۱۶ تیر ۱۳۹۸،‏ ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 1795
کد خبر: 83384408
۰ نفر
کمبود مدرسه دغدغه همیشگی البرزی‌ها

کرج – ایرنا - این روزها که مدرسه ها تعطیل هستند و شاید به ظاهر آرامشی خاص پس از یک سال تحصیلی پرکار برای فرهنگیان محسوب شود اما در استان پرجمعیت البرز به سبب دغدغه های سال تحصیلی آینده و پرشمار تر شدن تعداد دانش آموزان ، وضعیت متفاوت از بیشتر مناطق کشور است.

به گزارش ایرنا، مدرسه ها که تعطیل می شوند، نام نویسی برای سال تحصیلی جدید هم کلید می خورد، اما در البرز اگرچه شماری دوران مدرسه را پشت سر می گذراند لیکن جمعیتی چند برابر آنها شامل نوآموزان و مهاجران به فهرست نام نویسی ها افزوده می شوند، فهرستی که در ظرفیت کلاس های درس موجود نمی گنجند و باید برای تامین کلاس درس جدید دست به دامان این و آن شد.

گاهی کلاس درس آنقدر متراکم است که معلم فضایی برای قدم زدن در اطراف میزها ندارد و باید روی صندلی یا پای تخته میخ کوب شود تا داشته های علمی، آموزشی و نکات تربیتی را به اذهان بنشاند، تدریس در چنین کلاس هایی آنقدر بی روح و آزاد دهنده است که بیشتر دانش آموزان از نگاه معلم مهربان اما خسته دل محروم می شوند.

آنطور که برخی معلمان می گویند حتی اسامی دانش آموزان طی یک سال تحصیلی در ذهن محفوظ نمی ماند یا اینکه مجالی برای پرسش و پاسخ بین معلم و دانش آموز نیست و به قول بعضی ها سال تحصیلی باری به هر جهت می گذرد.

البته بسیاری از استعدادهای درخشان در میان این شلوغی راه علم و تحصیل را به درستی می پیمایند و تلاش می کنند که برای استان و کشور افتخار آفرینی کنند هرچند که شلوغی کلاس ها بر ذهن خلاق و هوش سرشار آنها بی تاثیر نیست.

با این اوصاف، مدرسه ها که تعطیل می شوند تازه آغاز یک دوره کاری فشرده برای متولیان آموزشی استان البرز شروع می شود، رفتن به سراغ نیکوکاران، مردم و اندک اعتبارات دولتی که هیچیک نمی تواند دردی از مشکل همیشگی کمبود مدرسه و جمعیت فشرده دانش آموزی استان را درمان کند.

آنچه در این میان سبب شده تا بر آلام نظام آموزشی استان البرز افزوده شود، وجود تعدادی مدرسه در ساختمان های استیجاری یا مالکان دست به شکایت بوده که سال به سال با حکم قضایی باید به سراغ آموزش و پرورش بیایند و این دستگاه را در منگنه قرار دهند.

به هر حال حق یا نا حق بودن ادعای مالکیت موضوعی است که در مجال این گزارش نبوده اما آنچه باید به آن پرداخته شود رسیدگی به امور آموزشی فرزندانی است که قرار است با باروی علمی بتوانند برای آینده کشور تصمیم گیر و تصمیم ساز شوند.

اینکه در این شلوغی کلاس درس برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان باید دست به دامان مشاوران تحصیلی شد هرچند اقدامی تسکین دهنده و موقتی است اما راهکار قطعی نیست.

از دیگر سو گشایش مدرسه های غیردولتی در دهه های گذشته با اینکه کمک حالی برای نظام آموزشی البرز بوده اما گرانی خدمات آموزشی این مدارس و تورم کنونی کشور به گونه ای نیست که بیشتر مردم بتوانند فرزندان خود را به غیردولتی ها بسپارند.

گاهی هزینه های مدارس دولتی به گونه ای است که حتی افرادی دارای تمکن مالی هم رغبتی به فرستادن فرزندان خود به این مدارس نشان نمی دهند و در این نظام آموزشی دولتی باید زیر فشار کمبودها، کاستی ها و درخواست ها به یک فعالیت ناتمام آموزشی دست بزند.

آمار می گوید که جمعیت دانش آموزی البرز از جمعیت کل بسیاری از استان های کشور بیشتر است و این در حالی است که برای پوشش این جمعیت ۴۶۰ هزار نفری در این استان هشت هزار کلاس درس جدید نیاز است.
کمبود فضاهای آموزشی در البرزسبب شده تا تراکم دانش آموزی از میانگین کشوری هم بالاتر رود به طوریکه برخی کلاس های درس تعداد دانش آموزانشان ۴۰ نفره یا بیشتر است.

با این اوصاف فضای آموزشی موجود در البرزمتناسب با جمعیت بالای دانش آموزی آن نیست و استاندار و دیگر مسئولان البرز هم بارها بر این نکته تاکید کرده اند که کاستی های آموزشی این استان به نگاه همگانی یعنی از مسئولان کشوری گرفته تا جامعه خیرین نیاز دارد.

از دیگر سو وجود مدارس قدیمی و نیازمند بازسازی در استان البرز کم نیست و با اینکه این استان بر روی گسل زلزله واقع شده لیکن ساختمان های غیر مقاوم آموزشی از دغدغه ها و تهدید ها در زمان حوادث پیش بینی نشده به شمار می رود.

البته نمی توان گفت که در این سال ها مسئولان و خیرین البرزی و کشوری بیکار نشسته و مشکلات را نظاره گر بوده، کمااینکه اقداماتی صورت گرفته که به تناسب سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست اما همانطور که اشاره شد رشد جمعیت دانش آموزی به گونه ای است که

باید فراتر از گذشته و با سرعتی بالا به چاره جویی پرداخت.

درسال های اخیر گام های بلندی برای توسعه زیرساخت های آموزشی البرز از سوی دولت و خیرین مدرسه سازبرداشته شده اما مهاجرپذیری، پراکندگی مناطق، ساخت شهرک های مسکونی بدون پیش بینی فضای آموزشی از عوامل اصلی کمبود شدید فضاهای آموزشی دراین استان به شمار می رود

البرز و کمبود هشت هزار کلاس درس

مدیر کل آموزش و پرورش البرز می گوید: کمبود هشت هزار کلاس درس در این استان سبب تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس به خصوص در دوره ابتدایی شده است.
سالار قاسمی بیان داشت: میانگین سرانه آموزشی در کشور پنج متر و ۱۷ سانتی متر مربع است که این رقم در البرز حدود سه متر و ۵۲ سانتی متر مربع است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآورشد: باید با ایجاد زیرساخت ها، فاصله یک متر و ۶۵ سانتی متر مربعی در این استان برداشته شو هرچند که تا کنون نیمی از مدارس البرز توسط خیرین مدرسه ساز احداث شده است.
وی اضافه کرد: میانگین رشد دانش آموزی البرز از میانگین کشوری بالاتر است لذا نیاز به حضور و مشاکت بیشتر خیرین نیک اندیش با هر توان مالی دراین استان داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزیادآورشد: طبق برآوردها باید سالانه ۴۰۰ کلاس جدید در البرز ساخته شود تا استان به جایگاه مناسب سرانه های آموزشی در کشور دست پیدا کند.
وی نرخ رشد دانش آموزی در البرز را نسبت به سال گذشته را چهار درصد ذکر کرد و افزود: اکنون البرز برای این جمعیت دانش آموزی ۲ هزار و ۷۲۳ کد مدرسه دولتی و غیر دولتی با ۱۵ هزار و ۷۰۴ کلاس درس دارد.

مشکلات آموزشی البرز ویژه دیده شود
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: این استان در بخش سرانه های آموزشی محروم است که باید از طریق رسانه ها، خیرین و مسئولان صدای آن را به گوش مسئولان ملی برسانیم.
محمد رضا اسپرورین با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب فضاهای آموزش و پرورش در البرز نیاز به چاره اندیشی دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت زیرساخت سرانه های آموزشی درالبرز با سایر استان ها قابل مقایسه نیست.
وی بیان داشت: خیرین نیک اندیش با تعهد فکری و انرژی مثبت برای آینده کشور در تلاش هستند که این خود موهبتی ارزشمند به شمار می رود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز، ترسیم نقشه راه برای توسعه مدارس و رفع کمبودها و محدودیت های سرانه های آموزشی در این استان را ضروری دانستند.
اسپرورین خاطرنشان کرد: شرایط مدارس البرز به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و باید این محرومیت ها به طور مستمر در سطح استانی و ملی داده شود.
وی ادامه داد: فرهنگ سازی برای ساخت مدرسه در البرز باید به سمتی پیش برود که دامنه کار، وسعت پیدا کند وآحاد جامعه در حد توان و وسع خود از کمک برای تامین ساخت مدرسه تا حتی یک نیمکت یا آجر وارد میدان شوند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه سازالبرز یادآورشد: میانگین سرانه فضای آموزشی استان البرز حدود سه متر و ۵۲ سانتی متر مربع است که این میزان با سرانه کشوری فاصله زیادی دارد.
اسپرورین ادامه داد: باید با ایجاد زیرساخت ها فاصله موجود در استان برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه کمک های مردمی جذب شده در یک سال اخیر روند افزایشی داشته است و تا کنون حدود ۳۰۰ کلاس درس در استان ساخته شده است اما با توجه شرایط مهاجرپذیری البرز، نیاز است که تعداد خیرین بیشتری وارد میدان شوند.

مقاوم سازی سه هزارکلاس درس

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز گفت: در استان البرز سه هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی هستند که ۲هزار و ۳۰۱ کلاس آنها در وضعیت اضطرار دارند.
محمد دلاوریان اظهارداشت: این استان در مجموع ۱۵ هزار و ۹۰۰ کلاس درس دارد که با توجه به فرسودگی بخشی از کلاس ها و تراکم جمعیت دانش آموزی باید هشت هزار کلاس درس جدید ساخته شود.
وی با بیان اینکه البرزسالانه بطورمتوسط ۴۰۰ کلاس درس نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ساخت کلاس های جدید در البرز نیاز به افزایش سطح مشارکت های مردمی در ساخت مدارس و اعتبارات دولتی به این استان دارد.
دلاوریان ادامه داد: این استان دربخش تراکم دانش آموزی یکی از متراکم ترین استان های کشور است که در این زمینه آموزش و پرورش نواحی کرج با بیشترین جمعیت دانش آموزی نیاز مبرم به ساخت کلاس درس دارد.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز تصریح کرد: استان البرز به دلیل مهاجر پذیری بالا، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر مجاز با چالش های ویژه ای در بخش فضای آموزشی مواجه است.

حوزه آموزشی البرز نیازمند نگاه ویژه

نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مدارس استان البرز فرسوده و نیازمند بازسازی است، اظهارداشت: آموزش و پرورش رکن اصلی جامعه برای تربیت قشر جوان و داشتن جامعه موفق است.

محمدجواد کولیوند می گوید: بیش از ۵۰ درصد ساختمان های مدارس البرز باید مقاوم سازی ونوسازی شود.

وی یادآورشد: باید نگاه هزینه ای از حوزه آموزش و پرورش گرفته شود و تنها به ویژگی تربیت و آموزش قشر جوان در این مجموعه توجه داشته باشیم، چرا که آموزش و پرورش رکن اصلی مجلس و دولت برای تربیت قشر جوان و داشتن جامعه موفق است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز در تامین فضاهای آموزشی در البرز موفق عمل کرده اند، خاطرنشان کرد: برای کاهش مشکلات آموزشی در این استان نیاز به افزایش کمک های مردمی داریم.

وی ادامه داد: رشد جمعیت دانش آموزی البرز در سال آینده تحصیلی به پنج درصد هم می‌رسد لذا برای سازماندهی دانش آموزان در کلاس های موجود باید برنامه ریزی جامع شود.

این نماینده تراکم دانش آموزان در کلاس های درس البرز را نیز بالاتر از میانگین کشوری برشمرد و تاکید کرد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش نیاز به تخصیص اعتبارات ملی داریم.

کمبود فضاهای آموزشی زیبنده البرز نیست
استاندار البرز گفت: البرز استانی مهاجرپذیر است که سالانه بیش از چهار درصد به جمعیت دانش آموزی آن افزوده می شود.
عزیزاله شهبازی اظهار داشت: احداث فضاهای آموزشی جدید در این استان که دارای بیشترین مدارس ۲ نوبتی، رشد و تراکم بالای دانش آموزی و کلاس های فرسوده می باشد، ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: البرز استانی با هویت است که در آن عالمان و نخبگان بزرگی در عرصه های دینی، علمی و هنری رشد پیدا کرده اند و به انقلاب و جامعه خدمت کردند لذا مردم این استان می توانند مثل گذشته با مشارکت در کارها برگ دیگر بر افتخارات البرز بیفزایند.
شهبازی تصریح کرد: در برخی از مناطق البرز واحدهای مسکونی به صورت مجتمع یا شهرک احداث شده است در حالی که فضای آموزشی برای آن پیش بینی نشده است.
رییس شورای آموزش و پرورش البرز ادامه داد: به طور قطع بودجه‌ها و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود نیست زیرا به این دلیل انسان‌های خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می دهند.
شهبازی با بیان اینکه خیران مدرسه ساز تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت فضاهای آموزشی در البرز انجام داده اند، اضافه کرد: اما با توجه به نیاز این استان به کلاس درس، نیاز به افزایش مشارکت های مردمی با هر توان مالی داریم.
وی بیان داشت: ساخت و تجهیز ۸ هزار کلاس درس در البرز از طریق تخصیص اعتبارات کشوری و استانی سال های زیادی طول می کشد در حالی که افزایش سطح مشارکت های مردمی می تواند به ساخت کلاس های درس در این استان سرعت ببخشد.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

۲۸۱۹/‏‬ ۶۱۵۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =