۱۲ تیر ۱۳۹۸،‏ ۸:۱۷
کد خبرنگار: 951
کد خبر: 83377804
۰ نفر

برچسب‌ها

تعبیر کابوس مرگ در جاده سمنان-فیروزکوه

سمنان- ایرنا- جاده نیمه تمام سمنان-فیروزکوه، یکی از محورهای ارتباطی مهم استان های مرکزی با شمالی کشور، با وجود تردد قابل توجه وسایل نقلیه، در سال های گذشته به دلیل رفع نشدن مشکلات زیرساختی و فنی، خطرناک، حادثه‌آفرین و ناایمن است.

محورهای ارتباطی سمنان یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود، چرا که براساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان دست کم ۲۰ تا ۲۳ میلیون مسافر از جاده‌های این استان سالانه عبور می‌کنند.

با وجود رفع مشکلات زسرساختی و بازسازی دست کم ۲۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان سمنان در سال‌های گذشته، اما بازهم آمار تلفات جاده‌ای در سمنان بسیار قابل توجه است و از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهار امسال بنا به آمار پزشکی قانونی ۳۴۵ نفر در جاده‌های استان به دلیل سوانح رانندگی جان باختند.

یکی از راه‌های حادثه خیز استان، جاده سمنان-فیروزکوه به شمار می‌رود که براساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سالانه دست کم سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این محور عبور می‌کنند.

اگرچه برای بازسازی محور سمنان-فیروزکوه اعتبار قابل توجهی در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده اما به دلیل مشکلات فنی هر هفته گزارش‌هایی مبنی بر سوانح جرحی و فوتی به دلیل سوانح رانندگی از این محور مخابره می‌شود.

اگر محور ۷۵ کیلومتری و در دست ساخت سمنان-فیروزکوه، «جاده مرگ» نامگذاری شود چندان غیرواقعی و غیرقابل اثبات نیست، چرا که کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان در سال‌های گذشته خود گویای مشکلات اسف بار این جاده است.

تردد روزانه صدها کامیون حامل گچ و سیمان از این محور و خط کشی نشدن دو محور رفت و برگشت در این جاده، باعث سردرگمی مسافران می‌شود و اگر مسافری هیچ شناختی از این جاده نداشته باشد، احتمال حادثه و مرگ در این محور برای راننده و سرنشینانش به دلیل فقدان علائم راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد.
محور چهاربانده و درحال ساخت سمنان - فیروزکوه که قرار بود روزی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اشتغال آفرین و کاهش تلفات جاده‌ای مدنظر قرار گیرد، این روزها به دلیل مشکلات فنی به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است.

سمنان- فیروزکوه جاده مرگ است

یکی از اهالی روستای افتر به ایرنا گفت: عملیات ساخت محور سمنان-فیروزکوه در سال‌های گذشته باعث حذف بسیاری از علائم هشدار راهنمایی و رانندگی شده و جاده ۲ بانده تلفات کمتری نسبت به این طرح در حال ساخت داشت.

محمد ولی افزود: روزانه صدها کامیون از این محور عبور می‌کند اما به دلیل نبود علائم هشداری، در یک لحظه غفلت احتمال واژگونی خودروهای سبک و سنگین وجود دارد.

وی تصریح کرد: جاده سمنان-فیروزکوه با برنامه ریزی اصولی باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود، در سال‌های گذشته دست کم چهار تن از اهالی روستاهای اروانه و افتر که در مسیر جاده سمنان-فیروزکوه قرار دارند به دلیل سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

ولی ادامه داد: نامگذاری جاده مرگ برای محور سمنان-فیروزکوه به حق است، چرا که در حقیت نمی‌توان از این محور با امنیت رانندگی کرد.


حتی یک تخلف رانندگی منجر به حادثه می‌شود
یکی از اهالی روستای اروانه به ایرنا گفت: رانندگان وسایل نقلیه به دلیل نبود علائم راهنمایی و رانندگی در شب از جاده سمنان-فیروزکوه تردد نکنند.

جابر داودی افزود: مسافرانی که برای اولین بار قصد تردد از محور ارتباطی سمنان-فیروزکوه را دارند با رعایت نکات فنی در این جاده تردد کنند، زیرا کوچک‌ترین تخلف رانندگی مرگ را برای سرنشینان وسایل نقلیه به همراه دارد.

وی تصریح کرد: مردم و اهالی روستاهای اروانه و افتر از واژگونی خودروهای سنگین باری و وسایل نقلیه به ستوه آمدند و علاج رفع مشکلات این جاده تخصیص اعتبار است.



ساخت جاده سمنان- فیروزکوه نیازمند حمایت ویژه

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: ساخت جاده سمنان سمنان- فیروزکوه نیازمند حمایت ویژه مسئولان است و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی با برنامه ریزی اصولی برای تکمیل این طرح مهم اقدام کنند.

سرهنگ تقی کبیری ادامه داد: افزایش آمار تلفات جاده‌ای در محور سمنان- فیروزکوه بسیار جدی و نگران کننده است و در روزهای گدشته چهار تریلی و خودروی سواری در این محور به دلایل مختلف واژگون شد.

وی تصریح کرد: اداره کل‌های راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان برای بازسازی این محور مهم ارتباطی اقدام کنند، چراکه رفع نشدن مشکلات این محور افزایش آمار مرگ و میر را به همراه دارد.

کبیری تصریح کرد: اکنون این جاده با مشکلات فنی قابل توجهی روبه رو است و مسئولان با رویکردهای اصولی و توجه به نکات ایمنی این جاده را امن کنند.

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: با توجه به اینکه روزانه صدها کامیون و تریلی از این محور عبور می‌کند، مدت زمان بازسازی این محور نباید طولانی شود و تکمیل نشدن این طرح به کاهش ترددها منجر می‌شود و در کلان مشکلات اقتصادی قابل توجه‌ای برای استان به همراه دارد.


قیر برای ساخت جاده سمنان- فیروزکوه تأمین شد

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: در ماه‌های گذشته برای تکمیل و ساخت جاده سمنان- فیروزکوه مشکلاتی ایجاد شد که با پیگیری‌های انجام شده و تأمین قیر این چالش برطرف شد.

احمد همتی تصریح کرد: جاده سمنان-فیروزکوه ظرفیتی ممتاز برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه است که تاکنون از این ظرفیت مهم بهره چندانی برده نشده است.

وی اضافه کرد: توسعه محورهای ارتباطی استان سمنان برای کاهش آمار بیکاری و رونق پایدار باید مدنظر مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده ساخت و چهار بانده شدن محور سمنان-فیروزکوه در سال‌های گذشته با پیشرفت فیزیکی قابل توجه پیش رفت و با ادامه این پیگیری‌ها مسئولان برای تکمیل ۱۰۰ درصد این طرح اقدام کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: عبور سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ارتباطی سمنان یک ظرفیت ممتاز برای رونق کسب و کار در استان است که باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد.


مشکلات فنی و زیرساختی متعدد جاده سمنان-فیروزکوه

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: راه اضطراری فرار برای کاهش سوانح رانندگی و تلفات مالی و جانی در جاده سمنان - فیروزکوه راه اندازی شود.

سرهنگ تقی کبیری افزود: در سرازیری پاسگاه افتر در جاده سمنان - فیروزکوه شیب بسیار تندی وجود دارد که راه اندازی راه اضطراری فرار در این بخش برای کاهش تلفات جاده‌ای ضرورت دارد.
وی خاطر نشان کرد: مراحل بازسازی و چهاربانده شدن این جاده به کندی پیش می‌رود که این امر در افزایش سوانح رانندگی تأثیرگذار است.
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: در بازدید عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی از جاده سمنان- فیروزکوه قرار شد این جاده به بهره برداری برسد اما پلیس راه به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی موافق افتتاح رسمی آن نبود.
کبیری اضافه کرد: خط کشی و توقفگاه جاده به هیچ عنوان با کیفیت نیست و از مسئولان امر می‌خواهیم تا پایان سال جاری برای خط کشی این جاده اقدام کنند.
وی ادامه کرد: در زمان اوج سفرهای نوروزی تعداد قابل توجهی از هموطنان برای عزیمت به نقاط مختلف کشور از جاده سمنان - فیروزکوه عبور می‌کنند که وجود نواقص در بخش راه می‌تواند در افزایش تلفات جاده‌ای تأثیرگذار باشد.
رئیس پلیس راه استان سمنان تصریح کرد: رفع مشکلات زیرساختی در حوزه راه در کاهش تلفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی استان سمنان تأثیرگذار است و مسئولان امر برای بازسازی نقاط حادثه خیز در بخش جاده‌ای استان تلاش کنند.

راه‌های ارتباطی استان سمنان با توجه به شرایط اقلیمی و سخت گذر بودن محورهای مواصلاتی آن همواره به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه استان محسوب می‌شود.
استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران - مشهد از استان سمنان عبور می‌کند.
تعریض راه سمنان - فیروزکوه از مطالبه‌های جدی شهروندان سمنانی است که باید مدیران دستگاه‌های اجرایی برای کاهش تلفات جاده‌ای طرح مهم ملی را به اتمام برسانند.
۳۴۵ نفر از ابتدای سال ۹۷ تا پایان خرداد ۹۸ در سوانح رانندگی جاده‌های سمنان جان باختند، سال ۹۶ تعداد ۲۶۸ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان باختند که این رقم سال ۹۷ به ۳۰۲ نفر افزایش یافت.

در سه ماهه نخست سال ۹۸ نیز ۴۳ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان خود را از دست دادند، در حالی که بهار ۹۷ تعداد جان باحتگان تصادف‌های رانندگی ۴۵ نفر بود.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

اخبار مرتبط