۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83451518
T T
۰ نفر
تلاش امارات و عربستان برای کنترل اوضاع در جنوب یمن

 تهران – ایرنا- ائتلاف خود خوانده عربی امروز (دوشنبه) از تشکیل کمیته مشترک عربستان و امارات برای برقراری آتش بس در استان های جنوبی "شبوه" و "أبین" یمن خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)،  "ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف عربی با اعلام این خبر افزود : این کمیته کار خود را امروز دوشنبه آغاز می کند و ریاض و ابوظبی در بیانیه ای مشترک تمام طرف ها را به همکاری با این کمیته برای مهار درگیری ها و آرایش جدید نیروها در چارچوپ تلاش های نظامی ائتلاف دعوت کرده اند.

وزارت  امور خارجه دو کشور با صدور بیانیه ای خواستار انجام هرچه سریع تر مذاکره برای بررسی دلایل و پیامدهای حوادث استان های جنوبی یمن شدند.

عناصر جدایی طلب «شوای انتقالی جنوب » که مورد حمایت امارات هستند، روز جمعه (1 شهریور) با محاصره "عتق" مرکز استان "شبوه" در جنوب یمن، آماده سیطره بر این استان و طرد عناصر دولت مستعفی منصور هادی شدند.

جدایی طلبان شورای انتقالی  پس از تصرف دو استان عدن و ابین در جنوب یمن و سرنگون کردن وابستگان عربستان در این استان ها به دنبال سیطره بر استان شبوه در جنوب شرق این کشور هستند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است.، این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد .
از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خروج نیروهای اماراتی از یمن و از هم پاشیدن ائتلاف سعودی – اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

عربستان و امارات که از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بودند و از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد این ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن "منصور هادی" رییس جمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات خود قرار داده اند، اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال نه تنها هیچ دستاوردی کسب نکرده و به اهداف خود نرسیده اند، بلکه به جان هم افتاده و به عقیده کارشناسان، دیگر چیزی از این ائتلاف باقی نمانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha