مطالبات خانواده‌ها از آموزش و پرورش باید ارتقا یابد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس باید بتوانند به مطالبات خانواده‌ها از آموزش و پرورش و تاثیرگذاری آن در امر تربیت دامن زده و درخواست‌ها را بیشتر کنند.

به گزارش ایرنا، نورعلی عباسپور روز یکشنبه در همایش انجمن اولیا و مربیان خراسان شمالی، با تاکید بر لزوم مشارکت خانواده ها در آموزش و پرورش، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین هم بر نقش مشارکت خانواده تاکید شده و خانواده ها می توانند بر برنامه ریزی، سیاست ها و اجرا، نظارت داشته و در آن دخالت کنند.

وی افزود: یکی از نقدها به آموزش و پرورش این است که تنها به آموزش توجه کرده و از دانش‌آموز نمره و معدل بالا  می خواهد و ایراد می گیرند که نظام آموزشی تنها در دانشی خلاصه شده، که خیلی به درد فرزندان نمی خورد و البته اکنون خانواده ها به فکر افتاده اند که مهارت هایی را به فرزندان خود بیاموزند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: فرزند ما دیپلم می گیرد اما مهارت ندارد، لیسانس و حتی دکترا دارد اما مهارت اولیه زندگی را بلد نیست، حیف است این همه هزینه و صرف عمر باشد و خروجی مناسب نباشد.

وی گفت: می توانیم جهت گیری مدارس را تغییر دهیم، خانواده می تواند مدارس را در مسیر درست پیش ببرد زیرا حق نظارت دارد و می تواند از مدرسه بخواهد که فرزندش درست تربیت شود، و وجود انجمن برای همین است که مطالبه خانواده ها را پیگیری کند.

عباسپور افزود: نباید سطح انجمن اولیا و مربیان در حد جمع آوری کمک های مادی باشد، این توهین به خانواده ها است که نقش خانواده صرفا در اعطای مبلغی پول به مدرسه تعریف شود که این جز مشارکت بی اثر نیست.

وی با بیان اینکه یکی از سرمایه های مهم سرمایه انسانی، یعنی فکر، اندیشه و توان افراد است اظهار داشت: یک کارکرد انجمن، استفاده از خرد جمعی برای تربیت است، البته ساختار سازمان های دولتی در برابر مشارکت مقاومت می کند، نگاه از بالا به پایین است و مدیر تلاش دارد در مرکز توجه قرار گیرد، اما انتظار این است انجمن ها به مطالبات خانواده ها دامن بزنند و توقع خانواده را بالا ببرند زیرا این امر تاثیر مثبت بیشتری دارد.

عباسپور گفت: خانواده باید مطالبه داشته باشد که برنامه مدرسه برای افزایش توانایی تصمیم گیری و آشنایی با حقوق شهروندی چیست و به جای اینکه خانواده از مدرسه بپرسد که نمره درس فرزندش چند شده، باید مطالبه تربیت وی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اتاق گفت و گوی اولیا و مربیان در راستای افزایش ارتباط خانواده ها دایر شده و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم مکلف شده تا ساخت این اتاق ها را در ساخت مدارس در حال تاسیس در نظر بگیرد.

۷۱۸۵/۵۱۳۲ 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =