تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا فعالیت‌های بشر دوستانه را متاثر کرده است

تهران-ایرنا- در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر با رئیس جدید دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران، ضمن تاکید بر توسعه روابط دوجانبه، حل مشکلات مربوط به تحریم های آمریکا و امکان انتقال کمک های بین المللی بشردوستانه به سیل زدگان ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ علی اصغر پیوندی در دیدار با رئیس جدید دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران از زحمات مارک آخرمن، رئیس پیشین دفتر تقدیر کرد و ضمن خوشامدگویی به رئیس جدید این دفتر، افزود: امیدوارم تجربیات آخرمن، راهگشای فعالیت‌های گسترده‌تر بشردوستانه اشتوکر رئیس جدید دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران باشد.

پیوندی با تاکید بر اینکه هلال احمر و دفتر بین المللی کمیته در تهران رابطه بسیار نزدیک و رو به جلویی دارند افزود: هلال احمر ایران از افزایش و توسعه همکاری‌های دو مجموعه استقبال می‌کند چراکه خود را شریک استراتژیک کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌داند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا اشاره و تاکید کرد: جمعیت هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ به دلیل رابطه نزدیکی که با یکدیگر دارند می‌توانند برای کمک به مردم حادثه دیده ایران، قدم‌های مثبتی بردارند. طبق قوانین بین المللی، تحریم‌ها نباید به امور بشردوستانه و مردم حادثه دیده آسیب برساند اما در سیل اخیر ایران، هلال احمر به دلیل مسدود بودن حساب‌ها نتوانست کمک‌های دیگر کشورها و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر را به ایران انتقال دهد.

پیوندی همچنین با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر در زمینه توزیع، تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ساخت اندام مصنوعی برای افراد معلول نیز فعالیت دارد، گفت: با توجه به تحریم‌های آمریکا، جهت خرید مواد اولیه مصرفی پزشکی برای بیماران و نیازمندان به تسهیلات ویژه ای نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در ملاقات با پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، پیگیری و حل مشکلات مربوط به انتقال کمک‌ها به ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا مورد تاکید قرار گرفت، افزود: فعالیت نمایندگی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در تهران نسبت به فعالیت‌های دفتر کمیته محدودتر است و هلال احمر ایران از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ مورد حمایت بیشتری قرار گرفته که با این حمایت‌ها نیز کمک‌های بیشتری را توانسته از حادثه دیدگان سراسر دنیا داشته باشد.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هلال احمر ایران تا کنون یک همکار صادق، مطمئن و قابل اعتماد برای کمیته بوده و ارتباط نزدیک تر می‌تواند در زمینه‌هایی که کمیته در مسیر نیل به اهداف بشردوستانه خود نیاز به کمک و همکاری دارد، ادامه داشته باشد، خواهان برگزاری جلسات کارشناسی بیشتر میان کمیته بین المللی صلیب سرخ و معاونت امور بین الملل هلال احمر با هدف شروع فعالیت‌های جدید و گسترش دیگر اقدامات بشردوستانه و همچنین ایفای نقش بشردوستانه هلال احمر در سراسر کشور شد.

*هلال احمر ایران، شریک مهم کمیته بین المللی صلیب سرخ در فعالیت‌های بشردوستانه

مارک آخرمن رئیس پیشین دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با اشاره به همکاری راهبردی که میان دو مجموعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هلال احمر ایران یک شریک بی نهایت مهم برای کمیته محسوب می‌شود که همکاری با این شریک صرفاً به داخل مرزهای ایران محدود نمی‌شود بلکه در در خارج از مرزهای ایران نیز این همکاری‌ها جریان دارد.

وی گفت: اهمیت راهبردی و موقعیتی که هلال احمر ایران در غرب آسیا دارد این فرصت را به ما می‌دهد که بتوانیم نه تنها در ایران اقدامات بیشتری داشته باشیم بلکه خارج از ایران و در منطقه نیز با کمک و همکاری هلال احمر ایران اقدامات موثرتری داشته و فعالیت‌های بشردوستانه خود را گسترش دهیم.

تلاش کمیته برای حل مشکل مسدود بودن حساب کمک‌های بین المللی به حادثه دیدگان ایران

آخرمن با اشاره به نامه رئیس جمعیت هلال احمر ایران به مائورر و درخواست حل مشکلات مربوط به انتقال کمک‌های بشردوستانه بین المللی به سیل زدگان ایران نیز گفت: برای حل مشکل مربوط به انتقال اعتبارات و کمک‌های بین المللی به ایران راهکارهای کوتاه مدتی وجود دارد و کمیته بین المللی صلیب سرخ تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسابقات موت کورت (شبیه سازی جلسات محاکمه در دیوان بین المللی کیفری) بستری برای نمایش تخصص ایران در یک محیط فرامنطقه ای است تاکید کرد: کمیته صلیب سرخ به حمایت و کمک هلال احمر ایران در تداوم برگزاری این مسابقات نیاز دارد.

وی همچنین به راه اندازی مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه در قم اشاره کرد و افزود: در این زمینه هلال احمر ایران می‌تواند یک بستر جهانی برای حمایت از محققانی باشد که در زمینه اسلام و حقوق بشردوستانه فعالیت می‌کنند و شما با پیوند نزدیکی که با کمیته دارید می‌توانید در کمک به فعالیت این مرکز بسیار اثرگذار باشید.

*هلال احمر ایران ظرفیت و توانایی بسیار بالایی در ایران و سطح بین الملل دارد

رتو آدریان اشتوکر رئیس جدید کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۲۳ ساله در کمیته بین المللی صلیب سرخ و با بیان اینکه بسیاری از موارد مطرح شده در این دیدار در جلسات کمیته مورد بررسی قرار گرفته، تاکید کرد: دغدغه‌های شما در جمعیت هلال احمر ایران دغدغه ما در کمیته هم محسوب می‌شود و حفظ و تداوم همکاری و دوستی میان دو مجموعه با توجه به منابع کم و مشکلات فراوان موجود، بسیار مهم است.

وی افزود: برای من باعث افتخار است که با جمعیت هلال احمر ایران به عنوان جمعیتی که ظرفیت و توانایی بسیار بالایی نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح بین المللی نیز دارد، همکاری خواهم کرد.

رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران در ادامه تاکید کرد: در شرایط موجود، رهبری قوی، ایده‌های نو و احساس علاقه به مردم نیازمند و آسیب دیده باعث می‌شود که علیرغم وجود تحریم‌ها، کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ایران به آسیب دیدگان ادامه پیدا کرده و اثرات تحریم‌ها کمرنگ باشد.

اشتوکر با اشاره به تصویب سند گیت در سال‌های گذشته در سازمان ملل متحد افزود: در این سند، فهرست لوازم مورد نیاز یک فرد معلول از جمله اورتز و پروتز ذکر شده که با توجه به نیاز معلولان در ایران به خدمات هلال احمر می‌توان از این سند استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی خطرات ناشی از مین توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران با حمایت جمعیت هلال احمر افزود: در ایران طرح‌های بسیار جدیدی برنامه ریزی می‌شود که می‌تواند راهکارهای مؤثری در زمینه اطلاع رسانی و پیشگیری از آسیب دیدن مردم داشته باشد. اجرای این ایده‌ها و طرح‌های نو می‌تواند ایران را به عنوان کشوری پیشرو در زمینه بشردوستی نشان دهد.

رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران در ادامه به تأثیرات برگزاری مسابقات موت کورت اشاره و تاکید کرد: هلال احمر ایران درکی نسبت به مسائل بشردوستانه دارد که در کمتر کشوری چنین دیدگاه و درکی وجود دارد بنابراین بسیار مشتاقیم تا هلال احمر در اولین فرصت مسئله تداوم برگزاری این مسابقات را پیگیری کند چراکه برگزاری مسابقات موت کورت در تداوم و مشارکت و همکاری دو مجموعه نیز بسیار مؤثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha