النهار: شخصیتهای لبنان اقدام واشنگتن علیه حزب الله را محکوم کردند

بیروت - ایرنا - روزنامه «النهار» با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه برخی نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان و دعوت دولت این کشور به قطع ارتباط با این حزب، اعلام کرد که شخصیت های سیاسی و سرشناس لبنان این اقدام واشنگتن را محکوم کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا دیروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای که مغایر با حق حاکمیت دولت لبنان است، تحریم‌های جدیدی را علیه دو عضو پارلمان این کشور که از اعضای ارشد حزب الله هستند، وضع کرده و از دولت بیروت خواست ارتباط خود را با این افراد قطع کند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نام «محمد رعد» رئیس «فراکسیون وفاداری به مقاومت»، «امین شری» از نمایندگان این حزب در پارلمان و همچنین «وفیق صفا» مسئول بخش امنیتی حزب الله لبنان ذکر شده است.

واشنگتن در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته تا بدون تفاوت قائل شدن میان شاخه نظامی و سیاسی حزب الله، آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

آمریکا ضمن این اقدام که دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است، با لحنی توأم با تهدید اعلام کرد که چشم خود را بر سایر اعضای حزب الله نخواهد بست.

در همین ارتباط روزنامه النهار لبنان با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا لبنان را به سمت رویارویی داخلی سوق می‌دهد، نوشت: پرونده‌های پیچیده لبنان را محاصره کرده به این معنی که دولت به دلایل داخلی تقریباً تعطیل شده و چه بسا این وضعیت به دلیل تحریم سیاسی برخی شخصیت های اصلی لبنان تشدید شود.

هر چند هنوز در خصوص تحریم‌های آمریکا هیچ بیانیه رسمی به دست دوبت لبنان نرسیده، اما احتمالاً سفارت آمریکا «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان را در جریان تحریم‌ها علیه محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری و امین شری از اعضای پارلمان و نیز وفیق صفا مسئول بخش امنیتی حزب الله قرار خواهد داد.

النهار افزود: این اقدام آمریکا به طور مستقیم نمایندگانی از حزب الله را در پارلمان هدف قرار داده و محدودیت‌هایی را بر بانک‌های لبنانی اعمال می‌کند تا مطمئن شود که کمک‌هایی که به لبنان می‌شود، در اختیار حزب الله قرار نمی‌گیرد.

این روزنامه ادامه داد: وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده، شری از پست رسمی خود در خدمت به اهداف حزبی که اغلب با منافع ملت و دولت لبنان در تعارض است، سو استفاده کرده است.

النهار نوشت: حزب الله، لبنان را به موضع گیری رسمی در مخالفت با این تصمیم آمریکا فراخواهد خواند و پیش بینی می‌شود «سید حسن نصرالله» دبیر کل این حزب جمعه آینده در این مورد سخنرانی کند.

"علی فیاض" از اعضای پارلمان لبنان این تحریم‌های آمریکا را توهین به ملت دانسته و دولت و پارلمان را به اتخاذ موضع رسمی برای محکومیت این تصمیم فراخواند.

"علی حسن خلیل" وزیر اقتصاد و دارایی لبنان نیز گفت که این تحریم‌ها همه لبنانی‌ها را هدف قرار داده اگرچه عنوان آن حزب الله است.

روزنامه «الجمهوریه» نیز نوشت: هنوز حزب الله هیچ واکنشی به این تحریم‌های آمریکا نشان نداده و رهبران حزب سرگرم بررسی ابعاد و پیشینه‌های این تصمیم هستند و نصرالله جمعه آینده در این خصوص سخنرانی خواهد کرد و بخش مهمی از سخنرانی او به این موضوع اختصاص خواهد یافت و در جریان آن موضع مناسب را اعلام خوهد کرد.

«آنطوان شدید» سفیر پیشین لبنان در آمریکا در این باره گفت: این تحریم‌ها بازتاب‌های منفی در لبنان نخواهد داشت و پیش بینی نمی‌شود دولت روابط خود با حزب الله را قطع کند، زیرا این حزب در دولت و پارلمان نماینده دارد و در صحنه سیاسی و قدرت لبنان شریک است.

شدید ادامه داد: واشنگتن با بیان اینکه همچنان از دولت لبنان و ثبات این کشور حمایت می‌کند، در تلاش برای جدایی بین حزب الله و دولت و ارتش و نهادهای نظامی و امنیتی دیگر لبنان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha