روابط عمومی‌های عصر جدید باید پاسخگو و شفاف‌ساز باشند

کاشان- ایرنا- مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انفعال روابط عمومی‌ها را سمی مهلک برای دستگاه‌های اجرایی برشمرد و گفت: اکنون در دوره پاسخگویی و شفاف‌سازی قرار داریم که در این راستا روابط عمومی‌ها نیز باید تبیین‌کننده و شفاف‌ساز باشند.

علیرضا عبداللهی‌نژاد روز شنبه در همایش روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی شهرستان کاشان بیان کرد: امروزه روابط عمومی دور از مسائل حاشیه‌ای مانند نصب بنر یا اعلام پیام‌های تبریک و تسلیت، باید همواره کانون بحث و مشورت باشد تا با جهت‌دهی مناسب بتواند مسوولان دستگاه‌ را به دنبال خود بکشاند.

وی افزود: اگر دستگاه اجرایی اقدام اشتباهی انجام داده باشد، روابط عمومی باید اشتباه را پذیرفته، قول جبران داده و تا رسیدن به نتیجه نیز مرحله به مرحله به مردم اطلاع رسانی کند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ارتباط و اطلاع رسانی برای روابط عمومی‌ها یک امتیاز نبوده، بلکه یک حق است زیرا حتی خود مسوولان دستگاه‌ها برآمده از یک اراده عمومی هستند.

وی دفاع از منافع جامعه و مردم را از مهمترین اولویت‌های کار یک روابط عمومی برشمرد و اضافه کرد: در کنار دفاع از منافع مشتریان، خود روابط عمومی، کارفرما و حرفه نیز باید همواره جزو اولویت‌ها باشد.

عبداللهی‌نژاد تصریح کرد: روابط عمومی همچنین درون یک دستگاه نقش تسهیل‌گر فرایند ارتباطات درون سازمانی، حلقه و پل ارتباطی میان راس سازمان و بدنه آن و ایجاد تسهیل در ارتباط درون سازمانی است.

وی ادامه داد: رسانه به عنوان یک امکان بالقوه، مناسب‌ترین فرصت‌ها را برای برقراری ارتباط روابط عمومی و افکار عمومی فراهم می‌کند که مدیریت و مالکیت رسانه‌ها، سیاست و خط مشی آنها، دوره انتشار، زمینه انتشار و شرایط سیاسی اجتماعی از جمله عوامل موثر بر ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها هستند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اطلاع رسانی، تاثیرگذاری بر افکار عمومی مخاطبان و داشتن مخاطبان یکسان فصل مشترک روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها است که البته نگاه رسانه‌ها تا پیش از ظهور ابزارهای نوین از بالا به پایین بود و گرچه هنوز رسانه‌های قدیمی از بین نرفته‌اند اما تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را ندارند.

وی تاکید کرد: باید از رسانه‌های سنتی در دوره جدید فاصله گرفت، زیرا گفتمان‌های خرد با ورود به دوره ارتباطات نوین، هم‌اکنون صدادار و از حالت سنتی خارج شده است.

به گفته عبداللهی‌نژاد، روابط عمومی‌ها در فضای جدید رسانه‌ای چاره‌ای ندارند جز اینکه از روابط عمومی توجیه‌گر با پیوست عمومی، فرهنگی و اجتماعی به سمت روابط عمومی شفاف‌ساز و تبیین‌گر گام بردارند.

فرماندار ویژه کاشان نیز در ادامه روابط عمومی را پل ارتباطی بین مردم و مسوولان برشمرد و گفت: این مهم فقط تنها کار روابط عمومی نیست بلکه روابط عمومی باید عملکرد و گزارش کار دستگاه را در کمال واقعیت و با شفاف سازی در کوتاه‌ترین زمان از سوی رسانه‌ها به اطلاع مردم برساند و بازخوردهای آن را به مسوولان انتقال دهد.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی افزود: افزون‌بر 60 سال از عمر روابط عمومی به عنوان یک علم در کشور می‌گذرد که در این مدت بخش زیادی از تکریم ارباب رجوع در اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادها نیز بر عهده روابط عمومی بوده است.

وی بیان کرد: نگاه به فعالیت روابط عمومی‌ها در دستگاه‌ها بیشتر به عنوان مسوول برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها یا نصب پارچه نوشته است؛ درحالی‌که روابط عمومی به عنوان یک مشاور در کنار مدیر دستگاه، می تواند در تصمیم‌گیری یاری دهد.

فرماندار کاشان با تاکید بر نقش روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی، تلاش‌های دولت تدبیر و امید در ارائه خدمات گوناگون به کشور را مورد اشاره قرار داد و از روابط عمومی‌ دستگاه‌ها خواست تا نسبت به بازتاب فعالیت‌های دولت در رسانه‌ها اقدام کنند.

وی، تعامل خوب با رسانه‌ها را از دیگر وظیفه‌های روابط عمومی بیان کرد و اظهار داشت: برخی مدیران به علت مشغله زیاد ممکن است در دسترس خبرنگاران نبوده یا به علت داشتن برخی نگرانی‌ها پاسخگو نباشند که انتظار می‌رود روابط عمومی‌ها در این شرایط وارد عمل شوند و خبرنگاران نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطلاعات دریافتی را در اختیار مردم بگذارند.

۸۰ نفر از مدیران و مسوولان روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و عمومی شهرستان کاشان در ادامه این آیین قدردانی شدند.

همایش روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی شهرستان کاشان در آستانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار به میزبانی خانه تاریخی عامری‌ها برگزار شد.

سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان در هفدهم مرداد سال ۷۷، روز خبرنگار نامگذاری شده است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =