۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 1295
کد خبر 83410245
۰ نفر
چرا مردم آمریکا به رسانه ها اعتماد ندارند؟

تهران- ایرنا- میزان اثرگذاری و اهمیت رسانه بر میزان آگاهی مردم در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. اما بر اساس جدیدترین نظرسنجی ، ۶۱ درصد مردم آمریکا به رسانه ها اعتماد ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نظرسنجی مرکز تحقیقاتی «پیو» که به تازگی انجام شده نشان می دهد که ۶۱ درصد مردم آمریکا می‌گویند رسانه‌های خبری آمریکا عمداً وقایع مهم را نادیده می‌گیرند.

نتایج این نظرسنجی همچنان نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند دولت فدرال از روی عمد اطلاعات مهم را از مردم دریغ می‌کند.

مهر ماه ۱۳۹۷ نیز نظرسنجی موسسه «سیمونز ریسرچ» نشان داد که ۶۰ درصد مردم آمریکا به رسانه های مطرح خبری این کشور اعتماد ندارند.

رسانه در دنیای امروز نشانه آزادی بیان و اندیشه و جایگاهی برای دفاع از حقوق مردم و شهروندان معرفی می شوند. در حالی که عصر کنونی را عصر ارتباطات می دانند بی اعتمادی مردم به وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو و تلویزیون می تواند تاثیرات جبران ناپذیری برجای بگذارد. این مساله لزوم پرداختن به سواد رسانه ای را بیش از پیش آشکار می کند.

یونس شکرخواه، از متخصصان دانش ارتباطات در ایران در مقاله ای با عنوان «سواد رسانه ای» می نویسد: «سواد رسانه ای نوعی درک متکی بر مهارت است که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.»

وودی هورتون، معاون رئیس فدراسیون بین المللی اطلاعات و اسناد (FID) می نویسد: «سواد رسانه ای را می توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل های گوناگون رسانه و مصرف انتقادی محتوا دانست.»

بنابر این با افزایش سواد رسانه ای می توان ارتباط میان اعتماد عمومی و رسانه را دریافت.

جیمز کلمن، نویسنده اسکاتلندی از جمله افرادی است که به تاثیر رسانه های جمعی بر اعتماد اجتماعی اعتقاد دارد از نظر او کنشگران افراد عاقلی هستند که بر مبنای سود و زیان حاصل از کنش به یک انتخاب عقلانی دست می زنند. اعتماد کردن مستلزم ارزیابی کنش و میزان سود یا زیان حاصل از اعتماد و عدم اعتماد است.

این ارزیابی همواره مبتنی بر مجموعه ای از اطلاعات است؛ زیرا اطلاعات می تواند برآورد ما را از احتمال منفعت به بالاتر از نقطه بحرانی انتقال دهد.

بنابر این می توان اینگونه استنباط کرد که رسانه ها از طریق فراهم کردن اطلاعات کافی در مورد حوادث و رویداد های جامعه و نهاد های اجتماعی زمینه ساز اعتماد اجتماعی می شوند و از سوی دیگر اعتماد مردم را به سوی خود جلب می کنند.

بی اعتمادی مردم آمریکا به رسانه های اجتماعی را می توان نتیجه پایین بودن سواد رسانه ای از یک سو و پوشش اخباری دانست که مردم آن را برگرفته از واقعیت های موجود نمی دانند. در واقع مردم به این باور رسیده اند که این رسانه ها منافع عمومی را دنبال نمی کنند و تنها به دنبال پوشش اخباری هستند که منافع گروه های خاصی را در بر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =