۱ مرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۷:۴۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 83408440
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرداری ها باید به سمت شفافیت در امور حرکت کنند

اصفهان - ایرنا - رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: شفافیت در مسائل مالی شهرداری یک ضرورت انکارناپذیر است و شهرداری ها باید به سمت شهرداری شیشه ای و شفاف حرکت کنند.

عبدالله کیانی روز سه شنبه در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان در سالن جلسات استانداری اظهارداشت: اگر منافع شهر برای ما مهم است باید از لحاظ مالی شفافیت کامل در حوزه مالی شهرداری ها برقرار باشد و شوراهای اسلامی شهرها باید در این زمینه مسائل را به دقت رصد و از ابزارهای نظارتی خود بر شهرداری به بهترین نحو استفاده کنند. 

وی افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور ضرورت دارد شوراهای اسلامی شهرها تا پایان شهریور با رعایت فهرست موسسات ذیصلاح حسابرسی ابلاغی که هرساله از سوی وزارت کشور مشخص می شود، نسبت به انتخاب حسابرس اقدام کنند . 

رییس شورای اسلامی استان اصفهان به بودجه شوراهای استان ها و شوراهای شهرستان ها اشاره و اضافه کرد: در این سالها به بودجه شوراهای استان و شوراهای شهرستان توجهی نشده است. 

وی تصریح کرد: بیشتر اعتباراتی که از طریق وزارت کشور  به شورای عالی استان ها پرداخت شده در خود شورای عالی استان ها هزینه شده است و محل هزینه کرد این اعتبارها بصورت شفاف و واضح مشخص نیست. 

کیانی بیان کرد: گزارش های دریافتی از شورای عالی استان ها بویژه بودجه این شورا در سال ۹۸ و عملکرد بودجه ۹۷ که به استان ها ارسال شد نشان می دهد بخش فراوانی از بودجه در پرداخت به مشاوران و هزینه های غیر ضروری دیگر مصرف شده است. 

وی با بیان این که برغم  پرداخت این هزینه های کلان و صرف بودجه میلیارد تومانی هنوز حق الجلسات شوراهای استان و هزینه های ستادی آنها در سال گذشته پرداخت نشده و باعث شده است تا شوراها با مشکل مواجه شوند، از نمایندگان شورای استان اصفهان در شورای عالی استان ها خواست این موضوع را پیگیری و نحوه پیگیری خود را به جلسه شورای اسلامی استان ارائه کنند. 

در این جلسه که با حضور معاون پشتیبانی و معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد، رییس شورای اسلامی استان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در پیشرفت جامعه گفت: به مسائل محتوایی نظام آموزش و پرورش کمتر توجه شده است. 

کیانی با اشاره به لزوم توجه به موضوعات تربیتی افزود: مهارت زندگی کردن، کنترل خشم، حل مسائل واقعی و سایر مهارت‌های مورد نیاز باید در دانش‌آموزان وجود داشته باشد اما از لحاظ هدف‌گذاری در آموزش و پرورش، افراد را دچار سردرگمی و فاقد اهداف مشخص و واضح می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه تربیت کودکان در آموزش و پرورش با چالش‌های فراوانی مواجه است، اظهارداشت: تاکید بر حافظه‌محوری، توجه نداشتن به فهم عمیق و درک منطقی و استدلالی از موضوعات و تقویت روش‌های تستی و فوری و توجه نکردن به تقویت و آموزش مهارت‌های حوزه کسب و کار، باعث ضعف تربیت کودکان شده که برای جبران این ضعف، بخش مهمی از آموزش مهارت‌های مورد نیاز بر عهده خانواده‌هاست.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان با اعتقاد بر وجود شکاف عمیق بین آموزه‌های مدرسه و خانواده، گفت: ضرورت دارد به این شکاف عمیق و گسترده توجه شود تا دانش‌آموزان دچار سردرگمی و ابهام نشوند.

وی اضافه کرد: وقتی نظام آموزشی توجه به این مسائل ندارد حانواده‌ها ناچار به پرکردن خلاء‌های نظام آموزشی هستند که امیدواریم نظام آموزشی ما به مسائل محتوایی در کنار مسائل ساختاری توجه بیشتری داشته باشد.

آموزش و پرورش اصفهان برای تامین معلم تمام وقت تلاش می کند

در این جلسه معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان از اهتمام این اداره کل برای تامین معلم تمام وقت برای شهرستان های استان خبر داد و گفت: برخورداری مدارس استان از معلم تمام وقت یکی از دغدغه های جدی آموزش و پرورش اصفهان است که برای تامین این نیروی انسانی مورد نیاز در حال پیگیری هستیم. 

محمدرضا ناظم زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش اصفهان با بحران کمبود نیروی انسانی مواجه است، افزود: اصفهان پس از استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان با بحران کمبود معلم مواجه است و به همین دلیل باید از نیروهای خرید خدمات برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز استفاده کند.

وی درباره کیفیت عملکرد نیروهای خرید خدمات گفت: برخلاف تصور برخی از نمایندگان شورای اسلامی استان، این نیروها از انگیزه و دانش خوبی برای تدریس دانش آموزان برخوردارند. 

معاون آموزش دوره متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان درباره دائر شدن کلاس های چندپایه در برخی از نقاط استان اظهارداشت: از برگزاری این کلاس ها استقبال نمی کنیم اما باتوجه به شرایط سختی که آموزش و پرورش استان با آن مواجه است  چاره ای جز برپایی این کلاس ها نداریم. 

ناظم زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه ای نیست بلکه سرمایه گذاری و تولیدی است و طی ۴۰ سال گذشته به دلیل پاره ای مشکلات از جمله جنگ، زلزله و تحریم، توجه به توسعه زیرساخت های این نهاد آموزشی مورد غفلت قرارگرفت، تصریح کرد: این نهاد در استان اصفهان با مشکلات عدیده ای مواجه است و آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل همه این مشکلات نیست و برای حل مشکلات، همه دستگاهها باید این نهاد را کمک کنند.

وی درباه دو نوبته بدون برخی مدارس استان اصفهان گفت: تلاش ها برای حل این مشکل ادامه دارد و امیدواریم هرچه سریع تر مشکل دو نوبته بودن این مدارس حل شود. 

آموزش و پرورش اصفهان همچنان با کمبود سه هزار و ۵۰۰ معلم مواجه است 

همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به رغم تلاش های شبانه روزی انجام شده توسط استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش استان برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز گفت: استان اصفهان برای سال تحصیلی جدید همچنان با کمبود سه هزار  و ۵۰۰ معلم مواجه است. 

سیدمحمد میرپور اظهارداشت: پیش از این اصفهان برای سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۵ هزار و ۶۵۰ نفر معلم مواجه بود اما با تلاش های شبانه روزی انجام شده توسط مسئولان استان در روزهای گذشته، تعداد قابل ملاحظه ای از کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق استفاده از طرح سرباز معلم، استفاده از بازنشستگان، ماده ۲۸، استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و خرید خدمات جبران شد. 

وی تصریح کرد: این تلاش ها در حالی انجام شد که آموزش و پرورش استان اصفهان مجوز استخدام تنها ۷۸۳ نفر را داشت. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان و کارکنان می شود اظهارداشت: باتوجه به اعتبارات ابلاغی به استان ها هنوز اعتبار مورد نیاز خرید خدمات به استان اصفهان ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه حل بخش بزرگی از مشکلات آموزش و پرورش  با مشارکت مردم امکانپذیر است، اضافه کرد: هرجا مردم حضور یافته اند، مشکلات حل شده است و برای حل مشکلات آموزش و پرورش به حضور مردم نیاز است. 

میرپور از اجرای طرح هایی که بتواند به پایداری درآمد مدارس و آموزش و پرورش شهرستان ها کمک کند استقبال کرد و گفت: در این راستا به کمک شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرهای استان نیاز داریم. 

وی درباره ادغام برخی مدارس روستایی در شهرستان ها که تعداد دانش آموزان آنها کم است، گفت: باتوجه به مشکلات شدید آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی، ادغام مدارس و کلاس های درس روستاها با فاصله اندک منطقی است و آموزش و پرورش هزینه حمل و نقل این دانش آموزان را تقبل می کند. 

اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان روز سه شنبه در سالن جلسات استانداری با حضور اعضا برگزار شد و در این جلسه مشکلات آموزش و پرورش شهرستان های اصفهان با حضور معاونان آموزش و پرورش استان مورد بررسی قرار گرفت.  

استان اصفهان دارای بیش از هشت هزار دانش آموز، ۵۰ هزار معلم و پنج هزار مدرسه است. 

۲۰۹۳  /۶۰۲۶/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =