۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۲۳
کد خبرنگار: 1222
کد خبر: 83421309
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

روایت بهمنیار از صعود بدون اکسیژن و فتح کی ۲

۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۲۳
کد خبر: 83421309
روایت بهمنیار از صعود بدون اکسیژن و فتح کی ۲

بجنورد - ایرنا- کوهنورد خراسان شمالی که توانست برای نخستین بار از مسیر «چزن» پای بر بلندای فنی ترین قله جهان بگذارد اکنون پس از بازگشت از قله در شهر «اسکاردو» از صعود به قله کی ۲ می گوید.

حسین بهمنیار پنجشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سئوال که آیا مشکل خاصی در مسیر صعود پیش نیامد، گفت: بالاخره این صعود ۸۶۱۱ متری به همان اندازه نیز مشکلات داشت اما این قله عاقبت فتح شد.

هیمالیانورد خراسان شمالی که از ۲۵ خرداد به عزم فتح این قله سخت و فنی پای در راه نهاده و دوم مرداد بر بام آن ایستاد، اظهار داشت: کی ۲  امسال سال سختی را هم داشت به طوری که از میان همه آنهایی که برای صعود آمده بودند فقط تعداد انگشت شماری موفق به فتح قله شدند. 

او که اولین ایرانی است که از مسیری جدید به نام «چزن» این قله راه فتح کرده است، گفت: صعودهای ۸ هزار متری گروهی نیست بلکه مستقل است و امسال از کل دنیا حدود ۲۰۰ نفر برای صعود راهی کی۲ شده بودند که از آن میان تنها ۲۵ نفر موفق به صعود شدند.

بهمنیار خاطرنشان کرد: صعود من به قله کی ۲ بدون کپسول اکسیژن انجام شد و در بین آنهایی که موفق به فتح آن شدند تنها ۴ نفر توانستند بدون کپسول اکسیژن این کار را انجام دهند که سه کوهنورد آمریکایی بودند.

وی در پاسخ به این که آیا از صعود بدون کپسول اکسیژن قصد پیوستن به باشگاه صعودهای ۸ هزار متری بدون اکسیژن را دارد؟ گفت: قصد صعود بدون کپسول اکسیژن به همه ۸ هزار متری ها را ندارم. 

وی اظهار داشت: بعد از ۳۷ روز تلاش برای ایستادن بر بام کی۲ توانستم موفق شوم و اکنون در اسکاردوی پاکستان به سر می برم اما تا هفته آینده به ایران بازخواهم گشت.

حسین بهمنیار، کوهنورد خراسان شمالی که در کارنامه خود برگ های درخشانی از صعود به قله های بزرگ دنیا را دارد  با این صعود نخستین کوهنورد ایرانی لقب گرفت که از مسیر چزن کی ۲ را فتح کرده است.

 کی ۲ فنی‌ترین قله جهان شناخته می‌شود و بهمنیار به عنوان تنها کوهنورد ایرانی مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان را برای صعود به این قله دریافت کرده بود.
کشور پاکستان سالانه دعوت نامه صعود به این قله را فقط برای تعداد معدودی از کوهنوردان کشورهای مختلف صادر می کند. 
حسین بهمنیار ۲۵ خردادماه برای صعود به این قله ۸۶۱۱ متری راهی پاکستان شده بود. 
به گزارش ایرنا؛ حسین بهمنیار افتخاراتی از قبیل صعود به قله ۷۱۳۴ متری لنین قرقیزستان در سال ۸۶، قله ۷۰۱۰ متری خان تنگری قرقیزستان در سال ۸۷، قله ۸۵۱۶ متری لوتسه نپال در سال ۹۰ را در کارنامه خود دارد و در سال ۹۱ نیز تا ارتفاع ۸۶۰۰ متری قله اورست صعود کرده بود. 

ب/۵۱۳۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha