سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی

کرمان - ایرنا - کتاب "سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی " به کوشش عباس تقی زاده مدرس دانشگاه و دانش آموخته علوم ارتباطات در مقطع دکتری از دانشگاه علامه طباطبائی به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش ایرنا، مطالعه کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی ضمن اطلاع از مفاهیم پایه و تاریخی مبحث رسانه به مهمترین الزام رسانه ها که همان سواد رسانه ای است می پردازد و با نگاهی آموزشی به این نیاز مهم انسان عصر جدید پاسخ می دهد.

بروز تغییرات و تحولات پر شتاب در عرصه تکنولوژی در ۳۰ سال گذشته، جامعه بشری را با پدیده های نوظهور و پیچیده ای مانند رسانه های دیجیتال و مجازی مواجه ساخته است که برای درک، شناخت و استفاده صحیح از این دستاوردهای بشری، باید اطلاع کافی از زبان و سواد رسانه های مدرن داشت.

کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی به کوشش عباس تقی زاده، دانش آموخته رشته علوم ارتباطات در مقطع دکتری از دانشگاه علامه طباطبائی به رشته تحریر درآمده است و مطالعه آن برای افراد جامعه بویژه اصحاب رسانه بویژه اصحاب رسانه که قسمت یا تمامی اطلاعات روزمره خود را از فضای رسانه ای تامین می کنند، ضروری به نظر می رسد.

اهمیت سواد رسانه ای از نظر نویسنده در پشت جلد کتاب چنین آمده است: ما امروز در عصر فناوری های نوین ارتباطی، متفاوت زندگی می کنیم. داشتن سواد رسانه ای برای بهره گیری هرچه مستقلانه، هوشمندانه و بخردانه تر از رسانه ها برای تحقق مخاطب فعال ضروری است. رسانه ها چون هوا در همه جا جریان دارند و آهنگ تغییرات در زندگی بشر را شتاب بخشیده اند. این روزها زیست مجازی و رسانه ای در زندگی ما نقش تعیین کننده دارد. روزگاری که ممانعت های بیرونی چندان کارساز نیست و باید در اندیشه توانمندی های درونی بود. چرا که زمانه، زمانه ی بی حصاری و بی مرزی و غلبه دیجیتال و تصویر است و این جاست که سواد رسانه ای به کار می آیند و گره گشاست.

مولف کتاب که خود متخصص و فعال رسانه ای است با بهره گیری از آموخته های علمی سعی دارد خوانندگان را با شکل و ماهیت فناوری های رسانه ای آشنا سازد و در این راه از منابع معتبری مانند کتاب، مقاله، پژوهش های داخلی و خارجی و آرای اندیشمندان معتبر حوزه رسانه و ارتباطات استفاده کرده است.

فهم و چگونگی پردازش اطلاعاتی که از رسانه ها برای مخاطبان خارج می شود، هدف مهم دیگر کتاب است که نویسنده با ارائه تعاریف و مدل های مختلف ارتباطی به تبیین آنها برای خواننده می پردازد و الگو های یادگیری سواد رسانه ای را پیش چشم مخاطبان می گذارد.

آنچه این کتاب را برای علاقه مندان حوزه رسانه جذاب تر می نماید، بیان روایی ساده از تاریخ و سیر تحولی رسانه ها از قدیم تا عصر جدید است و این اطلاعات نگاه دقیق تری از روند رو به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و رسانه ای می دهد تا به اهمیت سواد رسانه ای پی ببریم.

بخش اصلی و مهم کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی به مبحث سواد رسانه ای پرداخته است و نویسنده پس از بیان مفاهیم مرتبط و الزامات و فواید سواد رسانه ای، مباحث آموزشی را بوسیله بیان تعاریف، مرور تاریخی و آغاز می کند و در ادامه با ارائه جداول و نمودارها این مقوله را برای مطالعه کنندگان با شیوه ای جدید و آسان توضیح می دهد.

تقی زاده در بخش های انتهایی کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی، با نگاهی علمی پژوهش های داخلی و خارجی مبحث سواد رسانه ای را بررسی می کند که یافته ها و نتایج این فصل نکات بسیار آموزنده و آموزشی خوبی برای پژوهشگران و اصحاب رسانه دارد.

کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی، با نثری ساده در هفت فصل به نگارش درآمده که از شیوه تبیینی و استقرایی برای توضیح مطالب خود استفاده کرده است تا خوانندگان در مدت کوتاهی بتوانند به درک مطالب برسند و از محتویات آموزشی آن بهره ببرند.

انتشارات ودیعت کرمان درسال ۹۵ کتاب سواد رسانه ای، مفاهیم بنیادی و آموزشی را در شمارگان یک هزار نسخه منتشر کرده است.

۷۴۳۷/‌‬ ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =