بی‌توجهی به تربیت جنسی در کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان را سردرگم می‌کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس آموزشی معتقد است بی توجهی به تربیت جنسی در مدارس و کتاب های درسی، دانش آموزان را سردرگم می کند و از طرف دیگر کسب اطلاعات نسبت به خود و جنس مخالف از گروه‌های همسالان و جامعه به آسیب‌های روحی و جسمی کودکان منجر می شود.

محمد رضا نیک نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره طرح تربیت جنسی در کتاب‌های درسی اظهار کرد: کتاب های درسی بی شک در این خصوص نیاز به بازنگری دارد، در سال‌های اخیر یک نگاه ویژه به جنسیت در آموزش و پرورش بازتاب‌دهنده سیاست‌های سیاست گذاران و تصمیم‌گیران کلی بوده است.

وی افزود: افراد تأثیرگذار با توجه به تغییرات در نگاه‌های اجتماعی و بنیان‌های فرهنگی در چند سال اخیر هسته اصلی این حاکمیت را تغییر جهت داده اند که بازتاب این موضوع در کتاب‌های درسی نمود پیدا کرده است.

این کارشناس آموزشی نقش اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی برای زنان در کتاب‌های درسی و واقعیت زندگی را متفاوت دانست و گفت: تعریف کتاب‌های درسی از موقعیت زنان نسبت به چهل سال گذشته در کتب درسی نسبت به ۴۰ سال گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است.

به گفته نیک نژاد، هرچند موقعیت های شغلی و حرفه ای برای زنان در جامعه کم است اما در ۴۰ سال گذشته سطح سواد و همچنین موقعیت اجتماعی زنان ارتقاء پیدا کرده است، اما بازتاب این رخدادها در کتاب‌های درسی دانش آموزان دیده نمی‌شود.

وی معتقد است در کتاب‌های درسی همچنان اولویت‌ها با پسران است و دختران در مرتبه دوم قرار گرفته اند، از سوی دیگر مهم‌ترین نقش در نظر گرفته شده برای زنان از سوی سیاست‌گذاران درحالی خانه‌داری است که با واقعیت موجود در جامعه تفاوت دارد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه گسترش رسانه‌ها منجر به شتاب در تغییرات جامعه شده، خاطرنشان کرد: در کتاب‌های درسی باید نگاه جنسیتی وجود داشته باشد، اطلاعات کودکان راجع به جنس مخالف از فضای مجازی بدست می آید که این موضوع پیامدهای مثبتی ندارد.

نیک‌نژاد افزود: فرزندان اطلاعات کافی نسبت به جنس مخالف خود ندارند، از این رو کانال‌های آگاهی رسانی به این افراد باید مدرسه یا خانواده باشد، اما این دو نهاد نیز به درستی عمل نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها اطلاعات کافی برای آگاهی بخشی جنسی به کودکان ندارند، اظهار کرد: خانواده‌ها در واقع تربیت یافته همین ساختار آموزشی هستند، بنابراین نمی توانند به درستی کودکان خود را در این زمینه یاری کنند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: مدارس باید اطلاع رسانی‌های جنسی و اجتماعی را در کتاب های درسی و برنامه های آموزشی کودکان قرار دهند تا از آگاهی بخشی ناقص به این افراد جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =