۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 1362
کد خبر 83402603
۱۷ نفر
اردوی بی‌سرانجام و حوادث جاده‌ای بی‌درمان

اصفهان - ایرنا- جاده‌ها همچنان قربانی می‌گیرد و باز هم تکرار اردوها و سفرهایی که در سایه غفلت و سهل انگاری به مرگ ختم می شود گوشه‌ای از خاک ایران را داغدار می‌کند، معضلی که باید عوامل موثر بر وقوع آن را بررسی و برای همیشه درمان کرد.

مقصدشان سرچشمه بود، هدفشان گشت و گذاری یک روزه اما هنوز چند فرسنگ از فریدن دور نشده بودند که چنگال بی رحم مرگ راه نفس هایشان را فشرد تا بار دیگر جاده‌ها خراش بر خاطرات انسان‌ها بیندازد.
خبر پیچید، دوباره سمفونی تلخ جاده و پیچ و سقوط رنگ آرامش را از چهره یک شهر زدود. ولوله شد و بر سر هر کوچه حجله عزا بستند، مردم شهر تابوت‌ها در جریان شناور شانه‌های همدردی به سفر ابدیت بدرقه کردند تا دردی جانکاه و نفس‌گیر جان های خسته را خزان کند.
آیین خاکسپاری ۱۳ جان باخته حادثه تصادف محور بویین میاندشت به خوانسار با حضور گسترده مردم و مسوولان برگزار شد و فریدن سه روز عزای عمومی اعلام شد. به دنبال این اتفاق، موج عظیمی از پیام های تسلیت از سوی مسوولان ملی، استانی و منطقه ای همچنین ابراز همدردی بی نظیر اقشار مردم فریدن و شهرستان های همجوار قدری از آلام مصیبت زدگان این حادثه کاست.
اما اکنون با گذشت چند روز از هجرت این تعداد جانباختگان، چرایی بروز این حادثه، نکته ها و عبرت های آن در اذهان عمومی مطرح هست، حادثه ای که به اعتقاد بسیاری از مردم و صاحب نظران با اندکی هوشمندی و درایت هرگز اتفاق نمی افتاد.
دادستان خوانسار از برخورد با اشخاص حقیقی و حقوقی که در این ماجرا سهل انگاری داشتند خبر داد.

البته فراموش نکنیم در بررسی اضلاح این اردوی بی‌سرانجام، باید نظارت و برنامه‌ریزی سفر، ماشین، جاده و پلیس و نظارت در نظر گرفته شود تا راهکاری برای درمان آن یافت برای همیشه.

همه چیز از انتخاب‌ها می‌گذرد
به گفته شاهدان ماجرا و بر اساس تازه‌ترین گزارش ها، راننده ۷۳ ساله این مینی بوس، به دلیل نداشتن کارت معاینه فردی و دیگر مجوزهای تردد، مسیر فرعی را که به صورت گردنه و بسیار سخت گذر بوده انتخاب می کند تا از دید پلیس دور باشد.
محور مواصلاتی بوئین میاندشت به خوانسار که حادثه در آن رخ داد، یکی از محورهای سخت‌گذر و فرعی استان اصفهان است که به دلیل شیب زیاد و نداشتن علائم راهنمایی کافی، از نظر کارشناسان بسیار خطرناک است.
از نگاه بسیاری از شهروندان همین یک مساله کافی است تا بدانیم بسیاری از اتفاقات روزمره که گاهی یک عمر پشیمانی به دنبال دارد به انتخاب های خودمان بستگی دارد.

آنان می گویند سرنشینان این مینی بوس نیز باید به موقع و با دقت و حساسیت نسبت به نوع وسیله نقلیه و اقدام راننده در هنگام انتخاب مسیر واکنش لازم را انجام می دادند و در ابتدای مسیر خواستار توقف آن می شدند.
این در حالی است که بررسی گفته های تعدادی از سرنشینان نشان می دهد تعدادی از مسافران هنگام تغییر مسیر و به دنبال آن احساس بوی سوختگی به راننده هشدار می دهند.
اگرچه تصور می کنیم اعتراض و تذکر صریح در این مواقع نوعی بی احترامی است، اما تجربه نشان داده است جلوی بسیاری از حوادث ناگوار جاده ای با هوشمندی و تذکر به موقع سرنشینان (بخصوص در زمان قبل از حرکت) گرفته شده است.
از سوی دیگر، به عقیده صاحب نظران علت اصلی این حادثه را باید در نبود دقت و نظارت کافی بر رانندگان و نوع وسیله نقلیه آنان یافت، آنجا که برای یک اردوی یک روزه به قدری از نکات ایمنی غافل می شویم که گویی از قبل می دانیم تفریح هم اگر به قیمت جانمان تمام شود منعی ندارد!
معلوم نیست چند حادثه دیگر شبیه به این باید رخ بدهد تا دریابیم اردوهای دسته جمعی باید شکل و ساختار قانونمند و تعریف شده به خود بگیرد، خلا مهمی که بارها عامل بروز چندین حادثه ناگوار جاده ای شده است.

کارشناسان در این راستا توصیه می کنند که خودروهای نقل و حمل عمومی باید از شرکت های معتبر اجاره داده شوند.همچنین کاهش تصافات جاده ای یکی دیگر از مواردی بود که خانواده این مصیبت دیدگان بر اجرای آن تاکید کردند.
نکته مهمی که در بررسی علل وقوع این حادثه به چشم می آید، توقف اجرای تونل بوئین-خوانساراست که بنا به اظهار مسوولان قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد اما در سال ۱۳۹۷ به دلیل ریزش در هنگام حفر تونل و افزایش طلب پیمانکار به صورت کلی متوقف می شود.

این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر این تونل که با هدف جایگزینی با محور خطرناک فعلی طراحی شده بود بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری می رسید و به دنبال آن ادامه مسیر مواصلاتی که خارج از تونل است نیز مورد بهسازی قرار می گرفت و به این شکل ناایمن رها نشده بود شاید هرگز چنین حادثه ای در این محور اتفاق نمی افتاد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز ضعف نظارتی پلیس راهنمایی و رانندگی را علت این حادثه بر شمرده اند. از نظر آنان چنانچه ماموران پلیس با اعمال نظارت دقیق به موقع متوجه تغییر مسیر غیر قانونی این مینی بوس می شدند و دستور توقف حرکت آن را صادر می کردند ممکن بود این حادثه رخ ندهد.

وقتی قانون در پیچ سرنوشت دور زده می‌شود
آنجا که راننده مینی بوس، با بی توجهی به سرنوشت سرنشینان مسیر را تغییر می دهد هیچیک از مسافران هرگز نمی دانست که تنها چند دقیقه دیگر فاجعه ای رخ خواهد داد.

بنا به اظهار مسوولان، محور بوئین میاندشت به خوانسار فاقد حاشیه مناسب و امن و نیوجرسی است به همین دلیل خطر سقوط وسیله نقلیه به دره در آن بسیار بالاست این در حالی است که به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان این جاده دارای علائم، خط کشی و گاردریل مناسب بوده اما به دلیل نقص سیستم نقص فنی و عدم کنترل راننده، مینی بوس به دره پرتاب می‌شود.

مهدی خضری با بیان اینکه از سال ۹۲ تا کنون هیچ گونه صورت وضعیتی برای این دستگاه مینی بوس صادر نشده است، افزود: به گفته وی راننده مینی بوس فاقد مدارک رانندگی و کارت هوشمند رانندگان بوده و در واقع هیچکدام از شرایط ناوگان عمومی را نداشته است.

از سوی دیگر مدارکی در شبکه های مجازی منتشر شده است که نشان می دهد این مینی بوس بیمه نامه داشته است.دلایل مختلف و پر ابهامی که از سوی منابع مختلف اعلام می شود هنوز نتوانسته خانواده های دغدار جانباختگان را قانع سازد.

به گفته امام جمعه شهر داران، علت وقوع این حادثه باید توسط افراد نهادهای قانونی و مرتبط مانند نیروهای امنیتی و قضایی پیگیری شود تا در یک فضای منطقی و به دور از تنش، حقوق جان باختگان اعاده شود.

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی افزود: باید مراقب بود افرادی که در مورد این حادثه مسئولیتی ندارند به خصوص در شبکه های اجتماعی از بیان مطالب غیر واقعی بپرهیزند.

اکنون باید این سوال را پرسید که چرا با وجود آنکه تصادف و سانحه رانندگی در کشور به وفور اتفاق می‌افتد، نظارت و بررسی دقیقی از رانندگان به عنوان یکی از ضلع‌های مهم امنیت در جاده ها صورت نمی‌گیرد و مساله دیگر آنکه چرا همچنان ناوگان فرسوده در محورها تردد می کند؟

جاده های ایران هر سال بیشتر از سال قبل بوی مرگ می‌دهند. آمارها نیز بر مرگ‌آفرین بودن جاده‌های کشور صحه می‌گذارند. تازه‌ترین آمار از حوادث جاده‌ای افزایش ۶.۷ درصدی مرگ و میر سال ۹۷ را نسبت به سال ماقبل از آن را نشان می‌دهد.

ناامنی جاده‌ها، خودروهای بی‌کیفیت و خطای انسانی سه مولفه‌ای است که بسیاری از کارشناسان تصادفات جاده‌ای را به آن گره می‌زنند. وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند.

براساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده و از این جهت، فقط کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقاست که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
اگر چه نمی‌توان نقش کیفیت خودروها و همچنین عدم امنیت جاده‌ها را از نظر دور داشت، اما براساس اعلام پلیس راه بیشتر حوادث جاده‌ای در اثر بی‌احتیاطی و عدم توجه عامل انسانی به وقوع می‌پیوندد.

پلیس راهور و کارشناسان سوانح رانندگی معتقدند که ۷۰ درصد از حوادث جاده‌ای به عوامل انسانی برمی‌گردند. البته به همین سادگی نمی‌توان درباره این آمار سخن گفت، چرا که بسیاری از کارشناسان دیگر نیز بر این باورند که این ۷۰ درصد عوامل انسانی به طور غیرمستقیم متاثر از عوامل غیرانسانی مانند ایمنی جاده و خودرو است.

صرفنظر از ناامنی جاده‌ها و خودرو های بی‌کیفیت، راننده‌های ایرانی نیز نقش پررنگی در حوادث جاده‌ای دارند. در سطح دنیا رانندگان کشور ما به‌عنوان رانندگانی شتاب‌زده و علاقه‌مند به سبقت‌های خطرناک شناخته شده‌اند. در برخی از تصادفات آن‌ها حتی عابران در پیاده‌رو را هم زیر گرفته‌اند! توئیت یک توریست آمریکایی بعد از سفر به ایران نیز موید این مطلب است. «جان» اهل پورتوریکو بعد از سفر به ایران در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ایرانی‌ها تروریست نیستند، اما وحشتناک رانندگی می‌کنند».
از نظر تصادفات منجر به فوت نیز در دنیا سرآمد هستیم. مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر، چیزی در حدود ۱۴ تا ۱۵ نفر است. اما در ایران این نسبت به ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد؛ یعنی ۲ برابر میانگین جهانی! سازمان ملل در همین رابطه تا سالِ ۲۰۲۰ را سال‌های اقدام برای امنیت جاده‌ها نامگذاری کرده است.

در حالی‌که سازمان بهداشت جهانی تصادفات رانندگی را تا ۲۰۲۰ از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در کشورهایی با درآمد سرانه پایین دانسته است. لازم است این را هم اضافه کنیم که با اینکه ایران ۱.۱ درصد از جمعیت کره زمین را دارد، ۱.۴۵ درصد از سوانح رانندگی را نیز دارد که بسیار زیاد است و همین میزان منجر شده تا خسارت‌ها به اقتصاد به دلیل سوانح رانندگی در ایران ۷ درصد از تولید ناخالص ملی بیشتر باشد.

به گفته رئیس پلیس راهور افرادی که در تلفات جاده‌ای جانشان را از دست می‌دهند بیشترشان جوان هستند. یکی دیگر از مشکلات جاده‌ای در کشور ما که شمار قربانیان جاده‌ای را افزایش داده است، وضعیت نامطلوب جاده‌های روستایی است. بیش‌تر جاده‌های فرعی روستایی نیازمند تسطیح و شن‌پاشی است و راه‌های اصلی روستایی نیازمند عملیات بهسازی و آسفالت است. جاده‌های بخش قابل‌توجهی از راه‌های روستایی و حتی برخی از شهرهای کوچک کشور نامناسب و دسترسی به آنها بر اثر تغییرات محیطی و آب و هوایی از جمله بارندگی، سرما، توفان و باد شدید یا مه‌گرفتگی امکان‌پذیر نیست. به گونه‌ای که در فصل‌های مختلف سال ارتباط این مناطق با جاده‌ها و شهرهای بزرگ کشور قطع می‌شود و افراد در حال تردد در این جاده‌ها در راه می‌مانند.

واقعیت این است مبحث «آموزش» در زمینه رانندگی در کشور نادیده گرفته شده است و آن‌طور که باید روی آموزش به رانندگان در ایران کار نمی‌شود، افرادی که می‌خواهند گواهی‌نامه بگیرند صرفِ یادگیری چند تکنیک و امتحانی مکانیکی و بی‌فایده به گواهی‌نامه دست پیدا می‌کنند و خیلی زود همان آموزش‌های قبلی را هم فراموش خواهند کرد.

میزان سوانح رانندگی در ایران همچنان بسیار بالاست و اگرچه مجموعه ای از عوامل در آن دخیل هستند، اما به نظر می رسد ضعف های زیرساختی و رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی و فرهنگی در این زمینه بیشتر از دیگر عوامل نقش دارند. از مهمترین عواملی که در کاهش میزان تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی در این استانها موثر بوده، می توان به اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی جاده‌ای مطمئن، ایمن و فاقد نقص برای رانندگی و رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان اشاره کرد. در کنار غیراستاندارد بودن شماری از جاده ها، ایمن نبودن بیشتر خودروها و بروز خطای انسانی، به عنوان اضلاع مثلث مرگ، حوادث رانندگی را رقم میزند.

برخی از کارشناسان و مسئولان مربوط معتقدند عامل انسانی نسبت به دو عامل دیگر یعنی جاده و خودرو نقش محوری و پررنگ تری در وقوع حوادث جاده ای دارد و بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عاملی که توان تصمیم گیری درباره نحوه به کارگیری دو عامل دیگر را دارد، راننده است.

برخی کارشناسان در همین راستا به نقش عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بروز تصادفات رانندگی اشاره می کنند.

به گفته آنها، عوامل اقتصادی مثل فقر و درآمد پایین می تواند بستر ساز این گونه تصادفات باشدبه طور مثال اغلب کسانی که دارای درآمد پایین هستند، نوعاً از وسیله نقلیه ای با استاندارد ایمنی پایین استفاده می کنند و همچنین مجبورند از خودرو خود برای گذران زندگی بهره بیشتری ببرند که این مسایل می تواند میزان احتمال تصادفات رانندگی را برای آنها افزایش بخشد.

به گفته این کارشناسان، از جمله عوامل اجتماعی دخیل در سوانح رانندگی، سبک زندگی، وضعیت خانوادگی و میزان تحصیلات افراد است و از جمله عوامل فرهنگی نیز می توان به نگرش های فرد نسبت به قوانین و تخلفات رانندگی و ابزار های کنترلی، نسبت به سرنوشت افراد و نیز هنجارهای غیر رسمی و میزان آگاهی شخص نسبت به قوانین رانندگی اشاره کرد.

۱۰۹ نقطه پرخطر و پرتصادف در استان اصفهان وجود دارد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان به ایرنا گفت: استان اصفهان به دلیل همسایگی با ۹ استان به عنوان چهارراه ترانزیتی در مرکز ایران و وضعیت توپوگرافی (نقشه برداری از طبیعی) خاصی که دارد علت بروز بسیاری از تصادفات است.

فرزاد دادخواه افزود: ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه از جمله ۴۰۰ کیلومتر آزادراه، یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی در استان اصفهان وجود دارد که این استان را در رتبه اول کشوری قرار داده است.

وی در خصوص مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی در بخش امدادرسانی جاده ای گفت: با توجه به توسعه و احداث باند دوم راه ها، تبدیل راه های اصلی به بزرگراه و به تبع آن افزایش سرعت خودروها، افزایش تعداد خودروها و رانندگان و حجم تردد خودروهای سبک و سنگین در محورها می طلبد در فواصل شعاعی ۲۰ کیلومتر یعنی با فاصله ۴۰ کیلومتری، سایت های امدادی در جاده ها پیش بینی شود.

وی لازمه امدادرسانی به موقع به حوادث جاده ای و جلوگیری و رفع انسداد احتمالی راه ها را استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز و متناسب با طول راه ها و شرایط جغرافیایی هر منطقه دانست.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت خودروهای عملیاتی و کمبود اعتبارات، میانگین عمر ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین در بخش راهداری به بالای ۲۰ سال می رسد که بهره گیری از این ماشین آلات با توجه به بعد مسافت، نوع عملیات و عمر آنها به میزان کافی و بهینه نیست.

دادخواه یکی از الزامات در حوزه امدادرسانی جاده ای را نوسازی و جایگزینی ماشین آلات قدیمی با ماشین آلات و جدید و تجهیزات مربوطه برشمرد.

وی به جانمایی های قبلی عوامل امدادی جاده ای اعم از راهدارخانه ها، پایگاه های اورژانس ۱۱۵، هلال احمر و محل های استقرار پلیس راه و پراکندگی این نقاط نسبت به یکدیگر اشاره و تصریح کرد: جانمایی سایت های امداد جاده ای با فواصل مشخص ۴۰ کیلومتری در جاده ها و استقرار نیروی امدادی در سایت های مذکور به صورت آماده باش و ۲۴ ساعته به منظور امدادرسانی در مواقع لزوم ضروری می باشد.

دادخواه خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی اصفهان و تنوع جغرافیایی مناطق مختلف استان در مباحث عملیات راهداری زمستانی، طوفان های شن، سیل و سایر حوادث طبیعی، تجهیز ماشین آلات به تناسب هر منطقه با تامین اعتبار ویژه الزامی است.

وی به در دست انجام بودن آموزش نیروهای راهدای به تناوب و براساس نیاز موجود اشاره کرد و افزود: هماهنگی و آموزش های تخصصی عوامل امداد جاده ای به عنوان یک ضرورت و نیاز احساس می شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان، این آموزش ها را در زمینه های نحوه انجام وظایف، نحوه ارتباط کاری در صحنه حادثه در زمان بحران، تقسیم کار، تعیین فرماندهی عملیات و میدان دانست که در مواقع بحرانی عوامل هر دستگاه امدادی وظایف خود را در صحنه حادثه بدانند.

به گفته وی در زمان حاضر ارتباط و هماهنگی بین دستگاه های امدادی وجود دارد اما نیازمند به روز رسانی آن هستیم.

وی با بیان اینکه این استان به لحاظ حمل و نقل بار رتبه اول و جابجایی مسافر رتبه سوم کشوری را دارد، اظهارداشت: به لحاظ کیفی وضعیت راه های استان در وضعیت بدی قرار ندارد اما خستگی رانندگان، خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز از بیشترین دلایل حوادث جاده ای در اصفهان است.

به گفته وی محورهای مواصلاتی براساس اولویت ها و محدودیت های اعتباری به سوی ارتقا پیش می رود و علاوه بر اقدامات مستمر درحال انجام در راه های استان، آزادراه کاشان- اصفهان و دلیجان - اصفهان در حال ایمن سازی همه جانبه است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده در استان، ۱۰۹ نقطه پرتصادف و پرخطر در شناسایی شده که ۶۷ نقطه از آن در تهران مصوبه کشوری اخذ کرده و ردیف اعتباری برای آن پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: ۳۰ درصد تصادفات در کشور در نقاط پرخطر جاده ای صورت می گیرد که کمتر از ۲۰ درصد از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

دادخواه بیان کرد: یک سایت امداد جاده ای با همکاری اداره راهداری، پلیس راه، اورژانس و هلال احمر در حال راه اندازی است و دو سایت دیگر در محورهای نایین- انارک- چوپانان و طبس- خور در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه نقاط پرتصادف مدام در حال جابجایی هستند ادامه داد: از طبس تا اصفهان نقاط حادثه خیز زیادی داریم و تراکم تصادفات در این محور بالاست.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تاکید کرد: باید بخشی از مبلغ اعتبارات استان را برای مباحث امدادی و امدادرسانی در جاده ها بگذاریم تا آمار اینگونه حوادث کاهش یابد.

دادخواه بیان کرد: در استان اولویت ما ارتقا و ایمنی راه هاست زیرا بالای ۵۰ درصد از فوتی های ما در بزرگراه ها می باشد و تبحر رانندگی افراد پایین آمده است.
وی در خصوص کمبود یا نبود زیرگذرهای جاده ای در برخی جاده های استان گفت: با به روزرسانی آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ و تغییر ارتفاع آنها برخی زیرگذرها برای امدادرسانی قابل استفاده نیست و امکان احداث زیرگذرهای جدید وجود ندارد.

به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان نیز ۴۳ درصد مرگ و میر سوانح رانندگی استان اصفهان به علت واژگونی خودروست. همچنین بیش از ۷۰ درصد تصادفات ناشی از عوامل انسانی است که توجه نکردن به جلو، تجاوز از سرعت مقرره، خستگی و خواب آلودگی و رعایت نکردن حق تقدم از مهمترین دلایل آن به شمار می رود.

به گفته کارشناسان، بیشترین عوامل بروز حوادث جاده ای در جاده های استان و کشور به دلیل عوامل انسانی از جمله خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و مصرف مواد مخدر می باشد اما عوامل جاده ای و خودرو در وقوع حوادث بی تاثیر نیستند.
آنها معتقدند که کمبود مجتمع های خدماتی رفاهی و استراحتگاه های بین راهی، ایمن نبودن برخی از جاده ها، آزادراه ها و بزرگراه ها، انجام تخلفات حادثه ساز توسط رانندگان، انتقال مصدوم توسط افراد غیر متخصص، بالا بودن آمار نقاط حادثه خیز و پرتصادف، عدم مدیریت تردد در حاشیه شهرها، آنتن ندادن تلفن های همراه در نقاط کور جاده ای بخشی از مشکلات این بخش است.
این مدیران احداث پایگاه امدادی اورژانس بدون توجه به نیاز مکانی، نبود پایگاه های امداد اورژانس جاده ای در فواصل استاندارد از هم و در مناطق کویری، محروم بودن از موتورلانس، نبود پد بالگرد در بیمارستان ها و حاشیه بزرگراه های اصفهان، ضعف در سیستم سطح بندی بیمارستان ها را از کمبودهای حوزه امدادرسانی جاده ای برشمردند.

به گزارش ایرنا، حادثه سقوط یک دستگاه مینی بوس در مسیر بویین میاندشت به خوانسار که روز دوشنبه اتفاق افتاد ۱۳ کشته و هشت مصدوم برجا گذاشت که همه آنها از اهالی فریدن بودند.

استان اصفهان از نظر میزان شرکت حمل و نقل بار، تعداد پایانه حمل بار و مسافر و آموزش کاربران حمل و نقل، رتبه اول کشور را دارد.

بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو با ۴۸ هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار استان اصفهان فعالیت می کند که نزدیک به ۱۰ درصد از ناوگان حمل بار کشور را شامل می شود.

استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بلحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست.

این استان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزادراه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزادراه است.

۹۸۶۱/‏۶۰۲۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =