۲۶ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۲۷
کد خبرنگار: 2173

برچسب‌ها

کشف هشت انفجار رادیویی اسرارآمیز در اعماق فضا

تهران- ایرنا- محققان موفق به کشف هشت انفجار جدید رادیویی اسرارآمیز در اعماق فضا شدند؛ این موفقیت می‌تواند به کشف منشاء این انفجارها کمک کند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این سیگنال‌های جدید که با استفاده از تلسکوپ رادیویی کانادایی CHIME کشف شدند، مجموعه داده‌های گسترده‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که در نهایت امیدوارند به مشخص کردن منشا آنها کمک کند.

با این کشف که جزئیات آن در مجله Astrophysical منتشر شده، تعداد سیگنال انفجارهای تکرار شونده رادیویی به ۱۱ عدد رسیده است.

یافته‌های جدید علاوه بر افزایش داده‌های موجود برای ستاره‌شناسان، برای شناسایی این نوع انفجارهای رادیویی نیز مهم هستند.

بر خلاف سیگنال‌های یک‌طرفه که تنها یک‌بار مشاهده می‌شوند، سیگنال‌های تکراری را می‌توان برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری مورد مطالعه قرار داد. ردیابی منشاء سیگنال‌های یک‌طرفه به دلیل ماهیت زودگذر آنها کار بسیار دشواری است ولی در کل غیرممکن هم نیست.

محققان ماه گذشته در یک موفقیت بی‌سابقه توانستند یک انفجار یک‌طرفه رادیویی را به سمت منشاء آن ردیابی کنند. گروهی از محققان به ریاست استرالیایی‌ها که تصدی تلسکوپ Gemini South در شیلی را بر عهده دارند، این سیگنال را در کهکشانی ردیابی کردند که تقریبا در فاصله ۳.۶ میلیاردی قرار دارد.

«ویکرام راوی» اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد - اسمیتسونین ماه گذشته در مقاله‌ای نوشت که تمام انفجارهای رادیویی به واقع می‌توانند تکرار شوند اما در فرکانس‌هایی که پیش از این شناسایی نشده‌اند.