سواد رسانه‌ای، رکنی مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی عرصه فرهنگ است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر و رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تمدنی در تعریف چیستی و جایگاه سواد رسانه‌ای، گفت: سواد رسانه ای یک رکن مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود.

محمد رضا بهمنی روز شنبه در نشست شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، ضمن تاکید بر ایجاد تحول در نوع نگاه، چارچوب مفهومی، نقشه معنایی و ساختار جدید در رابطه با همایش سوم، اظهارداشت: یکی از اهداف این همایش ایجاد پل ارتباطی میان کارهای علمی و کارهای ترویجی در سطح جامعه است.

وی ضمن قدردانی از دانشگاه امام صادق (ع) برای پذیرش مسئولیت برگزاری سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تاکید کرد: این همکاری می تواند یک نمونه همکاری مساله محور در ارتباط میان دانشگاه و جامعه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ابعاد علمی، پژوهشی، کاربردی و ترویجی همایش، طراحی های مناسبی در این زمینه توسط این دانشگاه با همکاری و همفکری استادان و پژوهشگران سایر دانشگاه های دیگر انجام گیرد.

بهمنی، ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تمدنی در تعریف چیستی و جایگاه سواد رسانه ای و اطلاعاتی خاطرنشان ساخت: مبتنی بر این رویکرد، مقوله سواد رسانه ای در واقع یک رکن مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در تشریح این رویکرد تاکید کرد: در مفهوم پردازی سواد رسانه ای با رویکرد تمدنی، افزایش سلامت و اعتلای مناسبات مردم – مردم و مناسبات مردم – حاکمیت در دستور کار مطالعه و ترویج سواد رسانه ای قرار می‌گیرد و باید به مساله شناسی و راه حل جویی در این عرصه پرداخت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد تمدنی کمک می‌کند که ما در مساله شناسی سواد رسانه ای در کشور از موضع سلبی و تهدیدنگر به سوی موضع ایجابی و فرصت نگر حرکت کنیم به گونه ای که از ظرفیت های فضای مجازی می توان برای افزایش نقش مردم در حکمرانی و تکمیل فرآیند مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی بهره برد.

وی تاکید کرد: بر اساس رویکردهای فوق، برای سه همایش بعدی باید نقشه معنایی مشخصی را با جهت گیری های روشن طراحی و مرحله به مرحله اجرای آن را در دستور کار همایش‌ها قرار داد.

جریان سواد رسانه ای و اطلاعاتی، یک جریان میان رشته ای

در ادامه سید مجتبی امامی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تمجید از این حرکت بزرگ ملی، گفت: جریان سواد رسانه ای و اطلاعاتی، یک جریان میان رشته ای است که باید تمامی رشته ها و گرایش های علمی در این زمینه با همدیگر همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: دانشگاه امام صادق (ع) با حضور استادان متخصص در این زمینه محوریت علمی این همایش را برعهده گرفته است که امید می رود با طراحی بسته مناسب سیاستی و اجرایی و افزودن سایر ظرفیت‌های علمی کشور بتوان به اهداف بلند مورد نظر دست یافت.

حسن بشیر رئیس سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی، نیز ضمن توضیح رویکردهای نخستین و دومین همایش و تفاوت اساسی همایش سوم با دو همایش قبلی تاکید کرد: در این همایش گفتمان سازی مؤثر در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید مورد توجه جدی قرارگیرد. این گفتمان سازی باید در سه سطح حکومتی، دانشگاهی و مردمی صورت گیرد تا به نتایج مؤثری در این زمینه دست یابیم.

تبدیل موضوع سواد رسانه ای به جریان ملی در سطح مراکز علمی با مساعدت همگان

وی ضمن تشکر از رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای همکاری با دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان مجری سومین همایش، اعلام کرد: قطعاً این حرکت مهم باید به شکل یک جریان ملی در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی و با همکاری سازمان های خصوصی مرتبط و با مساعدت تمامی اقشار مردم شکل گرفته تا بتوان موضوع سواد رسانه ای را به شکل جامع مورد توجه قرار داد.

بشیر خاطرنشان کرد: در دانشگاه امام صادق (ع) ساختار تشکیلاتی مناسب با حضور استادان فرهیخته و متخصص در این زمینه طراحی شده که امیدوارم با مساعدت جمعی تمامی نیروهایی که علاقمند به این جریان اجتماعی و فرهنگی مهم باشند، بتوان به دستاوردهای مؤثر و مفیدی در این زمینه دست یافت.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل انتقال این همایش از دستگاه دولتی به شبکه دانشگاهی، زمینه سازی وسیع‌تر با حضور تمامی نیروهای متخصص وعلاقمند به جریان سواد رسانه ای در کشور است تا از ابهام هایی که در زمینه حکومت سازی این جریان مطرح می گردد جلوگیری شود.

بشیر ایجاد هماهنگی و هم‌فکری با تمامی دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و اندیشمندان و متخصصان این حوزه مهم را یکی از اهداف مهم همایش سوم دانست و گفت: باید این هدف در جهت خدمت به مردم و ایجاد راهکارهای مفید و مؤثر برای بهره برداری مناسبتر و مطمئن تر از رسانه ها، به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =