۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 83410870
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیمای فرهنگ و طبیعت کتاب راهنمای جامع گردشگری اصفهان

اصفهان - ایرنا - "سیمای فرهنگ و طبیعت استان اصفهان" کتاب راهنمای جامع گردشگری این استان است که در ۷۰۰ صفحه و پس از حدود پنج سال پژوهش علمی توسط شهرام امیری مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد میراث فرهنگی نوشته شده و در آن جاذبه های گردشگری این خطه در بخش های فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی و باستانی به مخاطبان معرفی می شود.

این کتاب در ۱۹ بخش تالیف شده و در آن افزون بر معرفی جاذبه های گردشگری استان اصفهان سعی شده است میراث ناملموس این خطه به خوانندگان معرفی شود.  

 بخش اول این کتاب درباره جغرافیای طبیعی استان اصفهان شامل: ارتفاعات و اقلیم طبیعی، آب و هوا، محصولات کشاورزی و همچنین ارتفاعات شهر اصفهان می باشد.

در بخش دیگر کتاب نگاهی گذرا به تاریخچه شکل گیری فرهنگ وتمدن فلات مرکزی ایران از زمان های دور شده و نیز مختصری به تاریخچه پیدایش شهر اصفهان و نقش صنعت گردشگری در توسعه این شهر تاریخی اشاره شده است.

نویسنده در بخش سوم که حدود ۱۲۰ صفحه از این کتاب راهنما را در بر می گیرد بر اساس سیر تاریخی به چگونگی پیدایش و تکوین شهر اصفهان اشاره کرده و بناهای شاخص این شهر از ابتدای پیدایش تا دوران معاصر به مخاطب معرفی کرده است .

همچنین در بخش چهارم این کتاب، اماکن مذهبی و زیارتی شهر تاریخی اصفهان که دارای بناهای تاریخی می باشند به صورت اجمال معرفی شده اند.

در بخش پنجم کتاب ،نویسنده تلاش نموده تا موزه ها و گالری های این شهر تاریخی که خود موزه ای زنده در شهر گنبدهای فیروزه ای به شمار می رود معرفی شوند. 

بخش ششم این کتاب به صورت اجمال به معرفی یادمان مذهبی پیروان سایر مذاهب در استان اصفهان اختصاص دارد و نویسنده تلاش کرده است تا شهر اصفهان را به عنوان شهری که ادیان مختلف در کنار هم دارای همزیستی مسالمت آمیزی دارند، به گردشگران معرفی کند.

در بخش های هفتم و هشتم کتاب سیمای فرهنگ و طبیعت استان اصفهان نویسنده، محور طبیعت و گردشگری زاینده رود از ابتدای مسیر تا داخل شهر را برای خواننده تشریح کرده و تفرجگاه های طبیعی شهر اصفهان را معرفی کرده است.

از بخش نهم به بعد این کتاب با اتمام توضیحات پیرامون سیمای فرهنگ و طبیعت شهر اصفهان تلاش شده تا شاخصه های مختلف توسعه گردشگری در استان اصفهان معرفی شود به گونه ایی که بخش های نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم وچهاردهم، این کتاب به ترتیب به معرفی سیمای گردشگری روستایی، معرفی کوه ها وقله های مرتفع و سترگ استان اصفهان ویژه علاقه مندان به گردشگری ورزشی و ورزش کوهنودی، همچنین معرفی برخی غارهای استان ویژه علاقه مندان به گردشگری طبیعت گردی، معرفی مسیرهای دوچرخه سواری ویژه گردشگران طبیعت گردی و ورزشی وهمچنین به معرفی پیست های اسکی استان ویژه علاقه مندان به ورزش های زمستانی در طبیعت پرداخته شده است.

 در ادامه مباحث کتاب سیمای فرهنگ و طبیعت استان اصفهان می توان به بخش پانزدهم اشاره کرد که در آن تلاش شده تا سیمای هنرهای سنتی و صنایع دستی استان معرفی شود و در این بخش بخش ضمن معرفی ۱۹۹ رشته صنایع دستی استان اصفهان که در حدود یک سوم صنایع دستی جهان را شامل می شود تلاش شده تا جهت علاقه مندان به گردشگری فرهنگی، برخی رشته های شاخص صنایع دستی استان از جمله نگارگری، خاتم کاری، قلم زنی، منبت، مسگری و رشته های از این دست نیز معرفی شود.

همچنین در بخش های شانزدهم و هفدهم این کتاب، آداب و رسوم ساکنان اصفهان معرفی شده و درباره ۱۰۰ میراث ناملموس این استان که به ثبت ملی رسیده توضیحاتی ارائه شده است. 

بخش هجدهم کتاب راهنمای جامع سیمای فرهنگ و طبیعت استان اصفهان که بیش از ۲۳۰ صفحه این کتاب را در بر می گیرد به معرفی ۲۳ شهرستان دیگر استان اختصاص دارد که از کاشان به عنوان دارالمومنین ایران آغاز و به شهرستان لنجان ختم می شود.

 قسمت نوزدهم و پایانی این کتاب به دلیل اینکه مردمان و به ویژه فرهیختگان فلات مرکزی ایران در طول تاریخ پر فراز و فرود ایران، نقش مهمی در سیر تحولات فرهنگ و تمدن ایران زمین ایفا نموده اند، فرهیختگان استان اصفهان از جمله علما و فضلا، شعرا، نویسندگان، اصفهان شناسان و  هنرمندان معرفی شده اند.

نگارش این کتاب از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۷ پایان یافته و در مهر سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات فرهنگی و گردشگری "کریم خان زند" چاپ و منتشر شده است.

 ۶۰۲۲ / ۲۰۹۳ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha