راه اندازی سامانه الکترونیکی موجب کاهش ارباب رجوع به ادارات ثبت کرمان شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به راه اندازی ۴۶ سامانه الکترونیکی ثبتی گفت: این تعداد سامانه سبب کاهش حضور روزانه قریب یکهزار و ۵۰۰ ارباب رجوع به ادارات تابعه این استان شده است .

به گزارش ایرنا، رضا طالبی زاده روز یکشنبه در گردهمایی سران دفاتر اسناد رسمی ضمن تجلیل از خدمات شهید بزرگوار آیت الله بهشتی به تبیین چشم انداز تدوین شده برای دستگاه قضا پرداخت و افزود: طی سال گذشته بیش از ۴۰۵ هزار استعلام قضائی و غیر قضائی به صورت الکترونیکی توسط این اداره کل پاسخ داده شده است.

وی با بیان اینکه چهار حوزه املاک و کاداستر، اسناد، اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری؛ محورهای اصلی ارائه خدمات ثبتی هستند که تمامی اقشار جامعه با این امور سر و کار دارند ادامه داد: با راه اندازی سامانه الکترونیکی خدمات ثبتی میزان مراجعه مستقیم ارباب رجوع به ادارات ثبت کاهش یافته اما با این حال ادارات ثبت اسناد و املاک جزو شلوغ ترین ادارات از لحاظ مراجعات مردمی و ارائه خدمات است.

این مقام قضائی با اشاره به ارائه بیش از ۸۵ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی گفت: راه اندازی سامانه استعلام مکانیزه و همچنین اسکن و آرشیو الکترونیک بیش از ۶۰۰ هزار پرونده ثبتی مشتمل بر ۲۳ میلیون برگ باعث کاهش میزان جعل و سرقت اوراق و پرونده‌های ثبتی شده است.

طالبی زاده با اشاره به راه اندازی سامانه اخذ اثر انگشت متعاملین و سردفتر و همچنین بهره برداری از دفاتر الکترونیک دفاتر اسناد رسمی و بازرسی مستمر و نظارت دقیق و برخورد قاطعانه با تخلفات صورت گرفته در این دفاتر گفت: بر اساس آمار موجود در سال‌های اخیر زمینه فساد و تخلف در دفاتر اسناد رسمی استان کرمان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته قریب ۶۳۴ هزار سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی استان کرمان تنظیم شد که نسبت به اسناد تنظیمی سال ۹۶ رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این گردهمایی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به بیان مزایای اسناد رسمی در مقابل اسناد پرداخت و گفت: در صورتی که اطلاع رسانی کافی در خصوص مزایای اسناد رسمی صورت پذیرد و معاملات و قراردادها در قالب این اسناد تنظیم شوند جلوی بسیاری از مراجعات مردمی به محاکم قضائی گرفته می‌شود.

یدالله موحد با بیان اینکه ریشه و سر منشأ بسیاری از دعاوی و اختلافات حقوقی بر سر موضوع املاک و تثبیت مالکیت آنها است افزود: در صورت تأمین اعتبار و تثبیت اراضی دولتی و غیر دولتی استان، مراجع قضائی با کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی و دعاوی حقوقی مواجه خواهند شد و این امر زمان اطاله دادرسی در سایر پرونده‌ها را کاهش می‌دهد.

این مقام قضائی با اشاره به شأن و جایگاه سردفتری، حفظ این شأن و جایگاه را وظیفه سران دفاتر دانست و تصریح کرد: دقت در رفتار با مراجعین و مردم و تقید به قانون جزو مهمترین مواردی است که به حفظ شأن یک سردفتر اسناد رسمی و ارتقای جایگاه این قشر در بین جامعه می‌شود.

۹۸۹۵ / ‏‬ ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =