۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبرنگار: 2185
کد خبر: 83392327
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

غربت مضاعف موسیقی مازندرانی در پایتخت

۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83392327
غربت مضاعف موسیقی مازندرانی در پایتخت

ساری - ایرنا - در حالی که بر اساس آمارهای رسمی مازندرانی ها با بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت، بزرگ ترین اقلیت مهاجر پس از آذری زبان ها در تهران محسوب می شوند، حضور و بروزشان در صحنه ها و آیین های مختلف مربوط به استان که در پایتخت کشور برگزار می شود، تناسبی با این وزن جمعیتی و نقش مدیریتی آنان ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای برخورد سرد این گروه از مازندرانی‌ها با برنامه‌های مرتبط با استانشان در پایتخت، نمونه‌های زیادی وجود دارد که تازه ترین آن، استقبال سرد از برنامه کنسرت «آوای تبری» ر تالار وحدت است، برنامه‌ای که نه تنها دست اندرکاران و برنامه ریزان آن، بلکه اهالی فرهنگ و هنر و حتی شهروندان عادی مازنی بر این اعتقاد بودند که دستکم برای چند شب در معروف ترین تالار موسیقی کشور ماندگار خواهد شد.

دست اندرکاران گروه موسیقی آوای تبری که برگزاری این کنسرت را برای شنبه شب (فردا شب) برنامه ریزی کرده اند و قرار است سه‌گانه‌ای از موسیقی مازندران را روی صحنه ببرند که تاکنون در موسیقی محلی اقوام مختلف کشور سابقه نداشته است، می گویند که حتی برای یک اجرا هم تاکنون نتوانسته اند سالن تالار را پر کنند.

گروه موسیقی آوای تبری را «سید جلال محمدی» سرپرستی می کند و کنسرت این گروه هم قرار است فردا شب از ساعت ۲۱ و ۳۰ در تالار وحدت روی صحنه برود. این کنسرت به گفته کارشناسان موسیقی مازندران، در نوع خود اجرایی متفاوت از کنسرت‌های موسیقی فولک و اقوام در ایران به شمار می‌آید.

خوانندگی این کنسرت ر ا «پرویز سیاهدشتی» و «زمان شکارچیان» بر عهده دارند و با همراهی بیش از ۶۰ نوازنده روی صحنه می‌رود. تعداد زیادی نوازندگان در این کنسرت سبب شده است تا به نوعی پرتعدادترین اجرای موسیقی فولک کشور در تهران به شمار آید.
تعداد بالای اعضای گروه، این اجرای موسیقی بومی مازندران را به یک اجرای ارکسترال متشکل از سازهای بومی تبدیل کرده است، اجرایی که انتظار می‌رفت به دلیل خاص بودن آن در عرصه موسیقی بومی مورد حمایت مدیران مازندرانی اثرگذار در تهران قرار بگیرد و حتی پای انجمن‌های فرهنگی فعال مازندران در پایتخت را برای تماشای این کنسرت به تالار وحدت بکشاند، اما تا یک روز پیش از اجرای کنسرت، چنین اتفاقی نیفتاده است.
سرپرست گروه موسیقی مازندرانی آوای تبری روز جمعه و یک روز مانده به اجرای کنسرت در تالار وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در ساری از وضعیت پیش آمده گله کرد و گفت که تاکنون تنها برای کمتر از نیمی از صندلی های سالن بلیت فروخته شده است.‌

محمدی با انتقاد از مدیران و مسئولان مازندرانی حاضر در تهران و همچنین انجمن‌های فرهنگی مازندران در پایتخت به دلیل کم‌توجهی به این رویداد فرهنگی، افزود: با توجه به اینکه تقریباً تمام مدیران مازندرانی حاضر در تهران و نمایندگان را در جریان این رویداد قرار دادیم، انتظار داشتیم که با هدف حمایت و ترویج فرهنگ پشتیبانی از فعالیت‌های موسیقایی و فرهنگی حمایت‌هایی حتی در حد و اندازه خرید یک بلیت و حضور خودشان داشته باشند که متأسفانه تا کنون جز یکی از مدیران اقدامی در این زمینه ندیده ایم.

وی با اعلام اینکه قیمت بلیت نیز از ۴۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده تا همه مازندرانی‌ها مقیم و دوستداران موسیقی مازندرانی توان آمدن به مهم ترین تالار موسیقی کشور را داشته باشند، توضیح داد: شخصاً به همه نمایندگان استان در مجلس پیامک زدم و آنها را در جریان موضوع قرار دادم. پس از آن هم تماس گرفتم. اما هیچکدام از نماینده‌ها به تماس پاسخ ندادند.

محمدی گفت: هدف ما احیا و ترویج موسیقی و فرهنگ بومی با کمک این مسئولان است. همان طور که تا کنون هزینه زیادی برای تشکیل این گروه و اجرای فرداشب انجام شد و چشمداشتی هم نداریم، اکنون نیز هدفمان حضور مسئولان برای انگیزه دادن به اعضای کم سن و سال گروه است. من به عنوان هنرمند رسالتم در قبال فرهنگ و جامعه را انجام می‌دهم، اما مسئولان و جامعه نیز در این مسیر نقشی دارند که باید ایفا کنند.

در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران مازندرانی در تهران دارای مسئولیت‌های مهم هستند که می‌توانند به عنوان ظرفیت‌های مهم برای حمایت از رویدادهای فرهنگی مربوط به این استان نقش ایفا کنند. در کنار این مسئولان، وجود ده‌ها انجمن فرهنگی-اجتماعی فعال مربوط به مازندرانی‌ها در تهران نیز اهرم مناسبی برای پررنگ‌تر نشان دادن این قبیل رویدادهای خاص در قلب فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور هستند.

نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسد حضور پرتعداد مازندرانی‌ها در رویدادهای فرهنگی دیگر است. برای نمونه برگزاری همایش سوادکوهی‌های مقیم تهران هر سال با استقبال پرشور مازندرانی‌ها و همراهی انجمن‌های فرهنگی فعال در مازندران برگزار می‌شود. مازندرانی‌ها در بسیاری از کنسرت‌های موسیقی کلاسیک ایران، پاپ و حتی اجرای گروه‌های سایر اقوام نیز حضوری قابل توجه دارند، اما این ظرفیت برای حمایت از هنرمندان مازندران در برنامه‌های مستقل به کار گرفته نمی‌شود.

گروه موسیقی آوای تبری تا کنون بیش از ۳۰ اجرای خارجی و ده‌ها اجرای داخلی داشته و عناوین ملی و بین‌المللی متعددی در زمینه موسیقی فولک به دست آورده است. این گروه سال‌هاست در فعالیت‌های مختلف موسیقی بومی مازندران حضوری جدی دارد. همراهی با آریا عظیمی‌نژاد برای تولید موسیقی سریال پرمخاطب «پایتخت» و اقدامات آموزشی و پژوهشی نیز بخشی از فعالیت‌های این گروه موسیقی باسابقه مازندرانی است.

احیای نقاره و دوتار مازندرانی
اتفاقی که در کنسرت آوای تبری بیشتر قابل توجه است، تلفیق ۳ گروه برای یک اجراست. سرپرست گروه آوای تبری از چند سال پیش با هدف احیای جایگاه سازهای بومی مازندران دست به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه موسیقی بومی زد و آموزش برای رده‌های سنی پایه را در دستور کار قرار داد. در شرایطی که موج فراگیری سازهای موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ در خانواده‌ها رواج داشت و هنوز نیز چنین است، او تلاش کرد تا با برگزاری دوره‌های آموزش دوتار مازندرانی و نقاره بومی یا «دِسَر کوتِن» تعداد نوازندگان این سازهای در حال فراموشی را افزایش دهد و پس از حدود ۲ سال فعالیت به نتیجه دلخواه در پرورش نوازنده‌های کودک و نوجوان نیز رسید.
سرپرست گروه موسیقی مازندرانی آوای تبری با بیان اینکه تا دو سال پیش یافتن نوازنده دِسَرکوتِن و دوتار مازندرانی کاری دشوار برای گروه‌ها بود، گفت: یکی از معضلات اصلی ما در موسیقی مازندران این بود که نوازنده ساز بومی کم داشتیم و نتوانسته بودیم جایگاه این سازهای بومی را در جامعه گسترش دهیم و نوازندگانی را تحویل جامعه دهیم. به همین دلیل در این زمینه شروع به آموزش و تربیت بچه‌های منطقه در ساز مهجور دِسَرکوتِن کردیم.
محمدی از تشکیل گروه نقاره‌نوازان مازندران پس از آموزش کودکان و نوجوانان خبر داد و افزود: اکنون فقط در این گروه حدود ۶۰ نوازنده نقاره داریم. با توجه به اینکه نقاره در استان‌های دیگر مانند فارس، کردستان، گیلان و برخی نقاط دیگر نیز استفاده می‌شود، این یک اقدام اثرگذار برای موسیقی فولک کشور است. برای نخستین بار در کشور گروهی به نام نقاره‌نوازان تشکیل شده که می‌تواند معرف ظرفیت‌های موسیقی اقوام در زمینه سازهای کوبه‌ای ما باشد.
وی اظهار کرد: نکته مهم این گروه میانگین سنی پایین آن است. اعضای گروه از ۵ سال تا ۲۰ سال سن دارند و این یعنی برای سال‌های سال نوازنده نقاره داریم و این ساز در بخشی از جامعه امروز مازندران احیا شد و مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفت. ضمن اینکه تشکیل همین گروه تأثیر زیادی بر رونق صنعت ساختن ساز نقاره در مازندران داشت. خوشبختانه خانواده‌ها نیز استقبال کردند و هنوز هم این استقبال ادامه دارد.
این هنرمند و پژوهشگر موسیقی اقوام به اقدام برای تأسیس گروه دوتارنوازان با همین شیوه اشاره کرد و گفت: متأسفانه در زمینه نوازنده دوتار هم ضعیف بود. در این مدت حدود ۳۰ نوازنده دوتار مازندرانی آموزش دیدند و اکنون نه فقط برای اجرای قطعات فولک، بلکه برای اجرای قطعات آهنگسازی شده و بازسازی شده آماده فعالیت هستند که از هنرنمایی آن‌ها نیز در این کنسرت استفاده می‌شود.
تلفیق سه اجرا
سرپرست گروه موسیقی آوای تبری با بیان اینکه آخرین کنسرت گروه سال ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد و این سومین اجرای گروه در تالار وحدت است، اظهار کرد: وقتی که برای برنامه‌ریزی این کنسرت در تالار وحدت تصمیم گرفته شد، پیشنهاد دادم تا به جای اجرای یک برنامه مانند سایر کنسرت‌های موسیقی اقوام، تلفیقی از اجراهای گروه نقاره‌نوازان، گروه دوتارنوازان (دِتارچی) و گروه آوای تبری را روی صحنه ببرم که با وجود محدودیت‌های صحنه و مسائل سخت‌افزاری ناشی از پرتعداد بودن گروه و تلفیق ۳ اجرا در یک اجرا، برای اجرای این برنامه در تالار وحدت مورد موافقت مسئولان سالن قرار گرفت.

محمدی افزود: این نخستین بار است که یک گروه موسیقی فولکلور با بیش از ۶۰ نفر و سازهای مختلف روی صحنه می‌رود و ۳ اجرای متفاوت خواهد داشت. در واقع هر بخش از کنسرت می‌تواند اجرایی جداگانه باشد. نخستین بار است که گروه دوتارنوازان برای اجرای موسیقی فولک در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. در این اجرا ۱۲ لگن‌نواز، ۴۰ نوازنده دسرکوتن و ۲۸ نفر دِتارچی روی صحنه می‌روند.

وی اظهار داشت: بخشی از قسمت دوتارنوازی که با نام «دِتارچی» برگزار می‌شود گرامیداشت استاد فقید «ارزمون شکارچیان» است و قطعات موسیقایی هم تنظیم‌ها و آهنگسازی‌هایی بر اساس پایه ملودی‌های فولک مازندران است. در بخش اجرای نقاره‌نوازان قرار است مقام‌های نقاره‌نوازی مازندران را به صورت گروهی اجرا کنیم.

محمدی گفت: در واقع ما ۳ کنسرت مستقل را در یک سانس روی صحنه می‌بریم. این همه اتفاق موسیقایی آن هم در زمینه موسیقی بومی کاری تکراری نیست و می‌طلبد که حمایت از آنکه حمایت از آینده موسیقی بومی محسوب می‌شود بیشتر باشد.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha