مرکز استان، ۴۶ نمازخانه و ۱۵ سالن ورزشی باقیمانده از سال‌های گذشته را تکمیل کنیم.

لطفی افزود: در سایه پیگیری‌های صورت گرفته ۴۹ مدرسه با ۱۵۶ کلاس درس و همچنین تکمیل ۱۵ سالن ورزشی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت و قرار شد تا شروع سال تحصیلی جدید چهار سالن ورزشی به آموزش و پرورش تحویل داده شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل همچنن استانداردسازی سیستم گرمایشی ۲۰ مدرسه، توزیع ۵۰۰ دستگاه بخاری هرمتیک، محوطه‌سازی و آسفالت ۱۰۰ مدرسه به همراه تکمیل و بهره‌برداری از ۳۵ پروژه مختلف در این بخش را از فعالیت‌های اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس در یک سال گذشته اعلام کرد.

لطفی با اشاره به راه‌اندازی فاز اول حیات طیبه و افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه هاجر تا شروع سال تحصیلی جدید گفت: در مسکن مهر پیله‌سحران و شام‌اسبی ساخت واحدهای آموزشی با تامین ۲ میلیارد تومان اعتبار در اولویت قرار گرفته و تا اول مهر یک واحد آموزشی در هیر، مدرسه سه کلاسه عموقین و سالن ورزشی شهریار آماده بهره‌برداری خواهند شد.

او در مورد تاخیر در افتتاح مجتمع آموزشی حیات طیبه با ۳۶ کلاس درس مقطع ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه بیان کرد: این پروژه سال‌های متمادی بلاتکلیف بوده و به دنبال سفر رئیس سازمان و با تزریق ۶/۵ میلیارد تومان اعتبار، اجرای آن سرعت گرفته و قرار است فاز اول آن در قالب ۱۲ کلاس آماده بهره‌برداری شود.

لطفی با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه آموزشی هاجر افزود: موفق شدیم در ارزیابی ملی رتبه دوم کشوری را در بین استان‌های مختلف به دست آوریم به طوری که سرعت کارهای عمرانی ما در ۲ سال اخیر، چهار برابر شده و هیچ پروژه بلاتکلیف و راکدی در استان نداریم.

وی افزود: عمده پروژه‌های دولتی بالای ۶ کلاس است و از خیرین خواسته‌ شده در کنار مشارکت نوسازی مدارس، در ساخت مدارس بالای ۶ کلاس ورود پیدا کنند تا ساخت فضاهای آموزشی باکیفیت و مناسب انجام شود.

لطفی با بیان اینکه ۲.۴ دهم ساختمان‌های آموزش و پرورش کشور (هزار و ۹۸۸ واحد) در استان اردبیل قرار دارد، اظهار داشت: میانگین سرانه آموزشی در استان اردبیل ۵۶ صدم مترمربع بالاتر از کشور است و رتبه ۱۳ را در بین ۳۱ استان کشور دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل ادامه داد: فضای آموزشی استان در پنج شهرستان از متوسط کشوری بالاتر است و تنها در پنج شهرستان به احداث مدارس جدید نیاز است.

لطفی در مورد مقاوم‌سازی واحدهای آموزشی بیان کرد: کمتر از ۳۰ درصد مدارس کشور و همچنین استان اردبیل نیاز به تخریب و بازسازی دارند و سعی می‌شود هر سال با جذب منابع این مدارس فرسوده و تخریبی بازسازی شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در استان اردبیل ۱۲۶ پروژه آموزشی نیمه‌تمام، چهار مدرسه احداثی در مسکن مهر، پنج مدرسه سبز، ۶ باب اردوگاه و تامین تجهیزات آموزشی به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در اولویت برنامه‌ریزی‌های اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس است که امید است به سرانجام مطلوب برسد.

گزارش: یعقوب شاددل
۷۱۱۰/۶۰۱۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =