۲ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 1100
کد خبر 83409947
۱ نفر

برچسب‌ها

تحلیل های ۲ مرداد مطبوعات شیراز در یک نگاه

شیراز- ایرنا- روزنامه های شیراز در سرمقاله ها و یادداشت های چهارشنبه خود به بررسی برخی مسایل روز و تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداختند.

روزنامه‌های خبرجنوب، عصرمردم، سبحان، تماشا، طلوع، افسانه، نیم نگاه و شیرازنوین نشریات روزانه شهر شیراز هستند.
در این مطلب، مروری بر برگزیده تحلیل‌ها و یادداشت‌های این نشریات خواهیم داشت.

آن لحظه دور نیست
روزنامه عصرمردم در شماره ۶۶۸۲ سرمقاله‌ای با عنوان " آن لحظه دور نیست " منتشر کرد. این مطلب به قلم اسماعیل عسلی سردبیر روزنامه بدین شرح است:
"سخن گفتن، همچنان که بسیاری از دشواری‌های زندگی را آسان می‌کند، دردسرآفرین نیز هست. آدمیزاد سخن گفتن را از رقص و حرکت آغاز کرد. با چهره در هم کشیدن و خندیدن و در خود فرو رفتن و شکفتن، پایکوبی و دست افشانی و بدینگونه سخن گفت و سخن گفت تا به ایما و اشاره و خطوط نمادین و تصویری رسید و با نگارگری تلاش کرد در غیاب خود نیز توانایی برقراری ارتباط با همنوعان را داشته باشد. بی‌هیچ بزرگنمایی باید اذعان داشت که تمدن و فرهنگ کنونی دستاورد تلاش بی‌وقفه‌ی انسان‌ها برای سخن گفتن و برقراری ارتباط است. تا آنجا که می‌توان گفت: تمامی هنرها در خدمت برقراری ارتباط و سخن گفتن هستند. آدمی طی هزاران سال زندگی اثبات کرده که دست یافتن به همزبانی برای او دشوار نیست و می‌تواند با آموختن طریقه سخن گفتن دیگر اقوام با آنها ارتباط برقرار کند اما همدلی داستانی دیگر دارد. شاید دانشمندان و هنرمندان و عارفان بتوانند به همدلی نائل آیند و بی‌هیچ مزاحمتی با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند بی‌آنکه نسبت به دین و باورهای درونی و فرهنگ و نژاد و جغرافیای یکدیگر حساسیت به خرج دهند! اما کیست که نداند تمامی جنگ‌ها و بی‌عدالتی‌ها و غارت دسترنج این و آن و قتل‌عام‌ها و دشنام‌ها و نسبت‌های ناروا و ناهمراهی‌ها و … همه و همه نتیجه‌ی دوری انسان‌ها از کانون همدلی است. همدلی فراتر از همزبانی است چرا که گاه دو همزبان قادر به درک یکدیگر و رسیدن به نقطه راهبردی تفاهم نیستند.
ای بسا هندو و ترک همزبان
ای بسا دو ترک چون بیگانگان
از میان کسانی که آمده‌اند و تلاش کرده‌اند انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند سه گروه در برقراری همدلی شاخص‌تر و موفق‌ترند. پیامبران، دانشمندان و هنرمندان؛ چرا که این هر سه گروه روی دردها و منافع مشترک و ویژگی‌های قابل انطباق انسان‌ها و اصل هم‌سرنوشتی و اینکه همه‌ی انسان‌ها روزی باید متفقاً در پیشگاه خداوند پاسخگوی رفتار هم نسبت به یکدیگر باشند، دست گذاشته‌اند.
اینجاست که حتی کسانی که با ایران خرده حساب دارند، حساب حافظ و سعدی و مولوی و خیام و بوعلی سینا و رازی و امثال این بزرگان را جدا می‌کنند زیرا همدلی مرزها را درمی‌نوردد و ما هر چقدر هم که با عرب‌ها مشکل تاریخی و فاصله فرهنگی و تمدنی داشته باشیم وقتی کارنامه حضرت محمد (ص) را مرور می‌کنیم بر او درود می‌فرستیم و ما ایرانی‌ها هر چقدر هم که خنجر انگلیسی‌ها را در قلب خود دیده باشیم نمی‌توانیم ارزش ادبی آثار شکسپیر را انکار کنیم. به همین دلیل پیامبران و دانشمندان و هنرمندان بزرگ می‌توانند به عنوان پویندگان راه صلح و آشتی مطرح باشند. اینجاست که مضحک‌ترین و تأسف‌بارترین صحنه‌ای که گاه شاهد آن هستیم رودررویی پیروان پیامبران و یا پیروان یک پیامبر به بهانه‌های واهی است. یک جهانگرد خارجی می‌گفت: تصور من از ایرانی‌ها پیش از آنکه وارد این کشور شوم بسیار دلهره‌آور بود و می‌ترسیدم که در اینجا خورده شوم اما در عین حال نتوانستم خود را از تماشای شهری که حافظ در آن نفس کشیده محروم کنم. حافظ مرا به اینجا کشاند و دست مرا گرفت و در کوچه باغ‌ها چرخانید و مرا به هوش آورد و دانستم که ما با ایرانی‌ها نه تنها فاصله‌ای نداریم بلکه در یک مسیر حرکت می‌کنیم. اینجاست که حافظ نقش سفیر آشتی را ایفا می‌کند. کسی که به خرابه‌های پرسپولیس قدم می‌گذارد و خود را در برابر عظمت تخت جمشید که دستاورد تمدنی بزرگ است حقیر می‌بیند به بزرگی ایرانیان پی می‌برد. اینجاست که تخت جمشید به کانون همدلی تبدیل می‌شود. زمانی که نسخه‌های شفابخش بوعلی سینا، رازی و قطب‌الدین شیرازی مرزها را در می‌نوردید معنایی جز این نداشت که ایرانیان به جهانیان حیات دوباره می‌بخشند و در این عصر نیز دست‌های معجزه‌گر پزشکانی چون خدادوست و پروفسور سمیعی به چشم‌ها بینایی و به مغزها آرامش بخشیدند تا نقش پیک آشتی را ایفا کنند. به همین قیاس هر هنرمندی که از این خاک برمی‌خیزد و می‌بالد و سخنی دلنشین و حکیمانه بر زبان می‌آورد و همه‌ی جهانیان را به تحسین وامی‌دارد نیز می‌تواند پیک صلح و آشتی باشد. ورزشکاران نیز قادر به ایفای چنین نقشی هستند. جهان کنونی که زخم‌های عمیقی بر تن دارد نیازمند نوشداروی صلح و آشتی است. قرآن هم با صحه گذاشتن بر مشترک بودن راه پیامبران و دعوت از پیروان تمامی ادیان آسمانی همگان را به مسابقه در خوبی‌ها و مشارکت در نیکی فراخوانده تا عطر صلح را در جهان منتشر کنند و در این میان کسانی هم هستند که با نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر مشکل دارند چرا که بقایشان در فنای تفاهم و همزیستی است. هیچ تردیدی نیست که اگر روزی، روزگاری بنا باشد مصلحی آسمانی درصدد برپایی حکومتی جهانی باشد نیز در همین راه گام خواهد زد و بر مشترکات انسانی تکیه خواهد کرد و با تکیه بر اصل همسرنوشتی و همدلی با جهانیان سخن خواهد گفت و یاران خود را از میان همدلان و آشتی جویان و مصلحان برمی‌گزیند. چرا که رسالت جهانی نیازمند نگاهی جهانی و انسانی است. تنها با چنین نگاهی است که می‌توان مشکلات فردای پیش روی انسان‌ها از قبیل بحران‌های زیست محیطی، بحران جمعیت، معضلات بهداشتی، کمبود غذا و منازعات بیهوده را حل کرد و مرزهای مبتنی بر رنگ و باور و نژاد و آب و هوا و جغرافیا را از میان برداشت. بی‌گمانی چنین اتفاق بزرگی برآیند عزم تمامی صالحان از هر دین و رنگ و ملت و نژاد و جغرافیا خواهد بود. لحظه‌ای که انسان‌ها به خود آیند و یکدیگر را به حساب آورند و بشمرند و هر کس مرهمی در دست به سوی زخمی بشتابد و نقشی بر عهده گیرد و آشکار شود که سی مرغ همان سیمرغ است. آن لحظه دور نیست."

تأخیر در ازدواج
روزنامه شیرازنوین چاپ شیراز نیز در شماره ۷۵۸ یادداشتی با عنوان تاخیر در ازدواج منتشر کرد که این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی بدین شرح است:
" بحث ازدواج جوانان از آن دست مباحثی است که هر ساله یک روز به این مهم، آنهم برای سخنرانی مسئولان اختصاص یافته است، اما در عمل، ازدواج جوانان مورد غفلت قرار گرفته است وجا دارد دراین بین مراجع عالیقدر تشیع واکنش های جدی نشان دهند ومسئولان امر را مورد انتقاد قرار دهند که بی‌توجهی به این امر بحران‌های اجتماعی اعتقادی بزرگی را باعث خواهد شد.
اولین عامل درکاهش ازدواج و افزایش سن آن مسایل به بحران تبدیل شده، اقتصادکشور است. اقتصادی که دردستان دلالان و واسطه‌گران قرار دارد وکار را از دست دولت و برنامه‌ریزان خارج کرده است...
با این اوصاف وگرانی‌های بی‌سابقه که احدی به آن توجهی ندارد وحتی در مقوله امربه معروف ونهی از منکر هم گنجانیده نشده است باید در انتظار پیامدهای گوناگونی بود که فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانیان را به‌شدت مورد تهدید قرار می‌دهد.
هرچند هم اکنون نیز این اتفاق افتاده است و تاثیرات منفی این مهم اجتماعی اخلاقی را می توان در رفتارهای جوانان مشاهده کرد. فشارهای اقتصادی باعث بی‌میلی در امر ازدواج شده است وآنان‌که پا دراین وادی می‌گذارند بعضاً دوام نمی‌آورند و مهر طلاق بر عهدنامه‌هایشان نقش می‌بندد. کاری به آمارهای رایج طلاق و ازدواج نداریم آنچه شاهدیم افزایش سن ازدواج و یا بی‌میلی جوانان به ازدواج است.
جوانانی‌که توان پرداخت هزینه‌های سنگین ازدواج را ندارند، بعضاً دریک توافق خصوصی به ازدواج سفید تن می‌دهند و یا رابطه‌هایشان خارج از عرف و ادب اجتماعی است. این نوع رابطه‌ها که بعضاً و به تازگی درسطح جامعه مشهود گردیده است با برخوردهای سلبی قابل مهار نیست و باید فکری اصولی به حال داستان کرد.
درسال‌های گذشته و فشارهای اقتصادی وتنگناهای بودجه‌ای دولت، موضوع استخدام جوانان جویای کار به یک افسانه تبدیل شده است ودولت به صراحت اعلام داشته است که توان استخدام نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی را ندارد. از طرفی این تنها نیروهای جوان فارغ‌التحصیل نیستند که جویای کار هستند، بلکه نیروهای آموزش دیده فنی حرفه ای نیز دچار همین معضل بزرگ شده‌اند. اینکه صنایع ما از استخدام نیروهای دست به آچار سرباز زده‌اند حکایت از نبود وافت تولید درکشور به همان دلایل غیرقابل قبول تحریم های خارجی است.
بهانه تحریم‌های خارجی بدان جهت پذیرفتنی نیست که ما باید پایه اقتصاد خود را درنظر بگیریم وتوان تاب‌آوری آن‌را محاسبه و سپس به رویارویی دشمنان خارجی برویم. اینکه با هر پیام و اعمال سیاستی، اقتصاد کشور با بحران مواجه شود وحتی اقلام مصرفی و اساسی درآن نایاب وتورمی شود به‌نظر حرکتی بدون برنامه است.
درگوشه‌ای از شهر مردم درصف شکر هستند ودرگوشه‌ای دیگر گوشت سفید وقرمز مسئله‌ساز شده است. تورم در بخش مسکن و سایر مایحتاج ضروری زندگی حتی در سطح متوسط، کمرشکن است و باید عاجلان دراین خصوص برنامه‌ریزی نمود.
اقتصاد ایران یک اقتصاد وابسته وحتی در چهار دهه گذشته شیوه‌های پیشین خود را ادامه داده است و براساس این سیاست، تنها کسانی‌که از این آب گل‌آلود ماهی‌های درشت می‌گیرند، آقازاده ها و مشتی دلال واسطه هستند. همان‌هایی که بعضاً دستگیر و بنام سلطان معرفی می‌شوند. فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی وفق قانون اساسی کشور به درستی دراختیار جوانان وآحاد جامعه در سنین مختلف قرار نگرفته است.
موج دستفروشی درکشور وخصوصاً کلان‌شهرها که این روزها با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است و اغلب جوانان در شرف راه‌اندازی حرفه دستفروشی برای امرار معاش هستند، گواهی براین ماجراست. اما اشغال سطح خیابان و یا معابر پیاده هم باید توام با ضوابطی باشد که اغلب هزینه‌های دستفروشی را افزایش می‌دهد.
باید توجه داشت که یک جوان لیسانس و یا ارشد که سال‌ها عمر خود را در راه تحصیل علم گذرانده اینک قانع شده که باید دستفروشی کند و اجناس وارداتی همان آقای دلال و قاچاقچی را بفروشد.
حالا اقتصاد هر روز فشار بیشتری بر اقشار جامعه تحمیل می‌کند. بازنشسته‌ها مسافرکشی می‌کنند تا مخارج فرزندان بیکار خود را پرداخت کنند. جوانان دستفروشی می‌کنند تا با مانع سد معبر برخورد کنند و مدیران ملی و استانی در اتاق‌های در بسته قادر به حل وفصل معضل بیکاری نیستند. به‌نظر می‌رسد اگر مدیران امر، کاری به‌کار بیکاران نداشته باشند آنان خودشان کاری برای خودشان پیدا خواهند کرد چراکه دخالت مدیران امر به بدهکاری بیکاران ختم می‌شود.
حالا با این ظرفیت پایین تولید درکشور و عدم توان در جذب نیروهای مستعد اشتغال فقط باید درانتظار تبعات وخیم آن باشیم. به‌نظر می رسد پروسه جوان، تحصیل، اشتغال، ازدواج، مسکن وتامین اجتماعی درکشور ما با گفتاردرمانی قابل حل نیست بلکه باید فرصت‌های موجود را عادلانه تقسیم کرد. ازدواج از آن دست مقوله‌هایی است که درآن انسان به تکامل می‌رسد. افزایش سن ازدواج و یا تن دادن به ازدواج سفید و دیگر شرایط غیرشرعی واخلاقی زیبنده جامعه ما نیست."

توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و چند پیشنهاد
روزنامه تماشا دیگر روزنامه چاپ شیراز نیز در شماره ۱۸۶۸ یادداشتی با عنوان " توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و چند پیشنهاد " منتشر کرده است. این یادداشت به قلم سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی بدین شرح است:
"وقتی سخن از عفاف و حجاب در جامعه ایرانی و اسلامی مطرح می گردد شاید یکی از مفاهیم عفاف و حجاب را بتوان پوشش بانوان در محیط‌های عمومی دانست اما واقعیت امر این است که عفاف و حجاب هم شامل زن و هم شامل مرد می گردد و البته که زنان و دختران ایرانی و اسلامی باید در زمینه مسائل مرتبط با عفاف و حجاب آنگونه که در شرع مقدس اسلام و مذهب پربار تشیع به آن اشاره داشته است بیشتر دقت نموده یا رعایت نمایند. زمانی که جامعه برخوردار از یک عدالت اجتماعی باشد و مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف کارکنان خود را مقید و موظف به اجرای امور دینی و اعتقادی نمایند و در کنار آن خودشان را هم متعهد به انجام امور دینی در محیط کاری ومحیط های اجتماعی و اماکن عمومی کنند عفاف و حجاب و بیشتر مسائل مرتبط با مذهب در این جامعه تحقق خواهد یافت اما آن زمان که ما نخواهیم یا نتوانیم در ارتباط با ریشه یابی مسائل مختلف از جمله عفاف و حجاب اقداماتی را انجام دهیم یا آسیب شناسی های لازم پیرامون این مقوله مهم فرهنگی، اجتماعی و اسلامی را انجام ندهیم نمی‌توانیم در اجرای طرح‌های عفاف و حجاب موفق باشیم.
می دانیم که رسیدگی به امور مربوط به عفاف و حجاب باید با کار فرهنگی و عقیدتی انجام شود و استفاده از قوه قهریه و تندی یا انجام رفتارهای دور از شأن فرهنگ اسلامی نمی‌تواند ما را به اهداف عالیه طرح های عفاف و حجاب در کشور نزدیک کند. از این جهت بر همه دلسوزان نظام اسلامی به ویژه کارگزاران ارشد نظام است تا با ایجاد ساز و کارهای لازم و تحقیقات و پژوهش‌های ارزنده در این زمینه به روش های نوین در ارتباط با مقابله با پدیده بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه بپردازند و از آن گذشته رسانه‌ها خصوصاًصداوسیما، خبرگزاری‌هاو مطبوعات، اصحاب قلم و اهالی منبر نیز باید در این زمینه تلاش گسترده ای را نمایند و با تولید محتوای کافی در این خصوص بتوانند جامعه و به ویژه جوانان دختر و پسر، دانشجویان و دانش آموزانمان را نسبت به مسائل مرتبط با عفاف و حجاب آگاه نمایند. تهیه انواع فیلم و سریال و تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز می‌تواند راهکاری ارزنده برای کاهش ضررها و زیان های ناشی از بی حجابی و بدحجابی ها در جامعه محسوب گردد. داشتن اتاق فکری پویا و کارآمد برای مقابله با پدیده شوم بدحجابی و بی حجابی که از نظر بسیاری از فرهنگوران و اهالی مذهب یک نوع ناهنجاری اجتماعی می باشد ضروری است. القای برخی شبهات دینی در مورد عفاف و حجاب و بدبین کردن نوجوانان به این مسائل کار دشمنان دین خدا و پاسخگویی به این شبهات و داشتن دلایل روشن و متقن برای رفع این شبهات باید کار اندیشمندان مذهبی و برنامه ریزان اعتقادی جامعه ما باشد. داشتن ایده های نو و به روز یا برابر با شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه و بهره گرفتن از افکار و نظریات هیأت های اندیشه ورز دانشگاه و حوزه و همچنین ریشه یابی چنین مسائل و پیدا کردن راه های پیشگیری و درمان می تواند مهم ترین روش برخورد با پدیده زشت و نازیبای بی عفتی و بی حجابی در جامعه باشد. برپایی مسابقات و برنامه های متنوع و شادی که مرتبط با عفاف و حجاب در سطح ملی و به ویژه در بین دانشجویان و دانش آموزان باشد و تهیه و تولید محصولات فرهنگی در این زمانه می تواند پس از ریشه یابی ها و آسیب شناسی ها در این باره، یک پیشنهاد سازنده در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باشد."

بی آینده
روزنامه افسانه در شماره ۳۹۲۱ یادداشتی با عنوان "بی‌آینده" منتشر کرده است. در این مطلب به قلم حمید مقدس‌فرد آمده است:
"چندماه گذشته قیمت اتومبیل‌های مونتاژ داخل چنان اوج گرفت که بر غرق شدن بازار خودرو در هرج و مرج کامل و در تهدید بی آینده بودن سرپوش گذاشت.
وی نوشت: علت به این واقعیت بازار مربوط است که انحصار کامل نتیجه ای به جز بی قانونی کامل ندارد. سال‌های طولانی خودروسازها با پشتیبانی بی دریغ کانون‌های قدرت و پول و با ممنوعیت کامل واردات در یک بازار انحصاری تمام عیار یکه تازی کردند و زیان‌های فراوان به اقتصاد و اعتماد عمومی تحمیل کردند که خسارتش کمتر از یک جنگ نبود.
وی ادامه داد: با این همه آنان یک خدمت چشمگیر هم کردند؛ نشان دادند که زندگی ما ایرانی ها تا چه اندازه مونتاژ شده و زندگی اجتماعی در اینجا سرهم بندی شده عناصر ناهم جور و بسیار ناهمگن است.

تورم از ۴۰ درصد گذشت
روزنامه طلوع نیز در شماره ۲۵۶۹ خود با انتشار تیتر"تورم از ۴۰ درصد گذشت" به تحلیل این خبر پرداخت.
در این مطلب آمده است: اگر نرخ تورم فعلی با سال گذشته و حتی قبل از آن بسنجیم که چندین برابر این اعداد و ارقام است چرا که قیمت برخی اجناس مانند کاغذ تا ۱۰ برابر افزایش یافته یعنی به زبان آماری ۱۰۰ درصد شده است. بدون شک از افزایش دو برابری کالاها و خدمات تا بیش از ۱۰ برابری آن‌ها برای همه مردم یا حداقل هرکس در شغلش و یا خرید روزانه اش کاملاً مشهود است گرچه بعضی مواقع در مورد کالاها و اجناسی که قیمت سنگین دارند همانند خودرو، مسکن و … همان افزایش دو یا سه برابری هم کمرشکن است و بسیاری از مردم خصوصاً طبقات متوسط و ضعیف با این افزایش تا آخر عمر نخواهد توانست صاحب مسکن یا ماشین شوند.بعضی از مردم می‌گویند آمارهای ارایه شده توسط مسئولان با واقعیاتی که ما می‌بینیم از زمین تا آسمان اختلاف دارد و بهترین شاهد آن فشارهایی است که بر زندگی عموم وارد می شود.

۹۲۵۴ / ‏‬ ۲۰۲۷
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =