ریل‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از گردنه تحریم

قم - ایرنا - جمعی از کارشناسان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان قم در میزگرد ایرنا با عنوان «ظرفیت ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از فشار تحریم» توجه و حمایت از این مجموعه‌ها را به‌عنوان راهکاری مؤثر برای تحقق رونق تولید و مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان دانستند و بر نتیجه‌بخش بودن این راهبرد در شرایط کنونی تأکید کردند.

حمایت از نخبگان به‌عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه اقتصاد و ترویج ادبیات خودکفایی در جامعه، نقش مؤثر نخبگان در امید افزایی و تزریق روحیه خودباوری میان جوانان، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع راهبردی، گسترش کارآفرینی با حمایت از جامعه نخبگانی، لزوم هماهنگی اکوسیستم اقتصادی کشور برای حضور موفق شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید و لزوم بیان دستاوردهای نخبگان ایرانی در طراحی و ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته باوجود تحریم‌های شدید دشمنان ازجمله موضوع‌هایی بود که در میزگرد ایرنا مرکز قم موردتوجه کارشناسان قرار گرفت.

اعتماد ملی نسبت به توانایی نخبگان روزبه‌روز تقویت می‌شود

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه در این میزگرد گفت‌: اعتماد ملی نسبت به توانایی نخبگان برای تولید محصولات موردنیاز کشور باوجود فشارهای شدید اقتصادی دشمنان، روزبه‌روز تقویت می‌شود و همین موضوع موجب شکل‌گیری ادبیات خودکفایی میان مسئولان و مردم با تکیه‌بر توان داخلی شده است.

علیرضا باباخان بیان کرد: اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تولید محصولات موردنیاز کشور و ارائه نمونه‌های بومی کالاهای راهبردی ورود پیداکرده‌اند و نقشه دشمنان برای توقف چرخه تولید در ایران را ناکام گذاشتند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از توان علمی و فنی خود در صنایع مهمی همچون صنعت خودروسازی ورود پیدا کردند و با انجام کارهای تحقیقاتی و نیازسنجی از آخرین وضعیت واحدهای صنعتی به طراحی و تولید محصول نهایی موردنیاز آن‌ها می‌پردازند.

وی ادامه داد: گسترش کارآفرینی از دیگر امتیازهای میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه اقتصاد ملی است، چراکه در شرکت‌های دانش‌بنیان، روحیه کارآفرینی باتحمل ریسک بالا و تمرکز بر جنبه نوآوری به‌منظور ارائه محصول‌های جدید موردنیاز کشور، در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد و از ساخت محصولات موجود و دارای مشابه، پرهیز می‌شود.

باباخان گفت: نخبگان کشور که تا دیروز در حال اختراع و انجام تحقیقات علمی بودند، امروز وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند و باروحیه کارآفرینی، در عرصه عمل به دنبال تولید محصولات راهبردی موردنیاز کشور هستند.

وی با اشاره به این‌که نیروی انسانی توانمند مهم‌ترین رکن اقتصاد دانش‌بنیان است، بیان کرد: اکنون نخبگان دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجربه کار در فضای اقتصادی، در مسیر ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل کشور و تولید محصول‌های موردنیاز صنایع مختلف گام برمی‌دارند و به دلیل داشتن دانش فنی بالا، محصول‌های عرضه‌شده توسط این شرکت‌ها در مقایسه با نمونه‌های خارجی کمبودی ندارد و در بسیاری از مواقع دارای کیفیت بهتری نیز است.

وی ادامه داد: با ادامه این روند و حضور هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه اقتصاد، روحیه کارآفرینی در نسل آینده مدیران کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی تقویت و بسیاری از مسائل و مشکل‌های حوزه صنعت و تولید، حل می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: حمایت دولت از جامعه نخبگان برای حضور مؤثرتر در بخش‌های تولیدی کشور بسیار اهمیت دارد و باید تسهیلات لازم به‌منظور تشویق آنان به فعالیت‌های اقتصادی ارائه شود.

وی بیان کرد: به‌طورمعمول بخش خصوصی زمانی به مسائل اقتصادی ورود پیدا می‌کند که آن حوزه برایش سودآور و دارای توجیه باشد، بنابراین تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به حضور در عرصه‌های اقتصادی باید با حمایت‌های دولتی همراه باشد.

وی ادامه داد: خرید کالاهای موردنیاز دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اداری کشور از محصول‌های تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار مؤثری برای تقویت توان مالی این شرکت‌هاست که باید با استفاده از تدوین قوانین و فرهنگ‌سازی نهادینه شود.

توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان غرورآفرین است

یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان قم در این میزگرد گفت: نخبگان جوان با راه‌اندازی مجموعه‌های فناورانه در مقیاس کوچک و بزرگ در حال ساخت تجهیزات راهبردی موردنیاز صنایع داخلی هستند که می‌تواند جایگاه ایران را باوجود تحریم‌های شدید اقتصادی در بخش‌های صنعتی ارتقا دهد و این سطح از توانایی برای کشور غرورآفرین است.

نیما روحانی افزود: بیان دستاوردهای علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان برای امید افزایی در میان جامعه دانشگاهیان کشور بسیار مؤثر است و آنان را به سمت فعالیت در این عرصه‌ها تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از مسئولان نظام به ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل پیش روی اقتصاد ملی اعتقاددارند و بسترسازی خوبی برای حضور مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های تولیدی فراهم‌شده است که باید به بهترین صورت از این موقعیت در مسیر خودکفایی کشور، استفاده شود.

وی بیان کرد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص گستره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب پررنگ شدن عرصه حضور آنان در بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی کشور می‌شود و رسانه‌ها در این زمینه رسالت مهمی بر عهده‌دارند.

روحانی با اشاره به این‌که نخبگان کشور می‌توانند در همه بخش‌های تولیدی به‌ویژه ساخت وسایل نوین الکترونیکی ورود پیدا کنند، افزود: حضور موفق شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ تولید فناوری‌های نوین همچون ساخت تلفن‌های همراه هوشمند که بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و پشتیبانی همه‌جانبه بخش‌های دولتی است.

وی گفت: تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان می‌دهد حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در آغاز مسیر فعالیت آن‌ها، نقش بسزایی در توسعه علم و فناوری و به‌کارگیری آن در بخش‌های صنعتی دارد و این موضوع راهکار مناسبی برای تقویت جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق شعار رونق تولید در ایران نیز است.

وی ادامه داد: در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، ضربه ناپذیر کردن اقتصاد ملی با تمرکز بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌های داخلی موضوعی مهمی است که باید اهمیت آن در میان اقشار مختلف جامعه تبیین و از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی برای تحقق آن استفاده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌های موردنیاز کشور ازجمله بخش صنعت، کشاورزی، محیط‌زیست، گردشگری و سایر بخش‌های مؤثر در پیشرفت اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند و نتایج اقدام‌های آنان به‌زودی موجب خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصول‌های راهبردی خواهد شد.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین توانایی تدوین و اجرای استانداردهای موردنیاز برای تولید بسیاری از صنایع نوین و پیشرفته رادارند و این موضوع برای تقویت جایگاه کالاهای ساخت ایران در بازارهای جهانی بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: ارتباط نزدیک مسئولان به‌خصوص در بخش‌های اقتصادی با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت همکاری میان آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است و به روند خودکفایی کشور در تولید محصول‌های راهبردی سرعت می‌بخشد.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات عاملی مهم برای موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان است

یکی از کارشناسان حوزه رسانه نیز در این میزگرد گفت: رسانه‌ها با انجام اطلاع‌رسانی و تبلیغات مؤثر در خصوص دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش بسیاری در موفقیت آن‌ها دارند و می‌توانند جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان را برای مردم تبیین کنند.

وحید عباسی بیان کرد: رسانه‌ها، به‌خصوص خبرگزاری‌ها و نهادهای اطلاع‌رسانی رسمی کشور، عناصر تأثیرگذاری در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان هستند و می‌توانند حلقه مستحکمی میان مردم و مسئولان برای حمایت از نخبگان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند.

وی افزود: برجسته‌سازی نام شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی محصول تولیدشده توسط آن‌ها در فضای رسانه‌ای کشور، یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با برندهای خارجی و خودکفایی اقتصادی است که می‌تواند موجب رونق تولید ملی شود.

وی ادامه داد: حمایت رسانه‌های کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان و انجام تبلیغات رایگان و ارزان‌قیمت برای آن‌ها، در راستای گسترش بازار فروش محصول‌های تولیدشده توسط این شرکت‌ها ضروری است و نقش زیادی در توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای اقتصادی دارد.

عباسی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی و نمایش توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصول‌های موردنیاز بخش‌های مختلف صنعتی از دیگر راهکارهای اطلاع‌رسانی برای افزایش سهم مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در فعالیت‌های اقتصادی کشور است.

وی بیان کرد: همچنین لازم است تا میزگردهای تخصصی و نشست‌های خبری پیرامون ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای پاسخگویی به نیازهای داخلی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور برگزار شود تا آخرین دستاوردهای این شرکت‌ها برای اقشار مختلف مردم انعکاس داده شود.

وی ادامه داد: تلاش رسانه‌ای برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی آن‌ها، با تحریک بازار موجب اثرگذاری مثبت در فضای کسب‌وکار این شرکت‌ها می‌شود و نخبگان کشور را به سمت ورود به عرصه‌های اقتصادی تشویق می‌کند.

این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: پرداختن به سطح توانایی هرکدام از شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین موجب ایجاد شبکه منسجم همکاری میان نخبگان کشور می‌شود و آنان متوجه می‌شوند برای عملی کردن ایده خود و تبدیل آن به محصول نهایی باید به چه مجموعه‌ای مراجعه کنند.

وی افزود: پوشش رسانه‌ای مراسم بهره‌برداری از محصول‌های تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و انتشار گسترده آن در جامعه از دیگر راهکارهای تقویت جایگاه این بخش مهم اقتصادی است که امید مردم به توانمندی‌های داخلی برای عبور از شرایط تحریم را نیز افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین معرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در مصلاهای نماز جمعه و در سایر مکان‌های مذهبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم متدین ایران با توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های اقتصادی، موجب حمایت هر چه بیشتر آنان از این موضوع می‌شود.

گزارش: سید محمدابراهیم جنابان

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =