هدف «هفته ملی ازدواج» ترویج الگوی مناسب ازدواج است

تهران- ایرنا- معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هدف اصلی برگزاری «هفته ملی ازدواج» را ترویج الگوی مناسب ازدواج دانست.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ایده اولیه طرح «هفته فیلم ازدواج»، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در موضوع ازدواج وجود دارد بحث‌های فرهنگی است و بخش عمده‌ای از آن چیزی که موجب افزایش سن ازدواج و آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق شده به فرهنگ‌سازی اشتباهی که در این حوزه شکل گرفته یا حتی عدم پرداخت به موضوعات فرهنگی حوزه ازدواج. برمی‌گردد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای ادامه‌دار بود و حرکت رو به رشد بودن این رویداد، گفت: برگزاری «هفته فیلم ازدواج» توجه به موضوع فرهنگ رسانه‌ای و فرهنگ سینمایی برای ساخت فیلم‌هایی به منظور ارائه و ترویج الگوی مناسب ازدواج است.

تندگویان اظهار کرد: در چند سال اخیر بعضی از موضوعات آسیب‌های اجتماعی به قدری پررنگ شده که فارغ از پرداختن به آن موضوع، به مرور شاهد از بین بردن قبح مساله و تغییر نگرش‌ها هستیم. مدل آشنایی برای امر ازدواج، مدل شکل‌گیری یک زندگی موفق، شروع ساده یک زندگی بدون در نظر گرفتن تجملات و برخی از رسم و رسوم‌هایی که دست و پاگیر شده، از موضوعات فرهنگی است که در فیلم‌ها و سریال‌های جدید به نحو نادرستی به آن پرداخته می‌شود. همچنین به وجود آمدن بحث‌هایی مثل خیانت‌هایی که شکل می‌گیرد و تبدیلش به فیلم‌ها و سریال‌ها، حواشی و نتایج ضدفرهنگی زیادی داشته است.  

وی ادامه داد: ما سعی کردیم با این اتفاق امری را کلید بزنیم که در حوزه‌های فرهنگی و نحوه ساخت فیلم‌ها به یک سری اصالت‌ها برگردیم. ترویج فرهنگ‌های مناسب به خصوص ازدواج ساده از جمله مواردی است که نیاز است دوباره به آنها پرداخته شود و جوانان باور کنند که می‌توان خیلی ساده با کمک خانواده یک زندگی را شروع کرد و پایبندانه ادامه داد.  

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه از سازمان‌ها و نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی که در این الگو کنار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و همچنین شهرداری تهران که فضا ی برگزاری این برنامه را در اختیاربرگزارکنندگان قرارداد، تشکر و بیان کرد: می‌توان گفت که تاکنون در کشور چنین برنامه‌ای که آثار سینمایی در یک حوزه تخصصی توسط کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی نقد و بررسی شوند و به چنین موضوعی از طریق سینما پرداخته شود، نداشتیم.  

تندگویان درباره دلیل انتخاب مدیوم سینما، گفت: سینما یکی از هنرهای مورد توجه مردم است و البته ما فقط سینما را انتخاب نکردیم، بلکه در صدا و سیما نیز کارهایی مثل برنامه‌سازی تخصصی و تولید پیام‌های کوتاه در قالب موشن گرافی و انیمیشن در حوزه ازدواج انجام دادیم. همچنین برنامه‌هایی را در زمینه معرفی دفاتر مشاوره ازدواج تولید کردیم تا مردم با این حوزه تخصصی بیشتر آشنا شوند و چنانچه دو جوان قصد ازدواج دارند، از این دفاتر بهره ببرند. علاوه بر این پیام‌هایی را در راستای ترویج ازدواج ساده با همراهی و همکاری خانواده آماده کردیم تا از طریق صدا و سیما پخش شود و در تمامی مراسمی که در کل کشور برگزار می‌کنیم هم از همین تولیدات فرهنگی که آماده کردیم استفاده می‌کنیم تا ترویج فرهنگ مد نظر اتفاق بیفتد.  

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که رسانه ملی باید با توجه به دیدگاهی که ما به وجود می‌آوریم یک تغییر نگرشی در ساخت و تولید سریال‌ها و فیلم‌هایی که با مردم ارتباط برقرار می‌کنند، داشته باشد و یک پیام خوب در راستای تشکیل زندگی، انتخاب همسر، ارتباطات قبل از ازدواج به مردم داده شود. در واقع ما با این کار آغازگر یک حرکتی بودیم تا این دیدگاه‌ها در حوزه فرهنگ شکل بگیرد.

رئیس ستاد هفته ملی ازدواج درباره ادامه این برنامه در سال‌های آتی، اظهار داشت: این برنامه حتما باید در سال‌های آینده پررونق‌تر برگزار شود. به عنوان مثال ما امسال در جشنواره فیلم فجر در حوزه جوانان ورود کردیم و جوایز اختصاصی به حوزه جوانان تعلق پیدا کرد و اعطا شد. ولی می‌توان در حوزه‌های تخصصی مختلف یک سری سیمرغ‌ها در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم تا شرایط و انگیره‌ای ایجاد شود که حتی کارگردانان با توجه به این سیمرغ‌هایی که برای حوزه‌های مختلف اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، در  سبک ساخت و ساز فیلم‌هایشان تغییراتی بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =