کاراکترهای ایرانی جایگزین تصاویر غربی در نوشت افزارها شود

تهران - ایرنا - مدیر عامل مجمع نوشت‌ افزار ایرانی- اسلامی گفت: باید هرساله چندین کاراکتر جذاب ساخته شود تا دغدغه وجود تصاویر غربی در محصولات نوشت افزار رفع شود تا محصولات ایرانی جایگاه خود را در بازار به دست آورد.

سعید حسینی روز دوشنبه در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه ایران نوشت، اظهار کرد: سال ۹۱ جریان مردمی برای حرکت در صنعت نوشت افزار شروع به فعالیت کردند. در آن زمان محصولات بازار با فرهنگ ایرانی اسلامی منطبق نبود.

وی افزود: ۱۶ حوزه در محصولات فرهنگی وجود دارد که متاسفانه تولیدات آنها با فرهنگ ما انطباق ندارد. ما با ۲ تولیدکننده در ابتدا شروع کردیم و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: سالی که شروع به کار کردیم، نوشت افزار ایرانی جایگاهی در بازار نداشت و تولیدکننده ایرانی جرات بیان این که بگوید محصول ایرانی تولید می کنم را نداشت. در حالیکه اکنون تولیدکنندگان و فعالان با افتخار کالای ایرانی خود را معرفی می کنند. مخاطب بازار نوشت افزار به دنبال کالای ایرانی است که اتفاق مثبتی در این زمینه رخ داده است.

حسینی با بیان این که مخاطب بازار نوشت افزار به دنبال کالای ایرانی است بیان کرد: استقبال مخاطب ایرانی از کالاهای ایرانی اتفاق مثبتی است که می‌تواند منجر به رونق تولید در این زمینه شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کارآفرینی اجتماعی اقداماتی صورت گرفته و برخی کارگاه های تولیدی در مناطق محروم ایجاد شده است تا به خانواده های بی بضاعت کمک شود.

مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت نیز در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: سابقه آشنایی من با دوستان مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی به شش سال پیش برمی گردد که کار مقدماتی و ابتدایی را در زمینه تولید نوشت افزار آغاز کردند. امروز خوشبختانه نه تنها تعداد و مشارکت تولیدکنندگان افزوده شد بلکه به تولید محتوا نیز پرداخته شده است.

مهدی صادقی نیارکی با اشاره به درونگرا، درون زا و مردمی بودن به عنوان فاکتورهای مهم در حوزه تولید ملی، افزود: محصولی که جزو تولید ملی است، براساس مزیت های داخل کشور تولید شود. چون محصولات تولید ملی برون زاست اهمیت زیادی داشته و براساس مبانی، ارزش ها و مواد اولیه داخل عرضه می شود.

نیارکی با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز جامعه ۸۰ میلیونی، می‌توانیم محصول و مبانی ارزشی مان را صادر کنیم، گفت: نکته سوم مردمی بودن محصولات تولید ملی است. چند جوان انقلابی وارد عرصه تولیدنوشت افزار ایرانی اسلامی شده اند که بدون هیچ حمایتی براساس دانسته ها، داشته ها و علایقشان وارد این عرصه شده اند.

مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت با بیان اینکه محصولات فرهنگی و محصولاتی که به جامعه تاثیرگذار ما معرفی می‌شود، باید دارای مفهوم باشند، تصریح کرد: محصولات ما در زمینه نوشت افزار باید قابلیت رقابت داشته باشد. با جهش قیمت ارز، تولید ملی ارزشمند شد و امروز که نرخ ارز به قیمتی معقول و با ثبات رسیده تولید ملی اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود: شرکت هایی در حوزه نوشت افزار کالایشان را با فناوری نانو و آنتی باکتریال تولید می کنند که به نگاهی هوشمندانه در زمینه سیاست گذاری و ترویج این کالاها و محصولات نیاز دارند.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) تاکید فراوانی بر استقلال فرهنگی داشته و مقام معظم رهبری نیز بر موضوعات فرهنگی تاکید دارند که در وزارت صمت هیچ حد و مرزی برای حمایت از نوشت افزار ایرانی وجود ندارد.

 حجت‌الاسلام محمد قمی دیگر سخنران این مراسم نیز در سخنانی اظهار کرد: ما به دنبال الگوی اسلامی ایرانی خودمان در این حوزه می‌گردیم و قطعا تحلیل زیست‌بوم خاص و ویژه‌ای داریم که همان الگوی اسلامی ایرانی در موضوعات صنایع فرهنگی خواهد بود و باید الگوی خودمان را در جهان عرضه کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در همه جای دنیا نوشت‌افزار مهم است اما در فرهنگ ما فعالیت‌های مدرسه و آموزش و پرورش و آنچه که به فعالیت کودکان برمی‌گردد دارای تقدسی خاص بوده و باید فعالیت‌های بیشتری در این سازمان‌ در برنامه کاری قرار گیرد.

وی با اشاره به بحث اقتصادی در این حوزه تاکید کرد: ما حتی به فکر بحث اقتصادی و بهینه‌سازی در این زمینه نبودیم و باید در این زمینه هم کاری انجام داد. همچنین باید توجهی ویژه به ملزومات داشته باشیم. مادران اهمیت زیادی در خرید نوشت‌افزار ایرانی قائل هستند که باید به این نقش در این چرخه و تاثیر چشمگیر آن توجه خاص شود.

حجت‌الاسلام قمی به بحث توزیع اشاره کرد و گفت: باید به شبکه توزیع نگاه خاص‌تر شود. معمولا در بحث توزیع، کالا عرضه می‌شود و بعد آن را رها می‌کنیم که مشتری استمرار را فراموش می‌کند. این موضوعات در بحث کالا و چرخه باید صورت بگیرد. همچنین از سوی سازمان تبلیغات این نوید را می‌دهم که در حمایت هیچ دریغی نخواهیم کرد تا این بازار پر رونق‌تر در الگوی اسلامی و ایرانی محصولات ظهور کند.

فاضل نظری در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه نوشت ‌افزار ایرانی- اسلامی گفت: چشم اسفندیار تعالی فرهنگ کشور ما است. اگر صدمه‌ای بر پیکره ایران وارد شود، از حوزه‌های دیگر نیست بلکه از سوی موضوعات فرهنگی است؛ باید از فرهنگ صیانت کنیم و آن را توسعه دهیم و اگر صیانت نکنیم تمام دارایی ایران از بین می رود. فرهنگ درموضوعات متنوعی موثر است و منشا اصلی بسیاری از آسیب ها ناشی از ضعف در مباحث فرهنگی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: حوزه اقتصاد تابع فرهنگ است. وقتی در حوزه اسباب‌بازی ‌و نوشت‌افزار به فرهنگ توجه نکنیم شبیه‌خون فرهنگی قوت می‌گیرد که یک قدم از تهاجم فرهنگی جلوتر است.

نظری افزود: تغییر ذائقه‌سازی در این‌حوزه‌ها باید صورت بگیرد. شخصیت‌هایی که به‌عنوان قهرمان به کودکان ارائه می‌شود، اگر بومی نباشد قطعا شخصیت غربی ترویج می یابد و کودک به سمت و سوی آن جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من، جهان فانتزی کودکان بسیار متفاوت است؛ اگر دغدغه دنیای خیالی بچه ها را ساده در نظر بگیریم، به ناچار باید از تصاویر خارجی استفاده کرد که غالب این تصاویر با فرهنگ ایرانی انطباق ندارد. بسیاری از بخش‌ها کارشان را درست انجام می‌دهند اما استانداردها مناسب نیست.

نظری اظهار کرد: در جلسه با معاون امور اقتصادی رئیس جمهور موضوع تاسیس منطقه ویژه اقتصادی اسباب بازی مطرح شد و بنا براین شد تا اقداماتی صورت گیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: گام های خوبی در "ایران نوشت" برداشته شده است و امیدواریم که روز به روز شاهد موفقیت و پیشرفت فعالان حوزه نوشت افزار باشیم.

آیینافتتاح نمایشگاه نوشت‌افزار، با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی - فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. /

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =