۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 770
کد خبر: 83371199
T T
۴ نفر
ادامه واکنش‌ها به موضوع برخورد پلیس با دختر جوان

تهران-ایرنا- با گذشت چندین روز از پخش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های شرق تهران، همچنان واکنش‌ها به این ماجرا ادامه دارد و موضوع امر به معروف و نهی از منکر در برخورد با بدحجابی به سوژه داغ رسانه‌های داخلی تبدیل شده است.

در روزهای اخیر ویدئویی از برخورد تند نیروهای پلیس با دختر جوانی در بوستان پلیس منطقه تهرانپارس منتشر شد که واکنش‌های زیادی در پی داشت. در این ویدئو یک مأمور با لباس نظامی و فردی با لباس شخصی دختر جوانی را که فریاد می‌زد، به زور و برخورد وارد ماشین پلیس کردند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ در این خصوص اعلام کرد: عصر روز شنبه یکم تیرماه در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حضور چند دختر و پسر در پارک پلیس منطقه تهرانپارس و انجام حرکات نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی از سوی آنان، واحد گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد. در بررسی اولیه مشخص شد پنج دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند، با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم کرده‌اند. این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند؛ لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت.

پس از آن سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پلیس تهران بزرگ، اعلام کرد که ۲ مأمور این نهاد به دلیل برخورد نامناسب با بانوان در این پارک از مسئولیت خود عزل شدند اما روز گذشته رسانه‌های داخلی به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، از توقف دستور رئیس پلیس پایتخت درباره حادثه پارک پلیس خبر دادند و نوشتند: به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فاتب، سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات دانست.

با گذشت چندین روز از انتشار این فیلم، همچنان چهره‌های سیاسی و فرهنگی، واکنش‌های گسترده‌ای به این موضوع ابراز داشتند در این راستا امروز پنجم تیرماه "علی ربیعی" سخنگوی دولت امروز بعد از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این موضوع نیازمند رسیدگی قضائی است، افزود: اساساً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است ولی نوع واکنش مأموران قانون با جرم- اگر برفرض جرمی صورت گرفته- قطعاً این روش قابل قبول نبوده است و مطمئن هستیم رئیس شورای امنیت کشور هم در این زمینه تذکر لازم را داده است.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (پنجم تیرماه) روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های اصلاح طلب واکنش انتقادی برخی نمایندگان مجلس به نحوه برخورد نیروی انتظامی را بازتاب داده و طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره برخورد نیروی انتظامی با یک دختر را مطرح کرده اند.

این رسانه‌ها همچنین به بازتاب واکنش پلیس به ماجرای تهرانپارس پرداختند و وظایف ذاتی و اصلی پلیس را بازگو کردند و نوشتند: انتشار این فیلم انتقادهای بسیاری را برانگیخت. فارغ از اینکه فرد مرتکب چه اشتباهی شده بسیاری معتقدند که ناجا مأمور خانم نیز دارد که می‌توانست با رفتاری مناسب‌تر نسبت به دستگیری آن خانم جوان اقدام کند نه اینکه یک مامورمرد با او بدترین برخورد را داشته باشد.

واکنش‌ها به گزارش روزنامه همدلی؛ ورود کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به موضوع یکی از پارک‌های تهران؛ رفتارهای گشت ارشاد؛ نگاه قانون به برخورد اخیر مأمور پلیس با یک دختر؛ لزوم رعایت حقوق شهروندی توسط پلیس در اعمال قانون و لزوم حفظ امنیت روحی شهروندان توسط پلیس از دیگر محورهای مورد توجه رسانه‌ها نزدیک به جریان اصلاح طلب است.

رسانه‌های اصولگرا در مقابل این ماجرا را درگیری هنجارشکنان با مأموران قانون توصیف کرده و بر لزوم حفظ حرمت و اقتدار پلیس در جامعه تاکید کردند و نوشتند: عده‌ای با نادیده گرفتن هنجارشکنی و فحاشی مجرمان که به نظر دختران جوانی می‌باشند، از فرصت استفاده کرده و دنبال تخریب وجهه پلیس و عقده‌گشایی هستند…حال سوال اینجاست که اگر در برابر این مجرمان علنی پلیس قاطعانه برخورد نکند؛ پس کی و کجا باید قوه قهریه و چهره مقتدر پلیس که موضوعی پذیرفته شده در تمام جهان است ترس بر چهره مجرمان بیندازد و به ظهور برسد؟

این رسانه‌ها تاکید کردند: در هر حال انتظاری که از نیروی انتظامی می‌رود این است که بدون توجه به بازی رسانه‌ای ضد انقلاب علیه ارزشها و هنجارهای کشور، در اجرای وظیفه خود که برخورد با قانون‌شکنان است، قاطعانه عمل کند نه اینکه متأثر از این جوسازی‌ها، منفعلانه عمل کرده و مأمورین وظیفه شناس را نیز عزل کند.

واکنش زاکانی به ماجرای یکی از پارک‌های تهران؛ واکنش پلیس به ماجرای تهرانپارس و غربت ناهیان از منکر در جامعه از دیگر محورهای مورد توجه این طیف از رسانه‌ها است.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی عبارت‌های کانونی این طیف از رسانه‌ها عبارتند از: تذکر دادن آدابی دارد؛ این نوع رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود؛ خلخال پای زن یهودی پیشکش مراقب هموطنانمان باشید؛ حجاب در جامعه امروز ایران همچنان مسئله است؛ پلیس باید به وظایف ذاتی و اصلی خود برگردد؛ شکیبایی و آرامش از اصول اولیه‌ای است که پلیس آموزش دیده پیش از ورود به یک عملیات و در مواقع بحرانی و حساس باید داشته باشد؛ ارشاد با کتک کاری‌؛ رفتار پلیس مرد در بغل کردن یک دختر نوجوان و به زور منتقل کردن او به ماشین خود از نظر اسلامی حرام است.

واکنش مجلس به نحوه برخورد نیروی انتظامی

دنیای اقتصاد نوشت: به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت دختری در یکی از پارک‌های تهران همراه با ضرب و جرح، روز گذشته پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس، محمود صادقی نماینده تهران و طیبه‌سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی به این ماجرا واکنش نشان دادند. همچنین کمیسیون شوراها نیز به برخورد نیروی انتظامی با این دختر وارد شد. همزمان رئیس پلیس پایتخت از دستگیری و عزل دو مأمور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبر داد و سرهنگ عبدالوهاب حسنوندسرکلانتر شرق تهران اعلام کرد که با مأمور خاطی پلیس در ماجرای درگیری با دختری جوان در تهرانپارس برخورد خواهد شد. این موضوع همچنین واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی در پی داشت. گفته می‌شود دختر بازداشت شده با دوستانش در حال آب بازی در یکی از پارک‌های شرق تهران بوده که دو تن از مأموران نیروی انتظامی با ضرب و جرح او را وادار به سوار شدن در ماشین نیروی انتظامی می‌کنند. اما آنچه موجب موجی از واکنش‌ها شد، توضیح نیروی انتظامی در مورد برخورد مأموران با این دختر بود.

به گزارش ایسنا، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس در انتقاد از ویدئو منتشر شده اخیر در خصوص دستگیری دختر جوان گفت: کلیپ منتشر شده دستگیری یک دختر تحت هر عنوانی رفتار دستگیر کنندگان را توجیه نمی‌کند. در روزهای اخیر در تهران با مسئله‌ای فراتر از حجاب در جامعه مواجه هستیم که صرفاً ایجاد محدودیت در پوشش مدنظر نیست و در واقع امنیت روانی شهروندان تهرانی را سلب کرده است. حرکت در این جهت و پافشاری بر آن علاوه بر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی در نهایت منجر به خدشه وارد شدن بر اعتبار و حرمت قانونی نهادهای نظم‌دهنده از امنیت جامعه خواهد شد. کلیپ منتشر شده دستگیری یک دختر تحت هر عنوانی رفتار دستگیر کنندگان را توجیه نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکری با اشاره به حادثه برخورد نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های شرق تهران گفت: ضمن ارج نهادن به خدمات پرسنل شریف نیروی انتظامی، اما رفتار خشن و شرم آور یکی از مأموران نیروی انتظامی با دختری در یکی از پارکهای تهران باعث جریحه دار شدن احساسات جامعه و خدشه وارد شدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران گردید. نه تنها این کار تأثیر مثبتی در پذیرش هنجارها و ارزشهای دینی ندارد بلکه موجب بدبینی، کینه و فاصله گرفتن مردم به ویژه نسل جوان از حاکمیت خواهد شد وظیفه امر به معروف ونهی از منکر از تکالیف نتیجه محور است و در صورتی که احتمال تأثیر ندهیم انجام این تکلیف ساقط است. امام علی (ع) در فرمایش خود به مالک اشتر فرمودند ای مالک در دل خود احساس رحمت و مهربانی را نسبت به مردم برانگیز و به آنها لطف کن.

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوانی در یکی از پارک‌های تهران خبر داد و اظهار کرد: بعد از انتشار فیلمی از برخورد پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران، ۳۰ نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در این باره شدند. همچنین سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد. این عضو فراکسیون زنان با تأکید بر اینکه تذکر دادن آدابی دارد، گفت: این نوع رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود. در هفته‌های اخیر جو بسیار متشنجی در جامعه ایجاد شد که به بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کشور ما در حال حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد و این گونه رفتارها تعادل مورد نیاز در جامعه را از بین می‌برد.سلحشوری افزود: اینکه عده‌ای حس کنند قدرت داشته و همه کاره هستند و می‌توانند انگ زده و با کسانی که حامی نداشته، برخورد کنند قابل قبول نیست. نمونه آن فیلمی است که اخیراً منتشر شده مبنی بر برخورد راننده اسنپ با یک دختر درباره حجاب. این به معنای ایجاد التهاب در جامعه ایران است که نباید به این التهابات دامن زد. متأسفانه به اسم امر به معروف و نهی از منکر این کارها انجام می‌شد.

واکنش پلیس به ماجرای تهرانپارس

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند سرکلانتر شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه حوادث روزنامه ایران در خصوص جزئیات این ماجرا می‌گوید: این فیلم از قسمتی منتشر شده که بدرستی واقعیات را نشان نمی‌دهد چرا که آن دختر نوجوان که به ظاهر حالت عادی نداشته پس از تذکرات مأمور پلیس شروع به هتاکی و فحاشی می‌کند و حتی سیلی به‌صورت مأمور می‌زند وعینک او را می‌شکند و در مقابل هم مأمور پلیس عصبانی شده و با او برخورد می‌کند.وی در پاسخ به این سوال که اگر در نظر بگیریم که آن دختر مواد مخدر توهم زا هم مصرف کرده آیا مأمور پلیس نباید مانع از تنش شده و رفتار شخصی را وارد حریم پلیسی نکند عنوان می‌کند: کاملاً درست است مأموران ما آموزش‌های لازم را در خصوص کاهش تنش‌ها و برخورد با متهمان دیده‌اند و او هرگز نباید خشم و عصبانیتش را در این ماجرا دخیل می‌کرد.سرهنگ حسنوند در جواب این پرسش که آیا بحث حالت غیرطبیعی دختر نوجوان و اینکه او مواد مخدر مصرف کرده تأیید شده یا نه تصریح می‌کند: از او آزمایش‌های لازم گرفته شده اما هنوز جواب آن نیامده و استفاده دختر نوجوان از مواد مخدر اثبات نشده است. سرکلانتر شرق تهران در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مأمور خاطی بازداشت شده، آیا صحت دارد یا نه می‌گوید: ایشان بازداشت نشده اما در اختیار بازرسی ناجا قرار دارد تا پس از بررسی مستندات در موردشان تصمیم‌گیری شود.اما سؤالی که در این میان مطرح می‌شود اینکه اگر این فیلم منتشر نمی‌شد و دستگیرشدگان بعد از چند روز اقدام به شکایت از مأمور خشن و خاطی می‌کردند اتفاقی می‌افتاد؟! آیا پلیس همانند حالا که فیلم دست به دست و با واکنش‌های منفی جامعه هم روبه‌رو شده است، با مأمور خاطی برخورد می‌کرد؟!

روزنامه ایران در مطلب دیگری با عنوان "یک ویدئوی جنجالی و واکنش پلیس"‌نوشت: فیلمی که یکشنبه شب از دستگیری یک دختر در پارکی در تهرانپارس تهران منتشر شد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت....در واقع روز دوشنبه سمت و سوی حرف‌ها اعتراض به رفتار پلیس بود هرچند که بسیاری از کاربران معتقد بودند فیلم به‌صورت کامل منتشر نشده و مشخص نیست دلیل اصلی رفتار پلیس چه بوده است. یک شکل دیگر طرفداری از مأموران پلیس را هم در این شبکه‌ها می‌دیدیم. بعضی‌ها با انتشار عکس یا فیلمی از برخورد پلیس امریکا با مردم می‌نوشتند این رفتار در مواجهه با مجرم عادی است که البته این شیوه از حمایت هم با انتقاد مواجه شد.پس از آنکه پلیس دوشنبه عصر اعلام کرد این دختر همراه دوستانش در پارک رفتاری خلاف شئون اسلامی انجام داده و تحت تأثیر مواد روانگردان بوده کاربرانی انتقاد از پلیس را شدیدتر کردند چون به نظرشان این دلیل نمی‌توانست رفتار مأموران را توجیه کند. این حرف‌ها و ماجراها ادامه داشت تا اینکه دیروز رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد دو مأمور متخلف در این ماجرا عزل و دستگیر شده‌اند.این خبر هم بازتاب زیادی داشت و خیلی‌ها از آن استقبال کرده و از سردار رحیمی تشکر کردند و البته بعضی کاربران معتقد بودند این برخورد کافی نیست. به نظر آنها باید شیوه‌نامه رسمی و مشخص برای برخورد پلیس با مردم وجود داشته باشد تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد. اما یک بازخورد دیگر را هم پس از اعلام این خبر می‌دیدیم. به نظر آنهایی که معتقد بودند کار پلیس درست بوده این عزل و بازداشت تضعیف پلیس است چون مجرم‌ها از این به بعد یاد می‌گیرند با داد و فریاد و فیلم گرفتن هرکاری دوست دارند انجام دهند.

آفتاب یزد از ورود پلیس به ماجرای ضرب و شتم دختر توسط یک مأمور گزارش داد و نوشت: انتشار این فیلم انتقادهای بسیاری را برانگیخت. فارغ از اینکه فرد مرتکب چه اشتباهی شده بسیاری معتقدند که ناجا مأمور خانم نیز دارد که می‌توانست با رفتاری مناسب‌تر نسبت به دستگیری آن خانم جوان اقدام کند نه اینکه یک مامورمرد با او بدترین برخورد را داشته باشد.

وظایف ذاتی و اصلی پلیس

"پلیس باید به وظایف ذاتی و اصلی خود برگردد" عنوان یادداشتی از روزنامه همدلی است که رد بخشی از آن می‌خوانیم: فروکاستن برخورد خشن و نامناسب پلیس با چند نوجوان در پارکی واقع در تهرانپارس، به تخلف یک یا چند مأمور نوعی ساده‌سازی موضوع است. البته مأموران اگر طبق پروتکل‌های نیروی انتظامی عمل نکرده و در کاربرد خشونت زیاده‌روی کرده‌اند، باید در مقابل قانون جوابگو باشند. اما مشکل جای دیگری است. نکته اساسی در مورد نحوه برخورد پلیس با فرد یا افراد متخلف این است که رفتار پلیس باید خالی از انگیزه‌های فردی و اعتقادی بوده و صرفاً برابر آئین‌نامه یا پروتکل اداری باشد. مثلاً پلیس چه موقع باید فرد متخلف را بازداشت کند؟ چگونه بازداشت کند؟ اگر با مقاومت فرد غیر مسلح متخلف مواجه شد، چه باید بکند؟ و… پلیس باید در این موارد آموزش دیده باشد و رفتارش هم کنترل شود..... وقتی پلیس وارد مسائل کش‌دار و بی‌پایان اجتماعی و فرهنگی به‌صورت جانب‌دارانه می‌شود، به دلیل صرف نیرو در حوزه غیر مرتبط در برخورد با جرایم و جنایات واقعی تضعیف می‌شود. پلیس از یکسو به خاطر ورود به حیطه‌هایی که جز وظایف ذاتی آنها نیست موردانتقاد قرار می‌گیرد و از طرفی به خاطر غفلت از وظایف ذاتی یعنی مبارزه با جرم و جنایت واقعی شماتت می‌شود. آنچه در پارک پلیس تهرانپارس گذشت تنها اشتباه میدانی یک یا چند مأمور نیست، بلکه نتیجه دست‌کاری در وظایف پلیس است. درگیر کردن پلیس در موضوعات سیاسی و عقیدتی و فرهنگی، آن‌ها را از انجام وظایف اصلی بازمی‌دارد و باعث تکرار این وقایع می‌شود.

روزنامه ایران نیز در یادداشتی زیر عنوان "کاهش تنش وظیفه پلیس آموزش دیده" نوشت: انتشار فیلم برخورد خشونت‌آمیز پلیس با دختر جوانی در پارک پلیس تهرانپارس در چند روز اخیر با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. واکنش‌هایی که باوجود اشتباهات و خطاهای احتمالی متهمان کفه ترازوی افکار عمومی را به سبب خطای انسانی مأمور حاضر در صحنه به نفع دستگیرشدگان سنگین کرد. هر چند پلیس در دو روز گذشته توضیحاتی در خصوص این فیلم ارائه کرد اما در این خصوص چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که به نظر می‌رسد نیروی انتظامی باید با صراحت و شفافیت پاسخگوی آن باشد. نخست اینکه حتی اگر دستگیرشدگان همگی موادمخدر توهم زا مصرف کرده بودند و در حالت طبیعی نبودند و مرتکب جرم شده‌اند آیا پلیس اجازه دارد که با این افراد چنین برخورد کند؟ پلیس، امین جامعه است و به نظر می‌رسد تخطی یک یا دو مأمور نمی‌تواند خدشه‌ای در زحمات کل پلیس ایجاد کند ولی تکرار رفتارهای خشونت بار پلیس با مردم شاید لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بر این وجهه وارد کند. شکیبایی و آرامش از اصول اولیه‌ای است که پلیس آموزش دیده پیش از ورود به یک عملیات و در مواقع بحرانی و حساس باید داشته باشد… دومین مسأله بحث جلوگیری از ترویج خشونتی است که مجموعه پلیس و بخصوص پلیس پیشگیری سال‌ها برای تحقق آن تلاش کرده است…نکته سوم هم برخوردهای محتاطانه مدیران بخش‌های مختلف نیروی انتظامی با رسانه‌هاست.

واکنش‌ها به گزارش روزنامه همدلی

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان "روز پس از واقعه " نوشت: چند روز گذشته، ویدئویی از برخورد نامتعارف پلیس با یک دختر جوان در پارک پلیس تهرانپارس در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. در این ویدئو یکی از مأموران پلیس به خاطر آنچه که بدحجابی گفته می‌شود، با برخوردی خشن دختر به زعم وی بدحجاب را به داخل ماشین پلیس منتقل می‌کند، این ویدئو در سطح رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب وسیعی داشت. از ابراز تأسف سخنگوی ناجا تا واکنش معاون رئیس جمهور و وزیر و… اتفاقی که موجب شده این فیلم بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته باشد و به سرعت مرزهای کشورمان را درنوردد و جهانی شود…روزنامه همدلی نیز براساس رسالت خبری خود در گزارشی تحت عنوان «ارشاد گشت؟!» به صورت مفصل به این موضوع و نحوه برخورد پلیس با این حادثه، پرداخت. لازم به ذکر است مطلب روزنامه همدلی به عنوان تنها روزنامه‌ای که این موضوع را منعکس کرد، بازتاب وسیعی در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، به نحوی که طرح اختصاصی گزارش این روزنامه به استوری و پست‌های اینستاگرامی و توئیتری بسیاری از کاربران فضای مجازی، سایت‌های خبری، و همچنین سلبریتی‌ها یا مقام‌های سیاسی مانند شهیندخت مولاوردی، عبدالجبار کاکایی شاعر معروف و… راه یافت. شهیندخت مولاوردی در پستی با عکس طرح اختصاصی روزنامه همدلی به رفتار خشن مأمور پلیس در برخورد با دختر به زعم آنان بدحجاب این گونه واکنش نشان داد. وی نوشت: مسئله حجاب، پیش از چهار دهه از سلسله سخنرانی‌ها استاد شهید مرتضی مطهری در جمع اعضای انجمن اسلامی پزشکان تحت عنوان مسئله حجاب می‌گذرد، اما حجاب در جامعه امروز ایران همچنان مسئله است و می‌توان به جرأت اظهار کرد که در این سال‌ها هرگز از دستور کار دولت‌ها خارج نبوده است.... عبدالجبار کاکایی شاعر معروف معاصر نیز در صفحه اینستاگرام خود با عکس طرح اختصاصی روزنامه همدلی در واکنش به این موضوع نوشت: ما تحریم شدیم!! ما سال‌هاست تحریم اخلاق و انصافیم، این تحریم‌ها چیزی نیست، درد جسم رو می‌شه تحمل کرد، زخم روح، چند نسل رو درگیر خودش می‌کنه، خلخال پای زن یهودی پیشکش، مراقب هموطنانمان باشید! اگه هموطن ما هستید… زهره الوندی، خبرنگار در صفحه توئیترش نوشت: روزنامه همدلی تنها رسانه‌ای بود که نسبت به برخورد ماجرای نیروی انتظامی با دختر تهرانپارس واکنش نشان داد و دیگر جراید فقط صدای مسئولان بودند و بس… متوجه شدید که چرا اوضاع رسانه‌های مکتوب آشفته است و مردم روزنامه نمی‌خوانند؟!
 

ورود کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به موضوع یکی از پارک‌های تهران

محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با ایسنا از ورود این کمیسیون به برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه کمیسیون شوراها در حوزه بررسی عملکردی نظارت کشور و برخی از اقدامات نیروی انتظامی قرار دارد قطعاً از مسئولان مربوطه و وزیر کشور دعوت خواهیم کرد و درباره موضوع برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر دهد.وی گفت که در این جلسه پیگیری تخلفات احتمالی و بررسی تخلفات صورت گرفته را انجام می‌دهیم و اینکه علت رفتار نیروی انتظامی چه بوده است.

رفتارهای گشت ارشاد

در گزارش روزنامه شرق با عنوان "ارشاد با کتک کاری‌"می‌خوانیم: این چندمین باری است که برای نوشتن گزارشی درباره رفتارهای خشونت آمیز، گشت ارشاد با دخترانی که بی حجاب تشخیص داده می‌شوند، صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را در هنگام انتخابات دوره می‌کنیم. در روزهایی که روحانی برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری تلاش می‌کرد، امید و تلاش مردم وصف ناپذیر بود. نطق‌های آتشین حسن روحانی نیز همچون بارقه‌های امید می‌توانست قلب جوانان را روشن کند. همان روزی که حسن روحانی پشت تریبون رفت و با همان صدای بلند و محکمش که فقط مختص روزهای انتخابات بود فریاد کشید: «‌من کاری خواهم کرد که با کمک پلیس زحمتکش کشور در سراسر خیابان‌ها، امنیت واقعی مستقر شود و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند. من نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند». اما حسن روحانی مانند رؤسای‌جمهور سابق یا نخواست یا نتوانست به ماجرای گشت ارشاد خاتمه دهد و هرگز پاسخ صریح و روشنی هم دراین‌باره نداد. او در سال‌های اخیر، دیدارهای خود با دانشجویان، جوانان و اصحاب رسانه را کمتر و کوچک‌تر کرد تا شاید کمتر درباره امید ازدست‌رفته سوال یا انتقادی بشنود.

نگاه قانون به برخورد اخیر مأمور پلیس با یک دختر

آرمان نوشت: در روزهای اخیر انتشار فیلمی از ضرب و شتم یک دختر جوان توسط دو مأمور پلیس در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های زیادی از سوی افکار عمومی مواجه شد. عده‌ای معتقد بودند که این جوان‌ها هر جرمی هم که مرتکب شده باشند، شایسته نیست که چنین برخوردی با آن‌ها صورت گیرد و با خشونتی وصف ناشدنی پلیس پاسخشان را بدهد. عده‌ای دیگر اما به دفاع از پلیس پرداخته بودند و بیان می‌کردند که اقتدار پلیس مهم‌تر از این مسائل است و پلیس برای حفظ اقتدار حق دارد هرکاری که نیاز است، انجام دهد. قانون اما نظر روشن و مشخصی درباره این موضوع دارد. نعمت احمدی، وکیل و حقوقدان در این خصوص به آرمان می‌گوید: عمل پلیس از ابتدا تا انتها جرم بود. او معتقد است این موضوع را از سه منظر می‌توان بررسی کرد که از هر سه منظر مورد بررسی اقدام پلیس قابل توجیه نیست. این حقوقدان تصریح می‌کند: پلیس به عنوان ضابط قضائی در هیچ موردی نمی‌تواند رأسا و بدون دستور قضائی دخالت کند مگر در مواردی که جرم مشهود در جامعه اتفاق می‌افتد. اگر جرمی در منظر عموم اتفاق بیفتد، پلیس تنها برای جلوگیری از گسترش جرم، از بین رفتن آلات جرم و فرار مجرم می‌تواند دخالت کند. با توجه به تأکید قانون بر جرم مشهود، آب بازی چند جوان در پارکی عمومی و خندیدن آن‌ها جرم محسوب نمی‌شود که اساساً پلیس بخواهد در این ماجرا دخالتی داشته باشد. احمدی با بیان اینکه در وهله دوم، رفتار پلیس مرد در بغل کردن یک دختر نوجوان و به زور منتقل کردن او به ماشین خود از نظر اسلامی حرام بوده و با توجه به وجود تعداد زیادی پلیس زن در نیروی انتظامی این امر عجیب و غیرقابل توجیه است. او می‌گوید: در وهله سوم، فرض می‌کنیم اساساً جرمی اتفاق افتاده و حضور چند نوجوان در پارکی عمومی جرم است. حتی در این صورت نیز قانون گذار هیچ اجازه‌ای به نیروی انتظامی برای مجازات متهم، کتک زدن و ضرب و شتم او صادر نکرده و نهایت وظیفه پلیس تحویل متهم به مقام قضائی است. آنچه در فیلم مشاهده شد و رفتاری که پلیس با یک دختر نوجوان داشت ترسناک به نظر می‌رسید و این مسأله اعتماد عمومی را خدشه دار می‌کند.

لزوم رعایت حقوق شهروندی توسط پلیس در اعمال قانون

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در هر مجموعه سازمانی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که در افکار عمومی ذهنیت بدی نسبت به آن سازمان ایجاد شود. اگر یک نفر رفتاری از این دست داشت ما نباید آن را به کل مجموعه منتسب کنیم؛ این موضوع اخلاقی نیست. اگر چند پلیس بد برخورد می‌کنند و یا چند پزشک زیر میزی می‌گیرند نمی‌توان این موضوع را به همه منتسب کرد. موضوع دیگر در رابطه با ویدئو این است که همه باید مراقب کارهایمان باشیم؛ خدا ناظر کارهای ماست. امروزه دنیا، دنیای مجازی است همه رفتارهای ما تحت نظارت کسانی است که ما را می‌بینند.رئیس انجمن مددکاری اجتماعی همچنین با بیان اینکه پلیس وظایفی دارد و در راستای انجام وظایفش باید پاسخگو باشد اظهار کرد: اما هیچکدام از اینها اما مجوزی نمی‌شود که برخوردی خارج از مأموریت انجام شود، رفتاری که انجام می‌شود که با جرمی که اتفاق می‌افتد باید تناسب داشته باشد. به گفته وی حتی اگر قرار است امر به معروف انجام دهیم باید در انتخاب روش به گونه‌ای عمل کنیم که آن روش جاذبه هم داشته باشد تا حرف درست ما را بپذیرند تا در نهایت آنچه از امر به معروف دنبال آن هستیم تحقق پیدا کند.موسوی چلک افزود: فکر می‌کنم این موضوعی است که نه فقط پلیس، بلکه در همه سازمان‌ها بایستی مبنا قرار گیرد.

لزوم حفظ امنیت روحی شهروندان توسط پلیس

آسیب‌شناس جامعه‌شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز در این باره در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی تفسیرها حتی در کشورهای دینی در مورد میزان ورود به امور مردم ادامه داد: اگر بر فرض مثال آب‌بازی‌ای هم رخ داده اتفاق مهمی نیست اما برخی رفتارها وکردارها باعث می‌شود که افراد از دین و …گریزان شوند.وی همچنین با انتقاد از نبود مأمور زن در صحنه گفت: مگر نه اینکه به نامحرم دست زده شود خلاف شرع است؟ بنابراین به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد حتی برخوردی صورت بگیرد باید طبق ضوابط باشد. این آسیب شناس با اشاره به اینکه وقتی بزرگ‌تر کار اشتباهی انجام دهد کوچک‌تر نیز از آن تأثیر می‌پذیرد گفت: به طور مثال وقتی به یک کارمند می‌گوئیم چرا دزدی می‌کنی، پاسخ می‌دهد زیرا فلان فرد در فلان رده دزدی کرد یا وقتی در یک خانواده پدر احترام خود را نگه نمی‌دارد چگونه می‌توان توقع داشت فرزندان حرف گوش دهند؟ بنابراین حتی اگر می‌گوئیم چرا این بچه‌ها آب بازی می‌کنند، بچه‌ها محکوم نیستند و ما مسئولین امر را محکوم می‌کنیم که چرا برنامه مناسبی برای تفریح نوجوانان و جوانان نریخته‌اند؟ چرا محیطی برای آنها تعبیه نشده که در آن ورزش و تفریح کنند؟

رسانه‌های اصولگرا

آقای فرمانده به دام هوچی‌گری‌ها نیفتید؛ هدف رسانه‌های معاند به پرچمداری علی‌نژاد این است که با مظلوم نمایی و تحریف واقعیت، باعث شوند که برخورد پلیس متأثر از این هجمه‌های رسانه‌ای باشد؛ ضد انقلاب سعی کردند از این واقعه سوءاستفاده کنند؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «جیغ، سلاح، مجرم» یا «اقتدار پلیس» به برخورد با مأموران اعتراض کردند؛ بازی دیو و دلبر و دوگانه سازی های ساختگی جنگ و صلح، خشونت و آزادی نقشه کسانی است که معمولاً با ایجاد هیاهو جیب مردم را می‌زنند و غربت ناهیان از منکر محصول تعارض سیاست جنایی اجرایی و تقنینی است از جمله عبارت‌های کانونی این رسانه‌ها است.

لزوم حفظ حرمت و اقتدار پلیس

روزنامه کیهان زیر عنوان " نگاهی به ماجرای درگیری هنجارشکنان با مأمور قانون " بر لزوم حفظ حرمت و اقتدار پلیس تاکید کرد و نوشت: در روزهای اخیر فیلم درگیری و گردنکشی عده‌ای از جوانان هنجارشکن در برابر دستور قانونی پلیس در فضای مجازی باعث طرح نظرات مختلفی شده است.عده‌ای با نادیده گرفتن هنجارشکنی و فحاشی مجرمان که به نظر دختران جوانی می‌باشند، از فرصت استفاده کرده و دنبال تخریب وجهه پلیس و عقده‌گشایی هستند. عده‌ای نیز با تأکید بر لزوم برخورد با هرگونه هنجارشکنی، به دفاع از عملکرد پلیس در این ماجرا پرداختند. اما در این بین واکنش پلیس نیز جای تأمل دارد، از جمله اینکه رئیس پلیس پایتخت دیروز خبر از عزل و بازداشت مأموران حاضر در این ماجرا داد!

این روزنامه زیر عنوان "آقای فرمانده به دام هوچی‌گری‌ها نیفتید"‌نوشت: خبر عزل و بازداشت مأموران حاضر در این ماجرا که هم مورد فحاشی و توهین مجرمان قرار گرفته و هم با مقاومت آنها در برابر اجرای دستور مأمور قانون و ضابط قضائی روبه‌رو شده‌اند، به نظر یک بار دیگر باعث لطمه زدن به چهره قاطع و حرمت پلیس شده است. طبق اعلام پلیس تهران و فرمانده محترم آن، این افراد هنجارشکن علاوه‌بر حرمت‌شکنی در سطح جامعه، کشف حجاب کامل نموده و با مصرف مواد مخدر توهم‌زا حالت طبیعی نیز نداشته‌اند، به این جرایم فحاشی و گردنکشی در برابر مأمور قانون را نیز اضافه کنید، حال سوال اینجاست که اگر در برابر این مجرمان علنی پلیس قاطعانه برخورد نکند؛ پس کی و کجا باید قوه قهریه و چهره مقتدر پلیس که موضوعی پذیرفته شده در تمام جهان است ترس بر چهره مجرمان بیندازد و به ظهور برسد؟ آیا پلیس برای مجرمان و هنجارشکنانی که خودشان حرمتی برای خود قائل نیستند، آنچنان حرمتی متصور است که حتی مأمور برخوردکننده با آنها را مواخذه و تنبیه می‌کند؟ آیا با این وضع از این به بعد در هر صحنه جرمی با جیغ و فریاد و فحاشی و درگیری مجرمان با پلیس و البته فیلمبرداری از صحنه توسط آنها باید مأموران توبیخ شوند و آیا با این وضعیت و اساساً این سطح از حمایت پلیس از نیروهای خود، مأموری انگیزه کافی برای دخالت و درگیر کردن خود خواهد داشت؟!

رجانیوز گزارش داد: حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به ماجرای اخیر تهرانپارس، چرا نیروی انتظامی با وجود اینکه حمایت دستگاه قضا را در برخورد با این قبیل هنجارشکنی به همراه دارد، دو مأموری را که به وظیفه خود عمل کرده‌اند را از کار برکنار می‌کند؟!…این اولین باری نیست که مسیح علی‌نژاد و امثالهم با انتشار صحنه‌هایی تقطیع شده از چنین ماجراهایی، سعی در جوسازی و هجمه علیه بازوی انتظامی کشور دارند تا نیروی انتظامی را که وظیفه برخورد با چنین اقدامات خلاف عرف و قانون را دارد، در مقابله با این قبیل حرکات، به منفعل بکشاند. به عبارتی دیگر، هدف رسانه‌های معاند به پرچمداری علی‌نژاد این است که با مظلوم نمایی و تحریف واقعیت، باعث این شوند که برخورد پلیس در مقابله با کسانی که کشف حجاب کرده و از جامعه سلب آسایش می‌کنند، متأثر از این هجمه‌های رسانه‌ای باشد. یعنی پلیس با ترس اینکه مبادا مورد هجمه رسانه‌های معلوم‌الحال قرار بگیرد، با هنجارشکنان برخورد قاطعی به عمل نیاورد.در هر حال انتظاری که از نیروی انتظامی می‌رود این است که بدون توجه به بازی رسانه‌ای ضد انقلاب علیه ارزشها و هنجارهای کشور، در اجرای وظیفه خود که برخورد با قانون‌شکنان است، قاطعانه عمل کند. نه اینکه متأثر از این جوسازی‌ها، منفعلانه عمل کرده و مأمورین وظیفه شناس را نیز عزل کند.

روزنامه وطن امروز زیر عنوان "هشتگ اقتدار پلیس"‌نوشت: خبر برخورد با ۲ مأمور نیروی انتظامی که با هنجارشکنی در پارکی در محله تهرانپارس مقابله کرده بودند، با واکنش منفی مردم مواجه شد به طوری‌که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس عصر روز گذشته اعلام کرد برخورد با ۲ مأمور وظیفه‌شناس متوقف شده است. پس از انتشار فیلم منقطع شده در شبکه‌های اجتماعی از برخورد پلیس با هنجارشکنان محله تهرانپارس در پایتخت، ضد انقلاب سعی کردند از این واقعه سوءاستفاده کنند… پلیس عصر دیروز اعلام کرد: به دستور رئیس پلیس پایتخت، برخورد با مأموران ناجا درباره حادثه پارک پلیس متوقف شد. به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سردار حسین رحیمی، دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد. همان چند ساعت خبر برخورد با مأموران واکنش منفی بسیاری را در پی داشت و کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «جیغ، سلاح، مجرم» یا «اقتدار پلیس» به برخورد با مأموران اعتراض کردند.

واکنش زاکانی به ماجرای یکی از پارک‌های تهران

به گزارش تارنمای مشرق، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توئیتی درباره برخورد پلیس با دختری جوان در یکی از پارک‌های تهران، نوشت: بازی دیو و دلبر و دوگانه سازی های ساختگی جنگ و صلح، خشونت و آزادی، …نقشه کسانی است که معمولاً با ایجاد هیاهو جیب مردم را می‌زنند. با حاکمیت قانون، نه نیروی انتظامی حق برخورد فراقانونی و غیر حرفه‌ای را دارد و نه هیچکس حق تعرض به مأموران خدوم ناجا و تضییع حقوق سایر مردم را.

واکنش پلیس به ماجرای تهرانپارس

روزنامه خراسان آورد: در پی انتشار گسترده فیلم موبایلی مربوط به برخورد یک مأمور پلیس با یک دختر جوان در تهرانپارس در فضای مجازی، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت ظهر دیروز ابتدا از دستگیری و عزل دو مأمور متخلف در این ماجرا خبرداد و سپس چند ساعت بعد، دستور قبلی مبنی بر برخورد بااین دو مأمور را به دلیل انجام تحقیقات بیشتر، تعلیق کرد. به نظر می‌رسد بهتر این بود که رئیس پلیس در ابتدا و قبل از اعلام نظر برای تصمیم گیری در این زمینه تأمل بیشتری می‌کرد. به هرروی اگر اهل فضای مجازی هستید، احتمالاً این ویدئوی کوتاه و صحنه‌های درگیری یک پلیس با یک دختر را دیده اید.

غربت ناهیان از منکر در جامعه

روزنامه جوان زیر عنوان "غربت ناهیان از منکر محصول تعارض سیاست جنایی اجرایی و تقنینی! "‌نوشت: خبر اخیر جسارت و حمله به بانوی ناهی از منکر در شهر خمام، ضرب و شتم ناهی از منکر در پارک قیطریه تهران حین تذکر به خانم‌های بدون حجاب که در حال بازی والیبال با آقایان بودند، ضربات چاقو در ماه مبارک رمضان به ناهی از منکر در پارک جمشیدیه بعد از تذکر وی درخصوص سگ‌گردانی چند جوان و اخباری از این دست که مستمراً به گوش می‌رسد محصول تعارض سیاست جنایی تقنینی و اجرایی ایران در قبال این دسته از جرایم است.نیروی انتظامی به عنوان ضابط و مجری قوانین، متعاقب روی کار آمدن هر دولت، عملکردی متفاوت دارد. گاهی گشت ارشاد، گاهی بی‌تفاوتی مطلق، گاهی طرح برخورد با سگ‌گردانی و جمع‌آوری ضربتی سگ‌ها با تجهیزاتی مخصوص، گاهی بی‌تفاوتی مطلق، گاهی برخورد قانونی با روزه‌خواری در ملأ عام، گاهی بی‌تفاوتی مطلق، گاهی هجوم به پشت‌بام‌ها و معدوم کردن تجهیزات ماهواره‌ها، گاهی بی‌تفاوتی مطلق…نگارنده درصدد تحلیل قوانین موجود و میزان کارآمدی و تطبیق آن‌ها با شرع مقدس و وضع فعلی جامعه نیست؛ اما مؤکداً بر این عقیده است که اگر با اجرای میلی و سلیقه‌ای قانون توسط مجریان آن روبه‌رو شویم، حاصلی جز شکسته شدن حرمت هنجارها و برگشت‌ناپذیری قبح نقض آن در جامعه نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماهان IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    5 18
    با روزنامه های اصولگرا موافقم،پلیس در ایران حرمت نداره هرکس هر کار میخواد میکنه وپلیس باید فقط خویشتنداری کنه،اگه نیروی انتظامی نبود جرات نمی کردیم زن وبچه رو تو خیابون بزاریم،دست نیروی انتظامی رو همین جا میبوسم