۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کد خبرنگار: 1550
کد خبر 83392411
۰ نفر
خاطرات ناپیدای هنرمند

انزلی –ایرنا- ناپیدایند خاطرات، تصاویر شهری که زمانی زیبا بود و اکنون در لابه لای کج سلیقگی ها و بی تفاوتی ها رخسارش نامطبوع می شود. پنهانند خاطرات پس پشت ذهنهایمان، هنرمند اما به جادوی هنر آن را هویدا می سازد.

ناصر رمضانی به مدد ذهن خلاق و دست هنرمند خاطرات ناپیدایش را بر بوم نقاشی به تصویر کشیده است. خاطراتی از سالهای دور، از آن هنگام که صیادان این نخستین ساکنان انزلی به مدد قوت شانه ها و پاهایشان تور سنگین از ماهی را بیرون می کشیدند.

ماندگارانی از مناظر دلربای بلوار، کشتی های در گذار و روشنایی های شهر بر آب رود و تالاب و دریا. مناره، موزیک جیگا و ساختمان قندچیان، بنای دادگستری قدیمی و پلهای تاریخی. اندوه ماهی گیر چشم انتظار و شادمانی عروسی های محلی. شیروانی های سرخ، در میان سبز آبی طبیعت این شهر ساحلی، تالاب و لاله های آبی، ساحل و ماسه های طلایی.

خاطرات ناپیدا عنوانی است که ناصر رمضانی برای نمایشگاه اثارش در کافه گالری رافا در انزلی برگزیده است. نمایشگاهی که در آن شهر بندرانزلی را با تمام زیبایی هایش و خاطرات خوشش به تماشا نشست.

ناصر رمضانی ۴۰ سال است که عاشقانه و بی وقفه به نقاشی مشغول است. هنرمندانی چون زنده یاد عباس کیارستمی از مشوقان و خریداران کارهای ناصر رمضانی بودند. هم او یک بار در دیدار از کارگاه و نقاشی های رمضانی گفته بود «دنیایی از رنگ را اینجا نگه داشته ای! تهران سربی و دود گرفته است، این رنگ‌ها در تهران جیغ می‌زنند».

هنرمندی که خسته از تیرگی ها به دنبال روشنایی رنگهای شاد و روشن را بر بوم خود می نشاند، باشد که دنیای اطرافش را زیباتر کند.

آروین ایل بیگی منتقد هنری در آیین گشایش این نمایشگاه همزمان با معرفی سمن گیل تی تی و افتتاح کافه گالری رافا به بررسی اجمالی آثار این نقاش پرداخت.

وی با اشاره به ۴۰ سال فعالیت این هنرمند اظهار داشت: کارهای ناصر رمضانی را می شود به دو دوره زمانی تقسیم کرد.دوره نخست که وی با رویکردی اکسپرسیونیستی تلخ اندیش بیشتر به تصویر فیگورهای آدمهای انزلی پرداخته مثل کارگران و ماهی گیران فضایی تقریباً تیره اما پر احساسی را تصویر کرده است.

این منتقد افزود: رمضانی تنها هنرمند انزلی است که خیلی روی صید و صیادی تمرکز کرده و از آنجا که شاگرد هانیبال الخاص بوده روی مسائل اجتماعی کار می کرده و در آثارش سعی دارد به آدمها نزدیک شود.

ایل بیگی خاطرنشان کرد: از دوره ای به بعد کارهای رمضانی بیشتر امپرسیونیستی می شود و به شهر و مناظر شهری می پردازد. رنگها متنوع تر و شاداب تر می شود و نقاش از موضوعات بیشتر فاصله می گیرد. یک اتفاق جالب که در کارهای رمضانی می افتد این است که هنرمند در واقعیت دست می برد شهر خود را می سازد. جای مناره را عوض می کند، از بالا شهر را دیده و ساختمانی می کشد که وجود ندارد و بنای زشتی را حذف می کند، شهری را می کشد که دوست دارد، انزلی زیبایی که در ذهن دارد.

وی ادامه داد: رمضانی یکی از هنرمندان مسئول در این شهر است هنرمندی که تابلوهایش فروش نمی رود اما با هزینه سنگینی که نقاشی دارد مدام شهر خود را به تصویر می کشد. نسبت به جامعه مسئولانه رفتار می کند تلاش می کند ما را به آن معنا برساند که شهر می تواند اینگونه باشد و به آن برسیم.

آثار این نقاش از ۲۰ تیر به مدت یک ماه در کافه گالری رافا در خیابان تکاوران انزلی در معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.

۶۰۳۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =