ساماندهی مدارس کوچک در دستور کار قرار گیرد

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: ساختار پراکنده آموزش ‌و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده و برای رفع این مشکل باید ساماندهی مدارس کوچک‌ مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار گیرد.

علی الهیار ترکمن در نشست سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با کارکنان معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه منابع، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، اظهار کرد: محور اول فعالیت‌ها؛ انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است.

به گزارش روز شنبه وزارت آموزش و پرورش، معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع ادامه داد: در بخش بودجه بدهی‌های سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال ٩٨، در واحد امور مالی اجرای دستورالعمل‌های دولت، نظام یکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور انجام شد.

وی افزود: در بخش توسعه منابع؛ ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچه‌سازی قراردادها و کاربرد بهینه آی تی در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی؛ مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمان‌های آموزشی انجام می‌شود.

الهیار خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های معاونت برنامه‌ ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیب‌شناسی به آموزش ‌و پرورش است.

وی ادامه داد: محور دوم اقدامات آسیب‌شناسی سه دهه گذشته آموزش ‌و پرورش است.  در این زمینه به دو عامل رسیدیم که به‌ شدت آموزش ‌و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است: عامل اول؛ نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم؛ اتخاذ راهکارهای موقت به‌ جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.

معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبر داد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش‌ و پرورش از قوانین نمی‌توانیم راه ‌های دیگری را پیگیری کنیم. تکثر قوانین باعث شده قوانین در تضاد با یکدیگر قرار گیرند. به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش ‌و پرورش حرکت کنیم تا تمام سازوکارهای مورد نیاز به‌ صورت قانونی و منظم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی هشت هزار ساعت و در ایران این میانگین ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامه‌ های درسی از حوزه ‌های مختلف مورد بررسی است، لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که علاوه بر آموزش دروس باید به آموزش‌های مهارتی هم پرداخته شود.

الهیار ترکمن از کسری منابع بودجه ای خبر داد و اظهار کرد: راهکارهای عملی برای خروج آموزش ‌و پرورش از چالش‌های موجود را مورد بررسی قرار دادیم. وابستگی آموزش‌ و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدف‌گذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما در معاونت برنامه‌ ریزی و توسعه منابع تلاش و برنامه‌ ریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است. به همین منظور در این معاونت، پروژه‌ای را آغاز کردیم که در آن کلید واژه‌ های سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آن‌ها تعریف عملیاتی ارائه می‌دهیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =