۱۰  هزار دانش‌آموز به اردوهای زیارت اولی می‌روند

تهران - ایرنا - علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز برای اولین بار به اردوی‌های زیارت‌اولی می‌روند.

به گزارش روز یکشنبه وزارت آموزش و پرورش‌، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش به نگاه تربیتی و برانگیختن حس نوع‌دوستی و مهربانی در این باره اشاره کرد و افزود: «ما برای دانش‌آموزان این مناطق اردوهای خاصی را با حضور پنج هزار دانش‌آموز برگزار کردیم و آنان را به‌عنوان زیارت‌اولی به مشهد بردیم.

وی افزود: بنا داریم بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز را برای اولین بار به اردوی زیارت‌اولی ببریم. همچنین در بحث مشاوره برنامه‌های خوبی طراحی کردیم و پایگاه‌های اوقات را با رویکرد نشاط‌آوری و مهارت افزایی در این مناطق پیش‌بینی و مراسم افتتاحیه آن را در آق‌قلا برگزار کردیم.»

علیرضا کاظمی درباره ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان گفت: «سلامت روان و جسم دانش‌آموزان پایه تربیت است در این راستا آزمون سلامت روان داریم که نیم‌رخ آسیب‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان مشخص می‌شود و بر اساس آن آموزش مهارت‌های لازم را پیش می‌بریم.»

او با بیان اینکه «در طرح همیار مشاور ۱۰۰ هزار دانش‌آموز تربیت می‌کنیم که آسیب‌ها را رصد می‌کنند.» اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های نظام آموزشی قدان مهارت‌های لازم برای دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش گفت: «نوزدهمین پرسش مهر به مسئله مهارت‌افزایی معطوف بود این موضوع نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های نظام ما فقدان مهارت‌های لازم برای دانش‌آموزان است که این مهارت‌ها ناظر به مهارت‌های حرفه‌ای نیست بلکه مهارت‌های حرفه‌ای و ارتباطی نیز مهم است که خلأ آن در جامعه و دانش‌آموزان باعث بروز آسیب‌های متعددی شده است.»

او ادامه داد: «بعد دیگر پرسش مهر وادار کردن جامعه مخاطب به تفکر، اندیشیدن، روحیه نقادی و پرسشگری در دانش‌آموزان است که جامعه به آن برای حل مسائل اساسی نیاز دارد. بعد مهم دیگر آن ایجاد روحیه خودباوری، اعتمادبه‌نفس، مسئولیت‌پذیری و حساس کردن به مسائل جامعه است.»

کاظمی افزود: «باید کمی به فلسفه پرسش مهر دقت کنیم. قرار نیست نتایج آن نقشی در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش داشته باشد زیرا نگاه ما به این کنگره جریان‌سازی فرهنگی است که زمینه شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.»

شعار ما هر دانش‌آموز یک مهارت است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش رویکرد آموزش‌وپرورش و سند تحول بنیادین را مهارت‌افزایی دانست و گفت: «شعار ما هر دانش‌آموز یک مهارت است و دانش‌آموز در طرح ایران مهارت در دوره متوسطه اول این را بین ۶۰ تا ۹۰ ساعت کسب و مسیر زندگی شغلی خود را تعیین می‌کند.»

او ادامه داد: «پرسش مهر در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار شد و دانش‌آموزان در ۲۰ رشته مختلف در دو بخش فرهنگی و هنری و در دو جامعه معلمان و دانش‌آموزان در آن شرکت کردند و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و معلم در این حرکت فرهنگی شرکت کردند که حدود ۳۰۰ هزار نفر در بخش فرهنگی و حدود یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در بخش هنری بودند.»

کاظمی گفت: «دانش‌آموزان مهارت‌های خود را در این کنگره نشان دادند و پیام‌های مهارتی خود را به جامعه القا کردند. برای هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نگرش خانواده‌ها و دانش آموزان باید تغییر کند و پرسش مهر سؤال‌هایی دراین‌باره داشت.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «داوری‌های این آثار در راستای پرسش مهر است و طبیعتاً تحلیلی از این نوع پاسخگویی به سؤالات به مسئولان ارائه می‌دهیم. ما به دنبال فرهنگ‌سازی و ایجاد نگرش درست هستیم.»

دانش‌آموز باید به‌گونه‌ای تربیت شود که مسیر زندگی شغلی و تحصیلی خود را انتخاب کند

او در پاسخ به این سوال که پاسخ شما به‌عنوان متولی تعلیم و تربیت به سؤال رئیس‌جمهور چیست گفت: «مهارت و یادگیری آن در طول یک سال صورت نمی‌گیرد؛ مهارت یک مسئله فرهنگی و علمی است که به‌تدریج در دانش‌آموز خود را نشان می‌دهد. ما در مدرسه باید دانش‌آموز را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که مسیر زندگی شغلی و تحصیلی خود را انتخاب کند و این رویکرد اصلی آموزش‌وپرورش است.»

کاظمی در پایان گفت: «رئیس‌جمهوری می‌خواهد با این پرسش بگوید دانش‌آموز برای داشتن یک زندگی سعادتمند و درست نیاز به مهارت دارد مهارت‌های حرفه‌ای و ارتباطی می‌تواند او را به ساحل سعادت برساند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان عملیاتی شدن رسانه‌های دیداری، شنیداری، نرم‌افزارهای آموزشی و کتب گویا در مدارس گفت: «در آموزش و پرورش رسانه‌های دیداری، شنیداری و کتب گویا نقش اول را بازی می‌کنند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متولی اصلی تألیف بسته‌های آموزشی و ارائه آن به دانش‌آموزان است. علاوه بر این معلمان بهترین ابزار برای انتقال آموزه و محتوای درسی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری هستند.»

او درباره فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در مناطق سیل‌زده افزود: «یکی از دغدغه‌های مهم آموزش‌وپرورش در پایان سال تحصیلی اتفاقاتی بود که برای بخشی از مردم استان‌های سیل‌زده انجام شد و آموزش‌وپرورش به این بخش توجه ویژه‌ای کرد. ما در آن زمان بسته‌ای برای این مناطق تهیه کردیم که آموزشی، پرورشی، تربیتی، تجهیزاتی و امکانات امدادرسانی بود.»

کاظمی افزود: «ما مأموریت داشتیم به‌صورت یک وظیفه تمام دانش‌آموزان را برای ابراز همدردی، همکاری و همدلی با این مردم فراخوانیم. در این باره سیل مهربانی همکلاسی‌ها را آغاز کردیم که دانش‌آموزان سراسر کشور در یک روز با هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی کمک‌های زیادی را به این مناطق ارسال کردند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =