حوادث تلخ جاده‌های جنوبی فارس و وعده‌های وزیر راه و شهرسازی

شیراز-ایرنا-کمتر روزی است که خبری از جان باختن تعدادی از هموطنان بر اثر حوادث جاده‌ای در رسانه‌ها منتشر نشود، خبرهایی که شاید برخی آسان از کنار آن می‌گذرند. سهم غمبار استان فارس در این تصادفات خونبار به بزرگی داغ هایی است که هر روز بر دل خانواده‌ها می نشیند.

استان فارس در کنار کسب دستاوردهای خوب در حوزه‌های مختلف، چندسالی است که رکورد تلفات حوادث جاده‌ای را دارد و روزانه در تمام محورهای مواصلاتی این استان که شاهراه چند استان کشور بشمار می‌رود شاهد داغ‌دار شدن تعداد زیادی از هموطنان مان هستیم، گاهی خبر جان باختن یک نفر در یک حادثه و گاهی نیز خبر جان باختن همزمان یک خانواده چند نفره را در یک حادثه می‌شنویم که همه تلخ است.

تجمع اعتراضی مردم

تکرار این حوادث به خصوص در محورهای مواصلاتی جنوب استان فارس، خانواده‌های داغدار تصادفات جاده‌ای و جمعی از مردم را به نشانه اعتراض به وضع جاده‌ها به تجمع در مقابل فرمانداری ویژه لارستان و اداره کل راه و شهرسازی لارستان جمع کرد.

این اعتراض در حالی صورت گرفت که در پی تکرار حوادث جاده‌ای در مسیر لار-جهرم در جنوب استان فارس ۱۶ نفر از هموطنان در ۴۰ روز اخیر جان باختند.

تک بانده بودن محور ترانزیتی جهرم-لار و عبور تعداد زیادی از نفتکش‌ها و دیگر کامیون‌ها از مسیر، بار ترافیکی این محور را افزایش داده و علت بسیاری از این حوادث است.

اجتماع روز گذشته مردم لارستان مقابل فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی این شهرستان موجب آن شد تا جمشید جعفرپور نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی، محمود رضایی معاون عمرانی استانداری فارس، جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار لارستان، محمدرضا باقری‌فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس و عبدالرحیم مقیمی رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان عصر سه‌شنبه به دیدار وزیر راه و شهرسازی بروند.

وضعیت محور ارتباطی جهرم-لار

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس در خصوص جزئیات و تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست با وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ایرنا گفت: در طول ماه‌ها و هفته‌های گذشته چند حادثه سریالی و دردناک در محور ارتباطی جهرم به لار رخ داد و موجب جان باختن تعدادی از هموطنان شد.

جعفرپور با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته برای دو بانده کردن محور جهرم –لار افزود: این محور کوتاه‌ترین راه از بنادر جنوبی به مرکز کشور است و عبور محموله‌های ترافیکی و نفتکش‌ها در این محور افزایش یافته و این موضوع رخ دادن حوادث تلخ و جبران ناپذیر را به دنبال دارد.

وی به تماس خود با وزیر راه و شهرسازی پس از تجمع مردم در اعتراض به حوادث جاده‌ای اشاره کرد و یادآور شد: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بلافاصله روز گذشته جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع برگزار کرد که در این جلسه تعدادی از مسئولان استان فارس و شهرستان لارستان و معاونان وزیر حضور داشتند.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای دیدار با وزیر راه و شهرسازی شرایط را تشریح و بیان شد حداقل روزی ۶۰۰ تانکر نفتکش از این مسیر عبور می‌کند و بیش از ۴۵ درصد تردد در این محور مربوط به ماشین‌های سنگین است که این ماشین‌ها و محموله‌های ترافیکی جاده را می‌بندند.

جعفرپور به ابراز تأسف وزیر راه و شهرسازی از حوادث تلخ جاده‌ای در محور جهرم-لار اشاره کرد و افزود: در جلسه عصر سه‌شنبه با وزیر راه و شهرسازی بحث‌های زیادی برای حل مشکل این محور ارتباطی صورت گرفت و بررسی شد در این شرایط که با محدودیت‌ها و کمبود اعتبارات مواجه هستیم چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۳۹۸ برای محور جهرم-لار-بندرعباس تنها ۱۱.۷ میلیارد تومان بودجه گذاشته شد که این بودجه باید به اداره کل راه و شهرسازی فارس، اداره کل راه و شهرسازی لارستان و اداره کل راه و شهرستان استان هرمزگان تخصیص داده شود که به طور متوسط به هر کدام چهار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد و حتی نمی‌توان ۲ کیلومتر راه با آن ساخت.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموعه‌ای از کارها باید صورت بگیرد تا آمار تلفات و خسارات جاده‌ای را کاهش دهیم، گفت: فاصله بین جهرم تا لار حدود ۱۶۰ کیلومتر است که از این میزان حدود ۵۵ کیلومتر آن در حوزه جهرم در حال کار هستند، در حدود ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده حدود ۳۵ کیلومتر از سمت لار به شیراز کارها صورت گرفته است.

جعفرپور افزود: از حدود ۷۰ کیلومتر باقی مانده، کمتر از ۲۰ کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شده است و حدود ۵۵ کیلومتر آن بلاتکلیف است و پیمانکاری ندارد.

وی ادامه داد: در حدود ۲۰ کیلومتری که به پیمانکار واگذار شده است پیمانکار به دلیل پرداخت نشدن مطالبات فعالیت را متوقف کرده و کاری انجام نمی‌دهد.

تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست با وزیر راه و شهرسازی

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست با وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته شد این وزارتخانه مدیریت احداث باند دوم لار-جهرم را در حدود ۵۵ کیلومتری باقی مانده برعهده بگیرد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی انتخاب شد.

جعفرپور یادآور شد: همچنین تصمیم گرفته شد از حدود ۵۵ کیلومتر باقی مانده ابتدا یک قطعه ۱۳ کیلومتر و پس از آن یک قطعه ۱۰ کیلومتر سریعاً پیمان سپاری شود و پس از آن مابقی مسیر در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست مقرر شد بخش‌هایی که به پیمانکار واگذار شده و کار در آنجا متوقف شده، مسائل آن حل و کار فعال شود.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین مقرر شد به منظور کاهش تلفات جاده‌ای، دوربین‌های کنترل سرعت در مکان‌های مناسب تعبیه شود.

جعفرپور اظهار کرد: در خصوص عبور محموله‌های سنگین ترافیکی نیز مقرر شد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور این موضوع را بررسی و شرایطی برای توزیع محموله‌های سنگین ترافیکی در سایر مسیرهای موازی فراهم کند تا از بار ترافیکی در جاده لار و جهرم کاسته شود.

بنا به گزارش‌های پلیس راه فارس درباره خطرناک‌ترین جاده‌های حوزه جنوب فارس از لحاظ فراوانی تصادفات، محور لار – جهرم، حادثه خیز ترین این محورها بوده است.

در حوادث رانندگی ٢۴ خرداد ماه برخورد تریلر با نیسان در محور لار - جهرم ۵ کشته، ١٠ تیر ماه برخورد دو دستگاه پژو، پراید و دنا ٧ کشته و دوشنبه ٣١ تیر ماه برخورد تریلر با زانتیا نیز ۴ نفر کشته شدند. در کمتر از ۴٠ روز متأسفانه ١۶ نفر از هموطنان در جاده لار - جهرم جان باختند و بیش از ده‌ها نفر مصدوم شدند.

با وجود گذشت بیش از ۱۵ روز از تصادف خونین جاده لار-جهرم و وعده معاون رئیس جمهور در خصوص اعزام معاون فنی، زیربنایی و امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور بازدید از این محور، هنوز این مهم رخ نداده است.

جهرم در فاصله ۱۹۲ کیلومتری و لار در فاصله ۳۳۷ کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارد.

۹۲۵۴/‏۶۱۱۳‬
 

اخبار مرتبط