۲ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 83448021
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین جشن برداشت گندم گلستان برگزار شد

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۴
کد خبر: 83448021
نخستین جشن برداشت گندم گلستان برگزار شد

گنبدکاووس - ایرنا - نخستین جشن برداشت گندم در گلستان با هدف تکریم و قدردانی از گندم کاران برتر، صاحبان مراکز خرید این محصول استراتژیک و مدیران و فرمانداران ۱۴ شهرستان استان به میزبانی گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که جمعه شب در گنبدکاووس و با حضور روسای سازمان جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت (صمت) گلستان، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، از ۳۰۰ گندم‌کار برتر استان با اهدای لوح سپاس و مدال افتخار تجلیل شد.

دبیر نخستین جشن برداشت گندم گلستان در این مراسم، تجلیل از مقام گندم‌کاران و ارزش نهادن به تلاش این قشر را که نقش مهمی در تامین نان مردم به عنوان رزق اساسی جامعه دارند را از اهداف اصلی برگزاری این جشن دانست و اظهار داشت: تجلیل از فعالان بخش کشاورزی یک ضرورت است که بایستی همواره مورد توجه مدیران قرار گیرد.

مرتضی جلیل‌وند گفت: استان زرخیر گلستان در تولید گندم کشور جایگاه ویژه ای دارد و در صورت حمایت دولت و انجام عملیات بهزراعی توسط کشاورزان، قادر به تولید حداقل دو میلیون تن از این محصول استراتژیک است.

وی افزود: گندم کالایی استراتژیک است و باید نگاه ویژه ای به آن داست زیرا خودکفایی در تولید این محصول، تحریم های دشمنان را خنثی می کند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم در سخنانی به فعالیت های ۶۰ ساله این مرکز در تولید و تکثیر ارقام مختلف بذر گندم در کشور و این استان اشاره کرد و گفت: درسایه این اقدامات، تولید گندم از دو تن در هکتار به هفت تن افزایش یافته است.

ابوالفضل فرجی دستیابی محققان به ژن های برتر گندم و ورود تکنولوژی و نهاده‌های شیمیایی را از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید در واحد سطح ذکر کرد و افزود: البته تولید بالای هفت تن گندم در هکتار بیشتر توسط کشاورزان پیشرو و برتر و نیز در ایستگاه‌های تحقیقاتی به دست آمده است.

وی بابیان اینکه در ۶۰ سال گذشته و به طور میانگین هر سال ۴۰ کیلوگرم به تولید گندم در هر هکتار توسط کشاورزان گلستان اضافه شده است، گفت: درحال حاضر تولید گندم در اراضی آبی این استان بالای چهار تن و اراضی دیم نیز حدود دو تن است.

دکتر فرجی اضافه کرد: این میزان تولید گندم در واحد سطح در حالی است که درصد مواد آلی موجود در خاک گلستان از بالای دو درصد به یک درصد کاهش یافته و ۹۰ درصد آفات و بیماری های کشوری این محصول در استان وجود دارد.

وی، تحقق تولید دو میلیون تن گندم در گلستان را در صورت افزایش ارتباط کشاورزان با مراکز تحقیقاتی و خدماتی جهادکشاورزی، کمک به افزایش مواد آلی خاک، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری را دور از انتظار ندانست.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به وجود ۳۰۰ رقم و ۱۰ هزار نمونه بذر گندم آبی در کشور، این میزان بذر را پشتوانه ژنتیکی خوبی برای تولید این محصول استراتژیک دانست و از تکثیر و تولید ۳ تا ۴ رقم جدید گندم دیم مقاوم به شوری و خشکسالی در این استان تا دو سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، در نخستین جشن برداشت گندم گلستان قرار بود، یکی از معاونین وزیر جهادکشاورزی و استاندار گلستان هم حضور داشته باشند، که حضور نیافتند.

استان گلستان با دارا بودن ۶۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان های مهم تولیدات کشاورزی کشور است که هر ساله نیمی از اراضی آن به کشت گندم اختصاص می یابد و در تولید این محصول رتبه های اول تا سوم کشور را دارد.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha