کمک‌های بین‌المللی یک درصد هزینه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ۴۷۳ هزار دانش‌آموز آواره و پناهنده در کشور در کنار دانش‌آموزان ایرانی از امکانات تحصیل برابر برخوردارند، اما کمک‌های بین‌المللی به ایران کمتر از یک درصد هزینه‌های تحصیل آنها است.

به گزارش روز شنبه آموزش‌وپرورش، غلامرضا کریمی در نشست مدیران شبکه جهانی جام جم ضمن تشریح سازوکار و فعالیت مدارس کشور در خارج از کشور مسائل و چالش‌های مربوط به اداره این مدارس را برشمرد و بر جایگاه و اهمیت استمرار فعالیت‌های آنها برای توسعه‌ دیپلماسی آموزشی و نقش مهم آن در تلطیف و تقویت روابط دوجانبه کشور با دنیا تأکید کرد.

وی با ابراز تأسف از بهره‌برداری نکردن مطلوب از ظرفیت فوق‌العاده ایرانیان خارج از کشور در طول ۴۰ سال گذشته، افزود: جمعیت دانش آموزان خارج از کشور باید حداقل یک‌میلیون نفر باشد؛ درحالی‌که فقط ۱۳ هزار نفر جذب این مدارس شده‌اند.

 کریمی گفت:‌قبل از انقلاب فقط ۱۰ مدرسه در خارج از کشور داشتیم، اما اکنون این تعداد به ۱۳۰ تا ۱۴۰ مدرسه رسیده است. در گذشته گسترش مدارس صرفاً کمی بوده و به لحاظ کیفی و چارچوب‌های خاص سیاسی، وضعیت مطلوبی نداریم. اکنون با جدیت بدنبال جذب و ورود بخش خصوصی به این عرصه هستیم.

۷۳ هزار کودک آواره و پناهنده در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند

کریمی در ادامه با اشاره به‌فرمان مترقی و انسان دوستانه مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که: «هیچ کودکی فارغ از دارا بودن اقامت مجاز یا غیرمجاز در هرجایی از ایران نباید از تحصیل محروم بماند» گفت: این فرمایش باعث افزایش چشمگیر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی در ایران شد؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون ۴۷۳ هزار دانش‌آموز آواره و پناهنده در کشور داریم که در کنار دانش آموزان ایرانی و با برخورداری از امکانات برابر مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی، کمک‌های بین‌المللی در این خصوص به ایران کمتر از یک درصد هزینه‌های تحصیلی آنها است و ارائه خدمات بی‌نظیر و چشمگیر ایران به دانش آموزان اتباع خارجی به‌عنوان الگویی برتر و انسانی می‌توان اشاره کرد.

پدیده فرار مغزها وجود ندارد

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به گسترش مراودات و ارتباطات در عصر کنونی گفت: پدیده‌ای به نام فرار مغزها وجود ندارد و درواقع ما «تعامل مغزها» داریم و این تعامل بین نخبگان داخلی و خارجی صورت می‌گیرد؛ بنابراین برای بهره‌مندی از این تعاملات باید به دیپلماسی آموزشی توجه کنیم که در ذیل دیپلماسی کلان کشور قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر انجام کار حرفه‌ای در عرصه بین‌الملل افزود: ما از ظرفیت‌های شبکه جهانی جام جم برای انعکاس اخبار مدارس خارج از کشور استقبال کرده و برای پیشبرد اهداف مشترک، زمینه همکاری‌های مناسب را فراهم می‌کنیم.

در ادامه کریمی در جایگاه دبیر کلی کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران ضمن معرفی اجمالی این سازمان و بیان اهمیت و جایگاه آن در بین کشورهای اسلامی و اقدامات انجام‌ شده از سوی دبیرخانه کمیسیون ملی آیسسکو افزود: سازمان آیسسکو در تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی بین کشورهای اسلامی نقش ممتاز و برجسته‌ای دارد.

سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی آیسسکو زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی قرار دارد. 

در این نشست سرپرست شبکه جام جم ضمن تشکر و قدردانی از گزارش رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نقش مدارس در انتقال فرهنگ‌ها و ارزش‌ها گفت: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه روابط فرهنگی دارند.

حسن ملکی آمادگی شبکه جهانی جام جم را برای هرگونه همکاری با آموزش‌وپرورش در خارج از کشور اعلام کرد و با تأکید بر اهمیت تربیت و آموزش نسل سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: فرزندان ایرانی در مدارس کشورهای خارجی، با نگاه غیردینی آموزش می‌بینند و همین امر می‌تواند موجب از دست دادن هویت ملی و دینی آن‌ها شود.

ملکی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی برای بسیاری از کشورها جمعیت مهاجر دارای اهمیت است و برای آن‌ها به‌عنوان سرمایه و سفیران فرهنگی برنامه‌ریزی می‌کنند و ما نیز باید این روند را اصلاح کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =