۱۷ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۹:۵۳
کد خبرنگار: 1573
کد خبر: 83430659
۰ نفر
بازاریابی سنتی و دیجیتال مکمل یکدیگرند

تهران- ایرنا- صاحبنظران حاضر در همایش ملی «بازاریابی در عصر دیجیتال» بازاریابی سنتی و دیجیتال را مکمل یکدیگر دانسته و بر استفاده هم‌زمان از ظرفیت‌های این دو عرصه برای دستیابی به نتیجه بهتر تاکید کردند.

در همایش بازاریابی دیجیتال که روز پنجشنبه در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، سخنرانان در خصوص برتری‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و در نهایت، برآیند نظر هر کدام از طرفداران سنت و مدرنیته در این عرصه، این شد که هر دو شکل از تبلیغات باید در کنار یکدیگر پیش بروند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

بر اساس آماری که یکی از سخنرانان حاضر در این همایش ارائه کرد، تاثیر تبلیغات تلویزیونی که در گذشته ۵۰ درصد بوده با کاهش رو به رو شده و به ۳۰ درصد رسیده و ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال نیز از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همین مسئله تاکیدی دیگری است بر این که صاحبان کسب و کار بهتر است برای رونق کارشان از بستر چند رسانه‌ای استفاده کنند تا بین دو روش بازاریابی، هم‌افزایی ایجاد شود.

چالش‌ها مبنای تصمیم‌گیری شوند

در این سمینار که با حضور ۲۵۰ نفر از فعالان این حوزه برگزار شد، عضو هیات عملی سازمان مدیریت صنعتی و مشاور ارشد بازاریابی پس از توضیحاتی در خصوص شیوه بازاریابی شرکت‌های بزرگ گفت: همایش امروز متمرکز بر بازاریابی دیجیتال نیست، مدیران سازمان‌ها باید درباره چالش‌های بازاریابی خود تصمیم بگیرند که در تقابل مدرنیته و سنتی در اوج بمانند.

سید جواد حکیم زاده افزود: از نظر من باید به شکست‌ها و موفقیت‌های شرکت‌های بزرگ نگاه کرد و از آنها مطالب بسیار زیادی آموخت، ما جمعیت جوانی داریم که به خاطر تحریم‌ها در حقشان بی‌انصافی شده است، باید با روش‌های نوین به دنیا بگوییم که استارتاپ‌های ما عقب نمانده‌اند و می‌توانند پیشرفت کنند.

خردگرایی سازمانی در بهره‌وری خلاصه شده است

بهداد نامور یکتا مدرس و مشاور ارتباطات نیز در ادامه همایش گفت: در دنیا منابع رو به کاهش هستند و همین مسئله تامین منابع را برای همه سخت کرده است، در دنیا خردگرایی سازمانی در بهره‌وری خلاصه شده، اما چرا به آن در کشور کم توجه کرده‌ایم؟ چون کار سختی است، نیاز به تحقیقات، آمار و اطلاعات دارد. ضمن این که پورسانت مدیران بازاریابی بر اساس فروش داده می‌شود.

وی ادامه داد: این روزها استارتاپ‌ها در کشور ما رو به رشد هستند، برندهای ملی به برندهای جهانی تبدیل می‌شوند، اگر تحریم‌ها پایان بگیرند و درهای مملکت باز شود، باید خیلی دقت کنیم چرا که دنیا دیگر شرایط گذشته را ندارد، اهداف شرکت‌ها درآمد و سودآوری است و تقویت برند هم در نهایت به این اهداف می‌رسد.

نامور یکتا افزود: چهار دسته  KPI (شاخص کلیدی عملکرد روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد) داریم؛ دسته اول مارکتینگ یا حوزه مالی، دسته بعدی در حوزه مشتریان و مخاطبین هستند، سومین دسته به عملکرد در حوزه ارتباطی برمی‌گردد و دسته چهارم در نهایت حوزه رضایت مشتری است که باید تمام این مدل‌ها را مد نظر قرار داد چرا که برای ایجاد بهره‌وری در سازمان، باید با انتخاب اهداف هوشمندانه مسیر مشتری را درست ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف، زمان‌بندی و بودجه‌بندی دقیق در نظر بگیرید و به این باور داشته باشید که بهره‌وری باعث شکوفایی همه سازمان‌هاست.   

فضای سوم تلفیقی از فضای واقعی و مجازی

عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران به عنوان سخنران بعدی همایش، روابط عمومی در ایران را سنتی و ناکارآمد دانست و گفت: ما در جهان یک فضای واقعی و یک فضای مجازی داریم اما این روزها یک فضای سوم نیز به آن اضافه شده است که از تعامل و تقابل فضای مجازی و فضای فیزیکی شکل می‌گیرد.

مرتضی بهنام افزود: اسپایدرمن یک مثال هالیوودی برای استفاده از فضای سوم است، اتاق فکر سعی کرده مخاطب را به فضای سوم ببرد و هر مخاطبی، از اسپایدرمن یک برداشت خاص دارد و این فرصت مهمی است.

وی بیان داشت: در ایران روابط عمومی «گماشته رئیس سازمان» تلقی می‌شود که اصلا تفکر درستی نیست، گاهی باید یک سال قبل و یک سال بعد از یک دوره مدیریت، روابط عمومی فعال عمل کند.

بهنام تاکید کرد: باید باور کنیم تاثیر واقعی بر تعداد فالوئرها پیروز خواهد شد، واقعیت این است که ما با تعداد فالوئر برند نمی‌سازیم و برند خروجی نگاه بلندمدت است، ما متاسفانه در این زمینه شکاف زیادی با بقیه دنیا داریم؛ روابط عمومی یک کار مدیریتی است و  همکاری و مقبولیت و تفاهم‌پذیری سازمان با دیگر سازمان‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

رشد ۱۰ برابری ارزش برند سامسونگ در هشت سال

مدیر ارشد بازاریابی بخش موبایل سامسونگ نیز در این همایش گفت: سامسونگ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تغییرات زیادی را تجربه کرده و ارزش برند آن در این مدت با افزایش ۱۰ برابری به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است و بخش موبایل این برند توانسته ۶۰ تا ۷۰درصد سود سامسونگ را در اختیار داشته باشد.

بیتا فتحعلی خاطرنشان کرد: سامسونگ هم‌زمان با ارزیابی برند، مخاطب برند را هم شناسایی می‌کند، الان سه نسل ایکس، وای و زد را داریم درحالیکه در سال‌های قبلی، پدران تصمیم می‌گرفتند که کدام تلویزیون را بخرند. در نسل وای، این روند تغییر کرده و این نسل زد خریدار لوازم الکترونیک هستند. مثلا بچه‌ها به بزرگترها می‌گویند این چه گوشی‌ است که استفاده می‌کنید؟ این نسل، تکنولوژی را در دست خود گرفته‌اند و رفتار مصرف آن‌ها هم فرق دارد. بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند تا لپ‌تاپ. نسل زد علاقه به خرید آنلاین دارند و دوست دارند تجربه کنند، بازاریابی باید به «حس» ختم شود.

وی اظهار داشت: در سامسونگ، بازاریابی پایه از طریق وبسایت انجام می‌شود، seo و تبلیغ در گوگل بیش از هر چیزی نقش دارد، در مرحله بعدی نوبت به شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، لینکدین می‌رسد. مسئله بعدی، تاکید بر digital touchpoints و اعضای این شرکت است.

فتحعلی افزود: مسئله دیگر کارگاه‌های آموزشی درباره برند و امکانات گوشی است و مشتری با استفاده بیشتر از محصول، بهتر درگیر می‌شود.  

هدایت توسط بازاریابان

استادیار دانشکده مدیریت اقتصاد نیز در این همایش پیرامون کاربرد علوم رفتاری در بازاریابی و ملاحظات موجود در آن سخنرانی کرد و گفت: بخش عمده مغز ما برای دیدن طراحی شده، از کجا باید مطمئن باشیم مغز ما برای تصمیم‌گیری‌های که برای آن طراحی نشده -مانند مسائل مالی- عقلانی عمل می‌کند؟

سید فرشاد فاطمی اردستانی افزود: دو سیستم تفکر داریم؛ یکی به شکل خودکار که تصمیمات روزمره را اتخاذ می‌کند و دیگری تفکر پر زحمت، پیچیده و آهسته‌ای که هدایت آن به دست بازاریابان است و باید به این دو بخش توجه ویژه کرد زیرا هر کدام از آن‌ها به نوعی می‌تواند بازاریابی را تحت تاثیر قرار دهد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =