در جستو جوی چرایی یک انتخاب بحث برانگیز

تهران-ایرنا- معرفی فیلمی مستند «در جستجوی فریده» ‌به عنوان نماینده ایران در اسکار با واکنش های متفاوتی از سوی اهالی هنر و فعالان رسانه ای مواجه شد، در این راستا رسانه های داخلی به واکاوی دلایل و نحوه این انتخاب جنجالی پرداخته اند.

مستند «در جستجوی فریده»، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد؛ خبری که برای بسیاری از سینماگران و علاقه‌مندانی که آثار سینمای ایران را پیگیری می‌کنند غافلگیرکننده بود. این فیلم درباره زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود.  فریده که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل‌نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چندسالی است از راه دور جست‌وجویی را برای پیداکردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین‌بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند.


به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب نشان می‌دهد که در پی معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار 2020 حواشی بسیاری درباره چرایی و چگونگی انتخاب این مستند به تیتر یک اخبار رسانه های داخلی تبدیل شده است.

انتخاب پیش از موعد فیلم، چرایی انتخاب یک مستند و بی‌خبری رسانه‌ها نسبت به تشکیل کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار و اینکه چرا نیمه‌شب این خبر اعلام شده از جمله محورهای مورد توجه در این رسانه ها است.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

 امسال انتخاب نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۰ سنت‌شکنی‌های بسیاری داشت؛ نگرانی از جایزه گرفتن برخی از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های معتبر طی همین چند روز باقی مانده و فشار رسانه‌ها برای انتخاب این آثار باعث شد این اتفاق بی‌سابقه بیفتد؟؛ هیأت انتخاب برای معرفی «در جست وجوی فریده» یکدست نبوده‌اند؛‌ برخی از منتقدان معتقدند که در انتخاب این فیلم سیاست نقش بیشتری داشت تا هنر؛ بین این فیلم‌هایی که برای اسکار کاندید شده بودند این بهترین تصمیم بود؛ حجم اخبار بی‌سر و ته و هجوم اعتراض‌های آنی و احساسی، فیلم در جستجوی فریده یکی از بهترین گزینه‌ها برای معرفی به مراسم آکادمی اسکار به عنوان نماینده ایران است.

حاشیه‌های یک انتخاب

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با تیتر «سنت‌شکنی در معرفی فیلم ایرانی به اسکار» می نویسد: امسال انتخاب نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۰ سنت‌شکنی‌های بسیاری داشت. تا پیش از این معمولا ابتدا ترکیب هیات انتخاب از سوی بنیاد فارابی اعلام رسانه‌ای می‌شد و سپس در یک جلسه نامزدهای اولیه انتخاب و در نهایت در نشست دیگری، گزینه نهایی انتخاب می‌شد. این سازوکار در دهه‌های گذشته یک روال ثابت بوده است.  اما امسال در رویدادی بی‌سابقه سازوکار انتخاب نماینده اسکار چنان‌که برخی از سایت‌های خبری مدعی شده‌اند، «محرمانه و به دور از اطلاع رسانه‌ها» انجام شده است. در واقع هیاتی متشکل از فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی، مهرزاد دانش و رائد فرید زاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی دور از چشم رسانه‌ها تشکیل شد تا پشت درهای بسته درباره معرفی نماینده ایران به اسکار تصمیم‌گیری کنند. از سوی دیگر انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار معمولا در روزهای پایانی شهریور انجام می‌شد تا نتایج جشنواره فیلم ونیز معلوم شده باشد. نتایج این جشنواره به ویژه زمانی که فیلم‌های ایرانی در آن حضور داشته باشند، می‌تواند در استقبال جامعه جهانی از فیلم‌های ایرانی اثربخش باشد. امسال در جشنواره ونیز فیلم «متری شیش و نیم» حضور دارد.

 ابتکار برای شفاف‌سازی حواشی ایجاد شده درباره انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار برای سال 2020، با رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، گفت‌وگو کردیم. او در پاسخ به این حواشی، درباره علت معرفی زودهنگام نماینده ایران در این جایزه جهانی به «ابتکار» گفت: سازوکار اسکار و کادری که با ما همکاری می‌کرد تغییر پیدا کرده است. سال‌های گذشته به ما یک مهلت تمدیدشده برای ارسال نماینده می‌دادند و ما در فرصتی که در اختیارمان بود فیلم‌ها را معرفی می‌کردیم. امسال با توجه به تغییر کادر این آکادمی، این فرصت به ما داده نشد و سیستم برخط و آنلاین است که مرحله به مرحله تایید می‌شود و می‌توانید پس از تایید مرحله‌های پیشین به مرحله بعد بروید و این پروسه‌ای زمان‌بر است. به همین دلیل امسال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، ما مجبور بودیم که فعالیت‌مان را زودتر آغاز کنیم.

او همچنین درباره علت انتخاب یک مستند به عنوان نماینده ایران آن هم از میان فیلم‌هایی که شانس برنده شدن بالایی در جوایز معتبر دیگر جهانی سینمایی داشتند، گفت: فیلم‌ها در ابتدا بررسی و بازبینی شد. از 70 فیلم به سه فیلم و در نهایت به یک فیلم رسیدیم. معیار و سنجش مشخص است. هیئت داوران با توجه به سوابق و وزانت ملی و بین‌المللی‌ فیلم‌ها، تمام جوانب را سنجیدند و به این انتخاب رسیدند. جنبه‌های ملی و بین‌المللی، موضوعی که بیان می‌کند، کارکردی که در مخاطبان دارد، موضوع بدیعی که داشت و... لحاظ شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند. بحث‌های کارشناسانه و دقیقی صورت گرفت و در نهایت با رای‌گیری انجام‌شده، برآیند هیئت انتخاب به این گزینه انجامید.

«نیمه شب اتفاق افتاد؛ چرا؟» روزنامه مردم سالاری با طرح این پرسش می نویسد: نیمه شب ۲۶ مرداد وقتی برخی از خبرنگاران خسته از کار روزانه در خوابی عمیق نشده فرو رفتند، هیات معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار، فیلم مورد نظر خود را معرفی کرد اما چرا این انتخاب نیمه شب اتفاق افتاد. نگرانی از جایزه گرفتن برخی از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های معتبر طی همین چند روز باقی مانده و فشار رسانه‌ها برای انتخاب این آثار باعث شد این اتفاق بی‌سابقه بیفتد؟ یا هر چیز دیگری را باید بعدا و حتما مدیران این بخش پاسخ‌گو باشند. اما نکته قابل تامل هم اینجاست که در دوره‌ای که شفاف‌سازی مُد شده است و همه دستگاه‌ها با انتشار اطلاعات مختلف دست در شفاف‌سازی نهاد خود دارند چطور برای نخستین بار سازوکار انتخاب نماینده اسکار به صورت محرمانه و به دور از اطلاع رسانه‌ها تشکیل شد؟ حالا اینها سئوال‌هایی است که احتمالا در ادامه جایگزین گمانه‌زنی رسانه‌ها برای انتخاب نماینده ایران برای اسکار خواهد شد.

واکنش بازیگران فیلم‌های جامانده از اسکار

به گزارش روزنامه ابتکار، اما پس از اعلام این خبر در ساعات آغازین روز یکشنبه، واکنش‌ها آغاز شد. ابتدا این نوید محمدزاده (بازیگر فیلم متری شیش و نیم) بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد و در استوری‌های اینستاگرامش اعتراض خود را به انتخاب هیئت داوران نشان داد. البته او کمی بعد واکنشش را عجولانه دانست و نوشت: «دیشب بعد از شنیدن خبر معرفی فیلم منتخب ایران به آکادمی اسکار واکنشی نشان دادم که عجولانه و زشت بود. از سازندگان فیلم بسیار خوب « در جستجوی فریده» صمیمانه معذرت می‌خوام و براشون بیشترین موفقیت را آرزو می‌کنم. سعی می‌کنم در آینده انقدر احساساتی واکنش نشان ندم!» همچنین حامد بهداد (بازیگر فیلم قصر شیرین، یکی دیگر از سه فیلمی که شانس برگزیده شدن داشت) در اینستاگرامش درباره این انتخاب نوشت: «ضمن تبریک و آرزوی موفقیت به عوامل سازنده فیلم مستند! «در جستجوی فریده» برای معرفی به‌عنوان نماینده سینمایی، به مراسم اسکار ۲۰۲۰، با توجه به شکل غیرمعمول تشکیل کمیته انتخاب، برخلاف روال دوره‌های قبلی و شایعات و ابهامات موجود، درباره نحوه انتخاب نماینده سینمایی ایران و نظر به سیاست شفاف‌سازی ریاست سازمان سینمایی، درخواست انتشار جزئیات و شرح مذاکرات دو جلسه اخیر هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ را داریم!»

دلایل انتخاب این فیلم

روزنامه ایران در تیتر نخست خود به این موضوع پرداخته و می نویسد: در این مدت هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار استراتژی سکوت در پیش گرفته بودند هرچند که مهرزاد دانش منتقد و یکی از اعضای این هیأت سکوت را شکست و در توئیترش نوشت: «گفت‌وگو، حتی با پراختلاف‌ترین دیدگاه‌ها، اگر طبق قاعده بازی و منطق هدف انجام گیرد، در هر شکلش نتیجه‌ای متقاعدکننده ولو مغایر با برخی نظرها دارد. امان از زمانی که اهداف برخی چنان خارج از روال باشد که نه ثباتی را رقم زنند و نه انعطافی: بداخلاقی در گفت‌وگو و بی‌معیاری در رأی دهی.» توئیتی که نشان می‌دهد هیأت انتخاب برای معرفی «در جست وجوی فریده» یکدست نبوده‌اند هرچند که دانش هم مانند محمدزاده ترجیح داد توئیتش را پاک کند.

اعضای هیأت انتخاب فیلم ایرانی به اسکار یعنی فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی و مهرزاد دانش دیروز ترجیح می‌دادند با رسانه‌ها صحبت نکنند و همه چیز را برعهده رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت بگذارند. فریدزاده از فهرست 70 تایی فیلم‌ها می‌گوید که توسط هیأت انتخاب 10 و بعد از آن 3 فیلم از بین آنها انتخاب شده که در نهایت «در جست وجوی فریده» به‌عنوان انتخاب هیأت معرفی شده است.او در پاسخ به این انتقاد که چرا نماینده ایران اینقدر زود معرفی شده به «ایران» می‌گوید: «این به خود آکادمی و تغییراتی که در کادر آن ایجاد شده بازمی گردد. تا سال قبل می‌توانستیم مهلت معرفی فیلم را تمدید و سر فرصت فیلم را معرفی کنیم اما امسال و با تغییرات انجام شده باید در زمان مقرر نام فیلم به آکادمی اعلام و در یک فرآیند طولانی و آنلاین در یک سامانه مرحله به مرحله ثبت می‌شد. به همین دلیل مجبور به رعایت این زمان بودیم و تعجیل در معرفی فیلم با توجه به تغییراتی بود که در آکادمی صورت گرفت.»

ابوالحسن داوودی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به این انتخاب گفت: «این انتخاب یک تصمیم جمعی بوده و من به این تصمیم جمعی احترام می‌گذارم، البته نه‌تنها احترام می‌گذارم، بلکه دفاع هم می‌کنم».

این عضو هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار ادامه داد: «من چندین‌بار به‌عنوان عضو هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار در جلسات حضور داشتم، معمولا دلایل انتخاب فیلم‌ها به‌عنوان نماینده ایران به اسکار با بقیه رویدادهای هنری جهانی فرق دارد و عمدتا مواردی را در نظر می‌گیرند مبنی‌بر اینکه چه فیلمی می‌تواند نماینده بهتری باشد و چهره‌ متفاوتی را از سینمای ایران معرفی کند. این سینما در یکی، دو سال اخیر در اغلب جشنواره‌های اصلی نماینده‌ای نداشته است، گرچه فیلم‌های خوبی داشتیم، اما جهانیان عادت کرده بودند سال‌ها از سینمای ایران یک جلوه‌گاه نو را ببینند، اما چندی است این اتفاق نیفتاده است. مستند «در جستجوی فریده» می‌تواند جنبه دیگری از سینمای ایران را معرفی کند و انتخاب این فیلم تصمیم جمع بوده است و من آن را تأیید می‌کنم و به آن احترام می‌گذارم».

انتقادها به این انتخاب

ایسنا در یادداشتی نوشت: انتخاب و معرفی یک فیلم مستند از سینمای ایران، پرسش‌هایی را پدید آورد که علاوه بر استدلال‌های فنی، چرایی یک دوگانگی را به ذهن متبادر می‌کند: چرا فیلم «رؤیاهای دم صبح» مهرداد اسکویی با آن کارنامه، در زمان خودش به‌عنوان نماینده‌ی ایران به آکادمی اسکار معرفی نشد و چرا در آن زمان، انتخاب یک فیلم مستند، عجیب و حتا برای برخی، خنده‌دار به‌نظر می‌رسید؟! آیا شاکله‌ی سینماگران انتخاب‌کننده تغییر ذهنیت داده‌اند؟ یا جنس مدیریت سینمای ایران تغییر کرده است؟ فرض کنیم تسلط نگاه سیاسی است که موجب می‌شود فیلم «رؤیاهای دم صبح» به آکادمی اسکار معرفی نشود و فیلم «در جست‌وجوی فریده» به آکادمی معرفی شود. در این صورت، دو پرسش دیگر به‌وجود می‌آید: یکی این‌که پس تفاوت حاضران با پیشینیان (در دوره‌ی میدیرت اجرایی پیشین کشور) دقیقا در چیست؟ دیگر، این پرسش قدیمی و تکراری: چرا یک نهاد دولتی باید نماینده‌ی سینمای ایران را به آکادمی اسکار "انتخاب" کند؟

رونامه همدلی می نویسد: در جلسه روز شنبه، هیات انتخاب مجددا بحث و رای‌گیری می‌کند. خانم طائرپور که در جلسه قبل به «قصر شیرین» رای داده بود، این‌بار به «متری شش و نیم» رای می‌دهد. نهایتا «در جستجوی فریده» ۲ رای، «قصر شیرین» ۴ رای و «متری شش و نیم» ۳ رای کسب می‌کنند! علی‌رغم رای‌گیری، چون فیلم خوبِ سعید روستایی به هیچ عنوان نمی‌توانست رای بیاورد، سه عضوی که قبلا به متری شش ونیم رای داده بودند، رای‌ خود را به سمت مستند مذکور تغییر دادند تا قصرشیرین از گردونه کنار برود. این اقدام و تغییر رای سه نفر از اعضا، باعث جدل فراوان می‌شود اما نهایتا به حکم دموکراسی و برای برون‌رفت از بن‌بست، درجستجوی فریده به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد؛ آن هم در شرایطی که هنوز ۱۲ روز فرصت برای بررسی گزینه نهایی باقی مانده بود!» این برای اولین بار است که در تاریخ سینمای ایران یک فیلم مستند به جای یک فیلم داستانی به اسکار معرفی می‌شود؛ همین موضوع البته حرف‌وحدیث‌هایی را به دنبال داشت، حتی برخی از منتقدان معتقدند که در انتخاب این فیلم سیاست نقش بیشتری داشت تا هنر.

استقبال از این انتخاب

به گزارش فرارو، آرش خوشخو سردبیر روزنامه هفت صبح در این باره معتقد است: «در جستجوی فریده بسیار دراماتیک (داستانی) کار شده است و ما با یک مستند-داستانی رو به رو هستیم و امیدوارم هیئت انتخابی اسکار پای تصمیم جسورانه خود بمانند. به نظر من بین این فیلم‌هایی که برای اسکار کاندید شده بودند این بهترین تصمیم بود.»

در همین رابطه جواد طوسی منتقد سینما نیز به تمجید این مستند پرداخت. او در روزنامه ایران نوشت: «در شرایطی که شناخت و اطلاعات کافی از رقبای خودمان در این دوره نداریم، نمی‌توان با ذوق‌زدگی یا نگاه مأیوسانه به اثر انتخاب شده‌مان بپردازیم. همین که انتخابمان در مقایسه با فیلم‌های دیگر سنجیده‌تر بوده و فیلمی را انتخاب کرده‌ایم که هم شناسنامه‌ای قابل باور واستناد از این سرزمین و یک منطقه‌اش دارد و هم پیشنهاد متفاوتی را در نمایش سنت دردل جامعه‌ای متمایل به ابزار ونشانه‌های مدرن ارائه می‌دهد، قابل دفاع است.»

طوسی همچنین درباره این مستند نوشت: «فیلم متفاوتی در حوزه سینمای مستند است. مشخص است که سازندگان آن مبتنی بر یک نگاه کاملاً پژوهشی در چارچوب موضوع انتخابی‌شان سراغ لوکیشن رفته‌اند و شخصیت محوری یعنی «فریده» را در بطن یک سفر بومی و اقلیمی ودر عین حال خودشناسانه و مردم شناسانه قرار داده‌اند.»

فرارو نوشت: کاربران زیادی به دفاع از این مستند پرداخته اند. آرامه اعتمادی روزنامه نگار در این باره نوشته است: «برخلاف حجم اخبار بی‌سر و ته و هجوم اعتراض‌های آنی و احساسی، فیلم درجستجوی فریده یکی از بهترین گزینه‌ها برای معرفی به مراسم آکادمی اسکار به عنوان نماینده ایران است. فیلمی خوب و البته جشنواره پسند و گویای وجهه‌ای شناخته شده از سینمای ایران. دستمریزاد.»
 

بیانیه سازندگان فیلم

به گزارش روزنامه ایران، در این هیاهو آزاده موسوی و کورش عطایی تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های «در جست وجوی فریده» ترجیح دادند بیانیه‌ای درباره معرفی فیلمشان به اسکار منتشر کنند. آنها نوشتند: «قرار گرفتن فیلم «در جست‌وجوی فریده»در کنار آثار شاخص و ارزشمند سال گذشته‌ سینمای ایران برای معرفی به اسکار برای ما مایه‌ افتخار و خوشحالی بسیار بود و اینکه کمیته‌ محترم انتخاب، این فیلم را به‌عنوان نماینده‌ سینمای ایران برای رقابت در این رویداد سینمایی برگزیدند نه تنها باعث شعف دوچندان ما شد بلکه فکر می‌کنیم این انتخاب، یک اتفاق مهم و تاریخی برای سینمای مستند ایران است. سینمایی که فیلمسازان آن سال‌هاست به دور از حاشیه‌ها و با کمترین امکانات و بیشترین محدودیت‌ها به تولید آثارشان مشغول‌ هستند و با وجود این همواره در بسیاری از صحنه‌های جهانی موجب سربلندی سینمای ایران شده‌اند. امیدواریم که این انتخاب گام بلندی برای هرچه بیشتر مطرح شدن سینمای مستند ایران در عرصه جهانی باشد و ما به‌عنوان سازندگان و تهیه‌کنندگان این فیلم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران باشیم. و سپاسگزاریم از همه‌ عوامل «در جست‌وجوی فریده» و دست تک تک‌شان را می‌بوسیم که ساختن این فیلم بدون همیاری و انرژی و عشق‌شان امکان پذیر نبود.»

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

اگر معیارهای همیشگی برای انتخاب یک فیلم درنظر گرفته می‌شد و مسئله سینمایی بودن فیلم مطرح بود، به‌نظر می‌رسد که «متری شیش و نیم» و «قصر شیرین» به اسکار راه می‌یافتند؛‌ این بار برخلاف سال‌های گذشته، این انتخاب به سرعت و به‌صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری انجام شد؛ منتقدان می‌پرسند چه دلیلی وجود داشته که این اعلام در نیمه شب انجام شده است؟؛ برخی هنوز دو هفته تا پایان مهلت اعلام نماینده ایران به اسکار وقت باقی است، این انتخاب را شتاب‌زده ارزیابی کرده‌اند.

شانس انتخاب این فیلم در اسکار

کیوان کثیریان، منتقد سینمایی درباره انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «بهتر بود «در جستجوی فریده» در بخش فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه مورد حمایت قرار می‌گرفت و در جایگاه خودش به جشنواره‌هایی راه می‌یافت که منتهی به اسکار می‌شود.» این منتقد سینمایی با بیان اینکه مستند در رقابت با فیلم‌های سینمایی کشورهای دیگر شاید خیلی نتواند رقابت کند، ادامه می‌دهد: «مستند سینمایی انتخاب شده برای اسکار، داستان مناسبی دارد و جز فیلم‌های مورد علاقه من است، اما بهتر بود هیئت معرفی فیلم مسئله شانس را نیز درنظر می‌گرفت، زیرا که فیلم‌های مستند از شانس کمتری برای انتخاب در این جشنواره برخوردار هستند.» کثیریان می‌گوید: «اگر معیارهای همیشگی برای انتخاب یک فیلم درنظر گرفته می‌شد و مسئله سینمایی بودن فیلم مطرح بود، به‌نظر می‌رسد که «متری شیش و نیم» و «قصر شیرین» به اسکار راه می‌یافتند.»

روایت‌هایی از پشت‌پرده انتخاب

روزنامه خراسان نوشت: ظهر دیروز، دو روایت عجیب منتشر شد از ماجرایی که به انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار منجر شد. دو روزنامه‌نگار در روایت‌هایی مشابه، درباره اختلاف نظر اعضای هیئت انتخاب نوشتند. ظاهراً پس از بحث‌وجدل فراوان، در نهایت سه فیلم «در جستجوی فریده»، «قصر شیرین» و «متری شیش‌ونیم» در جمع نامزدهای نهایی انتخاب باقی مانده‌اند. مطابق این دو روایت، بحث اصلی بین دو گروه بر سر «قصر شیرین» و «متری شیش‌ونیم» بوده است و در نهایت حامیان یک فیلم، بعد از بالا گرفتن بحث‌ها و اطمینان از این که فیلم مورد علاقه‌شان نمی‌تواند اکثریت آرا را کسب کند، تصمیم می‌گیرند به فیلم سوم رأی بدهند.


انتقادها  و اعتراض ها به این انتخاب

خراسان نوشت: در میان انتقادهایی که به بنیاد فارابی (مسئول انتخاب فیلم) وارد شده، انتقاد سه چهره سرشناس نیز دیده می‌شود. سعید روستایی کارگردان «متری شیش‌ونیم» این انتخاب را «کودتا» نامید و نوید محمدزاده بازیگر این فیلم نیز با اشاره به آن که «در جستجوی فریده» موفقیت‌های بین‌المللی ندارد، این انتخاب را زیر سوال برد. اگرچه او چند ساعت بعد واکنش خود را «احساسی» خواند و بابت آن از سازندگان مستند، پوزش طلبید. حامد بهداد نیز که با فیلم «قصر شیرین» شانس انتخاب داشت، در اینستاگرام خود خواهان انتشار مشروح مذاکرات هیئت انتخاب شد.

روزنامه کیهان در انتقاد به این انتخاب نوشت: معرفی فیلم به اسکار از سوی مدیریت سینمایی ایران، باز هم حاشیه و جنجال آفرید. این بار بیش از آنکه فیلم معرفی شده محل بحث و جدل باشد، نوع انتخاب «هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار» پرسش‌برانگیز است! چرا که این بار هیئت مذکور که از سوی بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می‌شود، متوجه شده‌اند که انتخاب‌های آنها برای اسکار، چندان محلی از اعراب ندارد، به همین دلیل هم این بار در اقدامی‌ نامتعارف، یک فیلم مستند که برای مردم و اهالی سینما شناخته‌شده نیست را به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی‌ علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده‌اند! مستند «در جست‌وجوی فریده» در حالی به‌عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده که بازتاب‌های فیلم در رسانه‌ها و جوایزی که قبلا دریافت کرده، بسیار ضعیف و کم بوده است. به همین دلیل هم باید سؤال کرد که این انتخاب، بر اساس چه اصول و معیارهایی صورت گرفته است؟
ضمن اینکه تعجیل این هیئت در معرفی فیلم نیز جای سؤال است. چرا که هنوز حدود یک ماه تا مهلت قانونی برای معرفی فیلم به اسکار باقی مانده بود اما این بار برخلاف سال‌های گذشته، این انتخاب به سرعت و به‌صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری انجام شد.

به گزارش روزنامه خراسان، با همه این احوالات، انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار، انتقاداتی را برانگیخته است. بسیاری از فعالان عرصه سینما به اصل انتخاب یک فیلم مستند به جای داستانی به عنوان نماینده ایران در اسکار ایراد وارد کرده‌اند و نوشته‌اند اسکار فیلم‌های مستند را آن چنان جدی نمی‌گیرد. اگرچه مخالفانی نسبتاً کم‌شمار هم هستند که از این انتخاب، دفاع کرده‌اند. مستقل از درست بودن این انتخاب، شیوه این کار نیز آماج انتقادات فراوانی شده است. 10 دقیقه پس از بامداد یک شنبه، یک کانال سینمایی خبر انتخاب «در جستجوی فریده» را منتشر کرد و تنها 14 دقیقه بعد، سایت بنیاد سینمایی فارابی، در خبری رسمی این انتخاب را تأیید کرد. فاصله کم انتشار این دو خبر، شائبه‌هایی را برانگیخته و اساساً منتقدان می‌پرسند چه دلیلی وجود داشته که این اعلام در نیمه شب انجام شده است؟ به علاوه بسیاری با استناد به این که هنوز دو هفته تا پایان مهلت اعلام نماینده ایران به اسکار وقت باقی است، این انتخاب را شتاب‌زده ارزیابی کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =