تاثیر مخرب پرواز هواپیماها در گرمایش زمین از دی‌اکسیدکربن بیشتر است

تهران- ایرنا- نتیجه یک مطالعه محققان آلمانی، نشان می‌دهد که هواپیماها بیش از چیزی که پیش از این تصور می‌شد و حتی از انتشار دی‌اکسیدکربن بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند و اثر گرمایشی ناشی از ابرهای خطی برجای مانده از آنها تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد.

ابر خطی (Contrail ) دنبالهٔ سپیدرنگی است که هواپیمای جت در آسمان از خود باقی می‌گذارد و از بخار آب هم‌فشرده درست شده است. این ابرهای خطی تنها چند ساعت در آسمان باقی می‌مانند اما باعث گرم شدن هوا می شوند. اکنون گسترش این ابرهای خطی به دلیل افزایش شمار پروازها بسیار زیاد شده است به‌طوریکه تاثیر آنها در گرم شدن اتمسفر زمین از مجموع تمام دی‌اکسید کربن‌های منتشره شده از زمان اولین پرواز هواپیما توسط برادران رایت بیشتر است.
اکنون نتیجه یک مطالعه که توسط محققان موسسه فیزیک جوی در آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که تاثیر این ابرهای خطی در گرمایش هوای زمین تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می شود.

به گفته محققان، پرواز هواپیماها در مجموع عامل حدود ۵ درصد گرمایش زمین است بنابراین این رقم از این نیز بالاتر خواهد رفت و این در حالی است که اقدامات معقولی برای پیشگیری از آن انجام نمی‌شود.

محققان آلمانی در این مطالعه با استفاده از یک الگوی رایانه‌ای از اتمسفر برآورد کردند که در سال ۲۰۰۶ چه میزان ابر خطی ایجاد شد و در سال ۲۰۵۰ که انتظار می‌رود ترافیک هوایی چهار برابر شود چه میزان ابر خطی تولید می شود. محققان در این الگو نه تنها تغییر در حجم ترافیک هوایی را در نظر گرفتند بلکه موقعیت و ارتفاع پروازها را نیز با توجه به وضعیت در حال تغییر آب و هوا مد نظر قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که اثر گرمایشی ابرهای خطی از ۵۰ میلی وات در متر مربع از سطح زمین در سال ۲۰۰۶ به ۱۶۰ میلی وات در متر مربع در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.
در مقایسه گرمایش ناشی از دی‌اکسید کربن ناشی از پرواز هواپیماها از ۲۴ میلی وات در متر مربع به ۸۴ میلی وات در متر مربع تا سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

محققان خاطرنشان کردند: درصورتیکه صنعت هواپیمایی با بهبود سوخت و تقویت موتورهای هواپیما، موجب بهره‌برداری بهینه از سوخت هواپیماها و کاهش شمار ذرات نرم منتشره در هوا شود، گرمایش ناشی از ابرهای خطی تا سال ۲۰۵۰ به ۱۴۰ میلی وات در متر مربع و گرمایش ناشی از دی‌اکسید کربن به ۶۰ میلی وات در متر مربع محدود خواهد شد.
نتایج این مطالعه در مجله Atmospheric Chemistry and Physics منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =