امید و نشاط دو حلقه مفقوده در میان دانش آموزان است

تهران- ایرنا - سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج غربالگری روی ۳ میلیون دانش‌آموز نشان می‌دهد که از نظر امید و نشاط، یک سوم دانش‌آموزان دارای مشکل هستند.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی روز چهارشنبه در دوره آموزشی توجیهی طرح ملی نماد در اردوگاه شهید باهنر افزود: از حلقه‌های مفقوده جامعه امروز، نشاط جمعی است که از دو آسیب افراط و تفریط رنج می‌برد.

وی اظهار داشت: در بروز هیجانات شادمانه مشکل داریم یا به شکلی که می‌خواهیم بروز دهیم برای جوانان جذاب نیست و در نتیجه جوانان به شکل ساختار شکنانه و زیر زمینی آن را بروز می‌دهند و این آسیب‌زاست.

وی جوهره سند تحول بنیادین را تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تعادل بخشی به جای تقلیل هویتی در دانش آموزان عنوان کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام تلاش خود را در نهاد اثرگذار، تعدیلی، تاسیسی، تکمیلی و تصحیحی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام می‌دهیم. زیرا نهاد اساسی تحول آموزش و پرورش، مدرسه ومعلمان هستند.

حسینی افزود: طرح نماد (نهاد مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان) طرحی است که در چند کلمه به دنبال کنترل آسیب‌ها و رفتارهای پرخطر، کاهش این موارد، توانمندسازی در مواجهه با چالش‌های زندگی و بررسی موارد با رویکرد کنترل درونی است.
حسینی گفت: وقتی آسیب را با نوع برخورد در پس از انقلاب مورد توجه قرار می‌دهیم، ۳ نوع مواجه دیده می‌شود؛ یکی از این موارد آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر اخلاق محوری و آخرت گرایی بود وقتی با این موارد و آسیب‌ها مواجه می‌شدیم با نگاه اخلاق گرایانه برخورد می‌کردیم و آنچه که امروز آسیب زا است، غیر ارزشی تلقی می‌شد.
وی افزود: مربیان امور تربیتی با این نگاه در آن زمان انتخاب می‌شدند که اخلاق، انسانیت، مهارت دینی، ترس از آخرت، نیل به بهشت را به دانش‌آموزان نشان دهند و انسان‌های انقلابی باشند. لذا امر به معروف، نهی از منکر، تذکر و نگاه فرهنگی عامل کنترل آسیب‌ها تلقی می‌شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از گذشت یک دهه در ارزیابی‌ها دریافتیم آن چنان که شایسته است در کنترل آسیب‌ها توفیق نداشته و به شاخص مطلوب نرسیدیم لذا در دهه دوم انقلاب نوع نگاه ما به این موضوع عوض شد و کنترل‌های بیرونی مدنظر قرار گرفت.
حسینی تصریح کرد: بعد از یک دهه متوجه شدیم این موضوع هم نتوانست در سالم‌سازی جامعه موفق باشد. کاهش و کنترل رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان یک ارزشی است که از ابتدای آن به عنوان یک هدف دنبال و منجر به این شد که در دهه سوم نگاه علمی و اجتماعی به وجود آمد.
وی افزود: جوهره سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تعادل بخشی‌های هویتی به جای تقلیل هویتی در دانش‌آموزان است، با این نگاه در این دهه کارهای خوبی طراحی شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس این نگاه اجتماعی این اعتقاد وجود دارد که از بنیاد مدرسه و خانواده به عنوان جعبه سیاه جامعه برای سالم‌سازی جامعه استفاده شود.
به گفته حسینی مهمترین نگاه، نگاه پیشگیری رشد مدار و مهمترین مکان مدرسه است. حد هیچ جامعه از حد معلمانش بالاتر نخواهد رفت لذا مدرسه بهترین محیط ساختن جامعه است.
وی افزود: یکی از اولویت‌های من پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی است این موضوع از بدو ورودم به آموزش و پرورش مورد توجه بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز آسیب‌ها مساله مهمی است که باید کل نظام و اجزای تصمیم گیر پای آن بایستند تا به کنترل و کاهش آن منجر شود لذا مدرسه بهترین نقطه این موضوع است.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مدنظر در بخش پرورشی باید تقویت هیأت‌های مذهبی باشد که هرچه رشد پیدا کند، کم است، باید نشاط جمعی با پرهیز از اقدام ساختارشکنانه در جامعه صورت گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از عوامل فقدان اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی عملکرد وزارت علوم است، زیرا بچه‌ها با سوالات تستی سنجیده می‌شوند، در این صورت دانش‌آموز نمره مدار و غیرخلاق تربیت می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =