بیش از ۳۰ نظر کاربردی در بیانیه گام دوم رهبری وجود دارد

مشهد- ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۳۰ نظریه علمی، کاربردی و فقهی در ابعاد مختلف در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب به صورت واضح و آشکار و یا در لابه لای بیانات رهنمودی ایشان وجود دارد که برای طلاب و دانشجویان قابل تامل، تحلیل و مطالعه است.

 آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در «نشست علمی الزامات بیانیه گام دوم انقلاب در پرتو فقه تمدن ساز» که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد افزود: این نظریه‌ها حاصل عمر پر برکت رهبری در فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و پایه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: شخص رهبری کسی است که در همه فراز و فرودهای انقلاب حضور داشته و بیانیه یاد شده مبنای یک جمع بندی تجربیات گذشته و ترسیم‌گری ۴۰ ساله بعد انقلاب است که برخی از آنها در این بیانیه آشکار است و برخی نیز از مطالب استنباط می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: این تئوری ها پایه های انقلاب هستند و شایسته است به عنوان واحدهای درسی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تدریس شوند و یکی از این نظریه ها جمع دین و دنیا با هم است و این که چگونه می شود این دو را با هم جمع کرد.

اعرافی افزود: به قرائت امام راحل و رهبری، دین جامعیت دارد و دین و دنیا قابل جمع هستند و مسایل ذیل این نظریه باید حل شوند کما این که انقلاب اسلامی این قضیه را حل کرد و  این اصل مهم را ثابت کرد که  دو گانه به ظاهر غیر قابل جمع دین و دنیا در یک منظومه دقیق جمع شدنی است.

وی ادامه داد: مساله دیگر دوگانه اسلامیت و جمهوریت است که در الگوی نظام و اندیشه امام راحل جمع شد در حالی که اسلامیت و جمهوریت  غیر قابل جمع دانسته می شد، بحث دیگر جمع نظام و انقلاب است که برخی ها معتقد به این بودند که اگر انقلاب نظام مند بشود دیگر از مسیر اصلی خارج می شود اما در تئوری امام راحل و رهبر انقلاب چه در درون کشور و حتی فراتر از مرزها نظام و انقلاب قابل جمع شدند و اندیشه های امام راحل و رهبری مبتنی بر همین اصل هستند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: مقوله انعطاف و اصالت دو گانه دیگری است که رهبری به صراحت می گویند در برابر پدیده های نو باید منعطف و منفعل باشیم یعنی این که ضمن انعطاف بر اصول تاکید داریم، باید بر اصول اصلی تاکید ورزید و در عین حال پاسخگوی تغییرات بود و از جمود پیشگیری کرد.

اعرافی افزود: موضوع دیگر ایجاد تعادل مناسب بین هست ها و باید ها در انقلاب است برخی به هست ها و برخی به آرمان ها تاکید دارند که اگر تعادل نباشد مسیر منحرف می شود البته ایجاد این تعادل نیازمند هوشیاری، مطالعه و کارشناسی است.

وی اضافه کرد: در این بیانیه به اصالت ملیت یا اسلامت نیز پاسخ داده شده و این که ایران گرایی داشته باشیم یا اسلام گرایی و نسبت این دو چگونه می تواند باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در طول تاریخ این بحث مطرح بوده و شهید مطهری نیز در این باره کتاب "خدمات متقابل ایران و اسلام" را نوشته است و در انقلاب یک تجربه جدید پیدا شد و نظریه هایی که برخی از آنها به ملیت و برخی دیگر به اسلامیت نظر دارند اما در عرصه عمل، انقلاب نشان داد که ملیت را در پرتوی اسلام می توان حفظ کرد و در نگاه رهبری این دو باهم قابل جمع هستند چنانکه در ۴۰ سال گذشته یک وجب خاک از دست نداده ایم و بحث ایران و  امت اسلامی نیز از دیگر مباحثی است که در اندیشه انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریات امام راحل و رهبری حل شده است.

آیت الله اعرافی افزود: پارادوکس تشیع و اسلام نیز از جمله مسایلی است که مطرح است و در تئوری اسلام همه فرق و مذاهب اسلامی جای می گیرند بدون آنکه ما ذره ای از اصول تشیع عقب نشینی کرده باشیم و بنده خودم در طول ۳۰ سال گذشته در بیش از ۹۰ کشور دنیا گفتمان انقلاب اسلامی را عرضه کرده ام بدون آن که از اصول تشیع کوتاه آمده باشم.

وی ادامه داد: در تقابل امت و مذهب دو نظریه وجود دارد که برخی به مذهب و برخی دیگر به نوعی به اصطلاح روشنفکری اسلامی نظر دارند که هر دو را خلاف اسلام و مذهب شیعه می دانم  در این بیانیه نیز مذهب و امت اسلامی قابل جمع است که البته ظرافت های خاص خود را دارد و ما در جهان مدرن رشد و تعالی تشیع را شاهد هستیم و ایران، پرچمدار امت اسلامی است.

او اضافه کرد: مباحث آزادی و امنیت، استقلال و آزادی، توسعه و عدالت، قوانین بین المللی و مقاومت دیگر نظریه هایی است که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مشهود و قابل درک است.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امام راحل (ره)پاسخ به نیاز های امروز در حین حفظ اصالت فقهی را قابل جمع می دانست و معتقد بود اجتهاد اصیل و جواهری پویا تئوری انقلاب اسلامی است که قابل تعامل و جوشش است که البته کار بسیار عظیم و ظریفی است و از عهده هر کسی بر نمی آید.

اعرافی افزود: فقهی که می خواهد تمدن بسازد باید پاسخگوی نیاز دنیای معاصر هم باشد و ضمن حفظ پایه های اصیل فقهی آمادگی لازم را برای پذیرش تغییرات و تحولات داشته باشد و در این زمینه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی داریم یعنی باید جامع نگر بود.

وی ادامه داد: رویکرد اجتماعی در فقه نیاز به تقویت دارد در بخشی از احکام و تکالیف، نگاه، فردی است که در شرایط جدید، متفاوت می شود و باید رویکرد اجتماعی آن تقویت شود و در رویکرد سیاسی نیز اگر معتقد به حکومت اسلامی و پاسخگویی حکومت هستیم تغییراتی می خواهد که ما را به نکات جدیدی می برد و در رویکرد متقارن نیز بخش مقایسه ای فقه با مذاهب اسلامی را باید تقویت کنیم که برکات فراوانی  برای نظام دارد.

او اضافه کرد: توجه به رویکرد تطبیقی فقه و حقوق، رویکرد بین المللی و جهانی توجه به موضوع شناسی، علوم انسانی و اجتماعی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت که اگر این اصول پیاده شود فقه می تواند رنگ و لعاب و دامنه بهتری بگیرد و به سمت تحقق تمدن اسلامی برود.

در این نشست جمعی از استادان، طلاب و دانشجویان دانشگاه اسلامی رضوی حضور داشتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه ای مهم و راهبردی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی به تبیین ویژگی های مسیر پر افتخار پیموده شده در ۴۰ سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.
ایشان در این بیانیه ضمن بیان هفت توصیه به جوانان ایرانی در زمینه های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، خواستار توجه آنان به این موضوعات شدند.
۶۰۷۰/۱۹۲۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =