طرح ملی نماد زمینه ساز نظام مراقبتی کشور است

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش طرح نماد را محوری‌ترین برنامه این وزارتخانه برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: این طرح نظام مراقبت اجتماعی کشور را شکل می دهد.

«علیرضا کاظمی» روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی مدیران و مجریان طرح ملی نماد در سخنانی اظهارداشت: این طرح محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت ها و نظام مراقبتی اجتماعی دانش آموزان است که به صورت آزمایشی در کشور اجرا می شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی توجه و بر توانمندسازی تمرکز کنیم.

وی اولویت این فعالیت‌ها را غربالگری روانی و اجتماعی به عنوان نقشه راه اجرای تمام برنامه‌ها عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تحلیل دقیق شرایط هر استان در حوزه آسیب‌ها از سوی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: معاونان باید نقشه آسیب‌های روانی و اجتماعی استان‌ها را تعیین و برنامه‌های ویژه‌ای را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تعیین کنند.

کاظمی ادامه داد: در حوزه آسیب‌های روانی و اجتماعی باید طرح ملی نماد را به صورت داخلی اجرا کرد و شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شورای سیاست‌گذاری این طرح را در داخل اداره کل شکل دهد.

وی تاکید کرد: طرح نماد نیاز به آسیب شناسی دارد و باید در سال جدید با یک جهش بزرگ و نگاه توسعه کمی و کیفی به توانمندسازی دانش آموزان حرکت خود را با انرژی جدید آغاز کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۱ پروژه طراحی شده است که در آینده از آن رونمایی می‌کنیم تا طرح ملی نماد با سرعت و دقت بیشتری پیش برود.

کاظمی یکی از مهم‌ترین طرح‌ها را ایجاد میز خدمت نماد عنوان کرد و گفت: در ۳۲ استان طرح ایجاد میز خدمت اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح نماد در ۱۰۰ هزار مدرسه نیازمند آموزش حدود ۱۰۰ هزار مشاور است که این آموزش به سال‌ها زمان نیاز دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۸۷ مدرسه و یک میلیون دانش‌آموز بعد از چهار سال تحت پوشش طرح نماد قرار گرفته اند که این تعداد عددی کمتر از ۱۰ درصدکل مدارس کشور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: لایه‌ای قبل از مدرسه به نام مراکز مشاوره وجود دارد که هر مرکز مشاوره را باید در ۷۵۰ منطقه آموزش دهیم و به سامانه نماد متصل کنیم تا این مراکز مشاوره به موارد اورژانسی رسیدگی کنند.

کاظمی بر تقویت تشکل همیار مشاور به عنوان یک شبکه رصد و توانمندسازی آنها تاکید کرد.

وی همچنین به راه‌اندازی یک شبکه جدید با نام کانون یاری‌گران زندگی که با همیاری ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: در این طرح با استفاده از نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی و همکاری نیروی انتظامی و ناجا عمق فعالیت‌های پیشگیری را در حوزه اعتیاد به ۱۰ برابر افزایش داده که این طرح سال آینده در ۱۰ درصد مدارس برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به فقدان توجه به مسائل فرهنگی اشاره کرد و افزود: برنامه‌ها را با حداقل هزینه و حداکثر بهره‌وری اداره می‌کنیم. باید وضع اقتصادی کشور را درک کرده و به جای توقف، فعالیت‌ها را در مسیر اجرای آن تغییر دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در یکی از آیات قرآن کریم آمده است که برای شکل گرفتن تربیت باید خود عامل آن باشیم. ریشه بسیاری از آسیب‌های رفتاری و تربیتی در فرزندان غفلت خانواده‌ها در الگوهای تربیتی و اخلاقی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش توجه به مسایل خانواده ها را ضروری دانست و گفت: برای درست شدن جامعه ابتدا باید خود را درست کنیم که این همان سفارش خداوند به پیامبر اکرم (صد) ر قرآن کریم است.

کاظمی با قرائت آیه دیگری از قرآن کریم مبنی بر خودسازی تصریح کرد: اگر تربیت اثرگذاری خود را نداشته و تربیت معلم و مدرسه اثرپذیری خود را از دست داده است، دلیل آن را در خودمان باید جست و جو کنیم.

طرح ملی نماد، نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان سراسر کشور، دوره ای آموزشی ویژه عوامل اجرایی وزارت آموزش و پرورش در استان ها است که امروز و فردا در اردوگاه شهید باهنر برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =