علوم مهندسی ایران در مرز دانش جهانی است

تهران- ایرنا- اساتید دانشگاه امیرکبیر براین باورند که رشته‌های علوم مهندسی در ایران در مرز دانش جهانی حرکت می‌کند و در این رشته‌ها فاصله‌ای بین فارغ التحصیلان ایرانی با کشورهای مطرح وجود ندارد و از لحاظ علمی مورد تایید هستند.

جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر در ادامه اقدامات خود برای تامین کتاب های تخصصی رشته‌های علوم مهندسی و پایه، پنج کتاب جدید که تالیف اعضای هیات علمی و برخی دانشجویان این دانشگاه است را چاپ کرد.

«اهمیت شیمی و شیمی کاربردی در فرآوری مواد معدنی»، «مدل تعالی لجستیک و زنجیره تأمین»، «ژئوشیمی کاربردی نفت در اکتشاف و تولید» و «روش های بهسازی خاک از طراحی تا اجرا» کتاب هایی هستند که قرار است به عنوان منابع درسی و آموزشی مورد استفاده دانشجویان این رشته ها قرار بگیرند.

جهاد دانشگاهی در حالی این کتاب ها را با کیفیت بالا چاپ  و در اختیار دانشجویان قرار می دهد که گرانی کاغذ از مشکلات اساسی امروز است اما در این بین راهبرد جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر کاهش تیراژ با حفظ کیفیت کتاب ها است.
خبرنگار گروه اخبار دانشگاه و آموزش در گفت و گو با نویسندگان این کتاب‌ها خلا های منابع درسی در حوزه رشته های مهندسی و همچنین وضعیت این رشته ها را در مقایسه با دانشگاه‌ها و کشورهای برتر در رشته های مهندسی مورد بررسی قرار داده است که در ذیل می خوانید.

کمبود منابع در حوزه بهسازی خاک

«شایان محجوبی» فارغ التحصیل دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر که با همراهی «حمید علی الهی» عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر کتاب «روش های بهسازی حاک از طراحی تا اجرا» را تالیف کرده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مساله بهسازی خاک یکی از مسائل مهم در ساخت و ساز ها است، گفت: خاک به منزله ریشه برای ساخت و ساز و توسعه شهری و جاده ها است. اگر خاک، مشکل دار باشد باعث نشست ساختمان ها می شود. بنابراین مهندس ناظر بر ساختمان باید این ماورد را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: وقتی خاک مسئله دار است پیمان کار می تواند چندین اقدام را انجام دهد که در این کتاب به صورت مفصل به این اقدامات پرداخته شده است. اقداماتی مانند تغییر محل پروژه را تغییر دهد یا از فایل های شناور و عمیق استفاده کند. یکی از روش ها بهسازی خاک است. که می تواند منجر به کاهش هزینه ها شود.

وی یادآور شد: در منابع علمی در زمینه بهسازی خاک دچار خلاء هستیم، بسیاری از کتاب هایی که اساتید معرفی می کردند قدیمی و تکراری بود که ما سعی کردیم این خلاء را با تالیف کتاب خود رفع کنیم.   از طرف دیگر فعالیت خود من هم بیشتر در حوزه های استارتاپی در زمینه ساختمان و تامین مصالح ساختمانی است.

وی درمورد وضعیت رشته های مهندسی در ایران هم اظهار کرد: در تلاش بودم مهاجرت کنم و برای برخی شرکت های برتر هم درخواست فرستاده و پذیرش گرفته بودم اما اکنون می خواهم در ایران بمانم و ادامه تحصیل بدهم و کار کنم چرا که ما از لحاظ علمی مشکلی نداریم بلکه بیشتر در حوزه های اجرایی مشکل داریم. تمام تلاش خود را می کنم که در ایران فعالیت علمی انجام دهم.

رشته مهندسی نفت ایران در سطح اول دنیا قرار دارد

«احمد رضا ربانی» عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و مترجم کتاب ژئوشیمی کاربردی نفت در اکتشاف و تولید درمورد وضعیت این رشته علمی در ایران اظهارداشت: رشته مهندسی نفت بر خلاف سایر رشه های فنی و مهندسی سابقه خیلی اندکی در دانشگاه های کشور دارد.

وی افزود: برای اولین بار رشته مهندسی نفت در دانشگاه های کشور از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه امیر کبیر، صنعتی شریف و نفت راه انداری شد بنابراین عمر کوتاهی دارد. به همین خاطر منابع در مورد بحث های مختلف مهندسی نفت هم در ایران به فارسی محدود است.

مترجم کتاب ژئوشیمی کاربردی نفت در اکتشاف و تولید یادآور شد: با توجه به این مسئله کتابی که در ارتباط با کاربردهای علم شیمی و اکتشاف مخزن و فناوری محیط زیست بود را ترجمه کردم. تا این کمبود رفع شود و این کتاب با کمک جهاد دانشگاهی به بهترین شکل و در زمان کوتاهی چاپ شد.

ربانی در مورد فاصله علمی ایران با سطح اول دنیا در رشته مهندسی نفت هم گفت:خوشبختانه با عنایت به اینکه اساتید رشته مهندسی نفت در کشور فارغ التحصیل نخبه دانشگاه های خارج از کشور هستند و وزارت نفت هم امکانات آزمایشگاهی خوبی در اختیار  متخصصان این رشته  و دانشگاه ها قرار داده است و همچنین بخاطر این که دکتری و ارشد این رشته چندین سال است که در دانشگاه های کشور ارائه می شود، به جرات می توان گفت که باوجود اینکه سابقه اندکی در این رشته داریم اما می توانیم ادعا کنیم که پیشگام هستیم و این جای خوشحالی دارد.

وی تاکید کرد: ما با کمک وزارت نفت و وزارت علوم می توانیم گام های بلند تری برداریم و در صنعت نفت خودکفا شویم.

اساتید کم کاری کرده اند
«بهرام رضایی» عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و نویسنده کتاب اهمیت شیمی و شیمی کاربردی در فرآوری مواد معدنی هم در مورد کمبود منابع در این رشته علمی گفت: رشته فرآوری مواد معدنی رشته نوپایی است و کارشناسی ارشد و دکتری آن تنها ۱۶ سال است که در ایران ارائه می شود. این رشته محدودی است  و در حال حاضر تنها دو مرکز این رشته را در سطح ارشد و دکتری ارائه می دهند.

وی تفاوت این رشته با مهندسی شیمی را در این موضوع دانست که مهندسی شیمی بیشتر طراحی دستگاه و راکتور بوده ولی رشته فرآوری درمورد نحوه فرآوری مواد معدنی است، به عنوان مثال در یک تن سنگ معدن طلا تنها چهار گرم طلا وجود دارد که شما باید آن را استخراج کنید. ما اساتید محدودی در این رشته داشتیم و در سال های دورتر این رشته تنها در دو واحد در رشته مهندسی معدن تدریس می شد و رشته مستقلی نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه نگارش کتاب عشق و علاقه می خواهد چرا که سود مالی ندارد، گفت: برای نوشتن این کتاب من هفت هزار سال وقت و ۳۰ سال تجربه خود را صرف کردم. خوشبختانه در همین مدت ۱۵ سال دانشجو های ایرانی رشد خوبی داشتند و با دانشگاه های برتر در این حوزه ارتباط برقرار کرده اند.

رضایی ادامه داد: فارغ التحصیلان ما را کشورهای خارجی رو دست می برند و ما در مرز علمی دنیا قرار داریم و هیچ کم و کاستی نداریم اما در حوزه منابع علمی هم بهتر است اساتید دیگر وارد شوند و در این حوزه رقابت ایجاد شود تا بیشتر رشد کنیم.

در منطقه جزو کشور های برتر مهندسی صنایع هستیم

همچنین «بهروز کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر که کتاب مدل تعالی لجستیک و زنجیره تأمین را تالیف کرده در مورد این کتاب گفت: بحث این کتاب معدل تعالی و زنجیره تامین است و یک کتاب صرفا دانشگاهی و درسی نیست و مراکز صنعتی و خدماتی هم می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: سازمان ها و کارخانجات با این کتاب می توانند خود را ارزیابی کنند و به صورت کلی مخاطب این کتاب کسانی هستند که در زنجیره تامین و لجستیک فعال هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر درمورد وضعیت علمی رشته مهندسی صنایع هم اظهارداشت: در سطح جهانی خیلی دقیق نمی توانم مقایسه انجام دهم اما در منطقه ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در این رشته حرف اول را می زنند.

کریمی یادآور شد:ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و اینکه نقطه اتصال اروپا و آسیا بوده در این رشته رشد کرده است. از نظر زیر ساختی در حوزه زنجیره تامین امارات با بنادر مجهزی که دارد مرکز لجستیک منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =