سامانه شفافیت عملکرد کارشناسان دادگستری راه اندازی می شود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، از راه اندازی سامانه شفافیت عملکرد برای کارشناسان رسمی دادگستری خبر داد.

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در گردهمایی سراسری کارشناسان رسمی دادگستری در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی گفت: سامانه شفافیت عملکرد کارشناسان دو ویژگی دارد. یکی اینکه انتخاب کارشناس به صورت دقیق انجام می‌شود و از طرف دیگر نظارت بر کار کارشناسی به شکلی صحیح صورت خواهد گرفت.

وی افزود: سامانه ارجاع هوشمند کار به کارشناسی نیز در حال طراحی است تا ارجاع به صورت فردی نداشته باشیم و کارشناسان با درنظرگرفتن صلاحیت محلی و تخصصی انتخاب خواهند شد.

بهادری از ضرورت توزیع عادلانه کار کارشناسی سخن گفت و افزود: تاکنون هماهنگی‌های خوبی با نهادهای اجرایی در زمینه سامانه هوشمند ارجاع داشته ایم تا انتخاب کارشناس به خوبی صورت گیرد.

وی یکی از امتیازات سامانه ارجاع هوشمندانه کار به کارشناسی را استفاده از تجربیات سایر کارشناسان دانست و گفت: در این سامانه نظرات کارشناسانی که قبلاً ارائه شده است، بارگذاری می شود و به صورت اجمالی نظرات سابق کارشناسی مورد استفاده دیگر کارشناسان قرار می گیرد. مثلاً اگر قرار است قیمت یک ملک کارشناسی شود، نظرات کارشناسانی که درباره آن ملک در گذشته مطرح شده یا املاک اطراف آن مشخص می شود و در چنین مواردی است که اختلاف قیمت عرف با قیمت کارشناسی آشکار می شود.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد دو ماهه خود در زمینه کارشناسی رسمی اظهار داشت: مدیریت کارشناسی یک کار تخصصی است و مدیران باید احاطه داشته باشند و همانگونه که در مراسم معارفه اعلام کردم، مدیریت کار کارشناسی را به خود کارشناسان واگذار می کنیم که به عنوان نمونه می توان به انتصاب پیمان پالیزگیر به عنوان معاون کارشناسان مرکز وکلا اشاره کرد که ریاست هیات مدیره کارشناسان در استان البرز را به عهده دارد.

رئیس مرکز وکلا از اصلاح دستورالعمل اداره هیات مدیره استان ها خبر داد و گفت: در سطح ملی فراخوانی برای همکاری افتخاری منتشر شد که تاکنون بیش از هزار نفر اعلام آمادگی کرده اند و کارشناسانی که در این فراخوان شرکت کرده اند، در بخش های مختلف در امور مرکز بکارگیری خواهند شد.

وی از ضابطه نگاری در همه فرایندهای مرکز وکلا و کارشناسان رسمی سخن گفت و افزود: به منظور کاهش تخلفات و فساد و افزایش ضریب اعتماد در حال طراحی سامانه ای هستیم تا همه کارهای وکالت و کارشناسی از طریق الکترونیکی انجام شود و طی یک سال آینده فرایند استفاده از کاغذ حذف خواهد شد. همچنین کمیته های این مرکز و شورای عالی کارشناسان به منظور قانونمند کردن ضوابط فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

برچسب‌ها

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =