۲۶ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 984
کد خبر: 83439676
۰ نفر

برچسب‌ها

ترافیک اردبیل در نقطه کور

اردبیل - ایرنا - ردیفی طولانی از خودروهایی که صف کشیده‌اند، انتظار طولانی پشت چراغ و هوایی که در مرکز و حتی خیابان‌های حاشیه شهر بر اثر دود اگزوز ماشین‌ها داغ شده است؛ اینها رویدادهایی جدید هستند که در اردبیل ظهور کرده و هنوز مردم این شهر به آن عادت نکرده‌اند.

ترافیک این روزها شهروندان اردبیلی را محاصره کرده و این معضل گویا  همچنان پیشروی خود را در اعماق شاهرگ‌های شهر اردبیل تداوم می‌بخشد، مشکلی که تا چند سال پیش بندرت در این شهر دیده می‌شد اکنون در حال تبدیل شدن به گرهی کور و در هم تنیده است.

ترافیک سرسام‌آور شهر اردبیل که از چندی پیش با توجه به جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفری خود به کلانشهر ارتقا یافته هر روز بغرنج‌تر می‌شود  و اگر مسئولان از هم‌اکنون درباره آن فکر و راه‌حل جدی نداشته باشند می‌تواند در آینده به معضلی اساسی برای این شهر گردشگری تبدیل شود.

گرچه برخی‌ها،  افزایش تعداد گردشگران به اردبیل در تابستان جاری را یکی از دلایل ترافیک شدید و قفل شدن ترددها در خیابان‌های شهر ذکر می‌کنند اما این معضل در فصول غیرگردشگری نیز دیده می‌شود و می‌بایست به فکر اقدامات اساسی در این زمینه بود.

دلایل تشدید ترافیک در شهر اردبیل 

کارشناسان در توضیح عوامل ایجاد معضل ترافیک در اردبیل به افزایش بی‌رویه خوردو ، فقدان خیابان و معابر استاندارد، نبود پروژه‌های جدید عمرانی بویژه خیابان‌کشی ، سد معبرهای فزاینده   فقدان فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و عابران پیاده، چینش و پراکندگی نامناسب شغل‌های مهم از جمله مطب و مراکز پزشکی و درمانی، کم بودن وسایط نقلیه عمومی و برخی موارد دیگر اشاره می‌کنند.

به گفته آنها ، اصولا شهر اردبیل در سال‌های اخیر رشد متناسب و استانداردی نداشته و با اینکه شهرک‌های جدید بسیاری در آن ایجاد شده اما در موارد زیادی به استاندارد معابر و خیابان‌های آن توجه کافی نشده است، عرض بسیاری از خیابان‌های شهر بسیار کم بوده و تحمل تردد این میزان خودرو را ندارد،  در کنار آن تبدیل ساختمان‌های فرسوده یک تا ۲ طبقه‌ای به آپارتمان‌های چند طبقه بدون توجه به عرض کوچه‌ها خود به معضلی ترافیکی در شهر تبدیل شده است.

همچنین در سال‌های اخیر در زمینه خیابان‌کشی، تعریض و بازگشایی معابر اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و بسیاری از پروژه‌ها در این زمینه به خاطر مشکلات حقوقی و مالی متوقف و یا اجرای آن بسیار کند می‌باشد، ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از معابر و میادین نیز به دلیل تبدیل به پیاده‌راه و یا اقدام‌های عمرانی به روی خوردوها مسدود شده و در نتیجه به ترافیک مسیرهای دیگر افزوده شده است.

از سوی دیگر تبدیل معابر شهر اردبیل به مغازه‌های سیار عرضه میوه توسط وانت‌بارها که دامنه آن روز به روز در حال گسترش می‌باشد خود یه یکی از عوامل ایجاد و تشدید ترافیک تبدیل شده است، این وانت‌بارها  معمولا با اشغال بخشی از خیابان خود موجب ایجاد راه‌بندان شده و بر مشکلات

می‌افزاید، سد معبر توسط دستفروشان دیگر در معابر مختلف نیز علتی مزید بر تشدید این معضل شده است.

برخی از کارشناسان نیز پراکندگی نامناسب برخی از صنوف از جمله پزشکان در مرکز شهر را نیز از دلایل دیگر افزایش ترافیک شهری می‌دانند، ده‌ها مطب و مرکز درمانی در میدان سرچشمه اردبیل استقرار یافته‌اند و مسیر مرکزی شهر تقریبا در تمام ساعات روز مملو از خوردو  بوده و شاهد ترافیک شدید می‌باشد.

با وجود احداث  ساختمان بزرگ پزشکان در یکی از مناطق کم ترافیک شهر ، پزشکان اردبیلی تمایلی به جابجایی از میدان مرکزی شهر نداشته و جالب اینکه هنوز چندین پروژه احداث ساختمان پزشکی در این منطقه در حال اجرا است.

از سوی دیگر بواسطه  کمبود وسایط نقلیه بزرگ که یکی از دلایل آن کم‌عرض بودن خیابان‌ها می‌باشد، بار جابجایی مسافران بر دوش تاکسی‌ها افتاده و تعداد زیاد این وسیله و پارک آنها در میادین و خیابان‌ها در برخی از ساعات خود به عامل ایجاد و تشدید ترافیک منجر می‌شود.

در کنار این عوامل می‌بایست به افزایش بی‌رویه تعداد خودروها در سطح شهر بدون توجه به ایجاد و تعریض معابر اشاره کرد که خود باعث تشدید معضل ترافیک در شهر شده، ضمن اینکه عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی نیز از سوی رانندگان و بوِیژه عابران پیاده به عامل تشدید کننده این مشکل تبدیل شده است. 

چه باید کرد

اینکه برای رفع معضل ترافیک که در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای شهر اردبیل می‌باشد چه باید کرد، کارشناسان و مسئولان به موارد متعددی اشاره می‌کنند که از جمله آن تغییر تدریجی در بافت شهری و تعریض معابر، اصلاح هندسی معابر و میادین موجود، گسترش استفاده عمومی از وسایط نقلیه و افزایش تعداد آنها،  ایجاد و راه‌اندازی مونوریل و مترو، ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان، ایجاد پارکینگ در نقاط مختلف شهر، پراکنده ساختن و انتقال مراکز خدمات عمومی به مناطق حاشیه‌ای شهر و ایجاد مرکز تصمیم‌گیری واحد در کنترل ترافیک و موارد دیگر اشاره می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با اشاره به وجود برخی مشکلات حاد ترافیکی در اردبیل تاکید می‌کند که در کنار اقدامات زیربنایی می‌بایست ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش، خط‌کشی و رنگ‌آمیزی علائم عبور و مرور در خیابان‌ها، اصلاح هندسی و تامین پارکینگ برای برخی مسیرها در شهر مورد توجه قرار گیرد.

مسعود امامی یگانه افزود: تقویت روشنایی در معابر نیز برای جلوگیری از تصادفات ضروری است و باید عملیاتی شود.

وی با اشاره به ضرورت وجود مرکز کنترل ترافیک در اردبیل گفت: راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک مهم‌ترین اقدام برای مدیریت ترافیک بوده و در راس برنامه‌های شورای ترافیک استان قرار گرفته است.

او بیان کرد: راه‌اندازی این مرکز نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار بوده و لازم است تمامی دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

شهردار اردبیل نیز با بیان اینکه موضوع ترافیک و کنترل آن مورد پیگیری است، سازماندهی ناوگان عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی را از جمله نیازهای کنترل ترافیک دانست و افزود: باید مسیرهای عبور و مرور ناوگان عمومی شهر مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

حمید لطف‌اللهیان با اشاره به اقدامات ترافیکی انجام گرفته در شهر اردبیل از اجرای بیش از ۶۰ مورد اصلاح هندسی ریز و درشت در سطح شهر خبر داد.

وی  از تدوین طرح جامع ترافیک شهری اردبیل خبر داد و اضافه کرد: این طرح به تایید وزارت کشور و شورای عالی حمل‌ و نقل و ترافیک رسیده و با اجرای آن می‌توان به توسعه پایدار حمل‌ و نقل شهری دست یافت.

لطف‌اللهیان گفت: طرح جامع ترافیک شهر اردبیل چشم‌انداز ۲۰ ساله را به صورت جامع از جمله موضوع حمل‌ و نقل عمومی، اصلاح هندسی معابر، تعریض و تغییر مسیر خیابان‌ها و پل‌های روگذر و نحوه نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته است.

با این اوصاف کلاف درهم پیچیده ترافیک شهری اردبیل نیاز به اقدام عاجل داشته و می‌بایست در کوتاه‌مدت برای رفع و توقف حرکت رو به وخامت آن اقدام کرد.

۶۰۱۶

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =