۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۶
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83369732
T T
۰ نفر
چهل و ششمین ماهواره ناوبری "بی دو" چین با موفقیت پرتاب شد

پکن- ایرنا- چهل و ششمین ماهواره ناوبری "بی دو" چین امروز سه شنبه از پایگاه شی چانگ با موشک حامل لانگ مارچ سه بی با موفقیت به فضا پرتاب شد.

سازمان هوای فضا چین روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد پس از انجام آزمایشاتی در مدار، این ماهواره با ۲۰ ماهواره شماره سه "بی دو" که قبلاً پرتاب شده است به صورت شبکه در خواهد آمد و در زمان مناسب خدمت رسانی را آغاز خواهد کرد.

سازمان هوافضا هدف از پرتاب این ماهواره را تقویت قابلیت پوشش و سرویس دهی سیستم بی دو اعلام کرد.

این سیصد و هفتمین پرواز موشک حامل لانگ مارچ بود.

سیستم موقعیت یاب بیدو در کناره سیستم های جی پی اس آمریکا، گالیله اروپا و گلوناس روسیه جزو چهار سیستم موقعیت یاب جهانی است.

از سال ۲۰۰۰ میلادی که نخستین ماهواره موقعیت یاب بیدو چین وارد مدار شد تا کنون بیش از ۵۰ سیستم ماهواره ای شامل چهار سیستم آزمایشی راه اندازی شده است بیدو نخستین بار دسامبر ۲۰۱۲ موقعیت یابی، ناوبری، زمان بندی و خدمات پیام رسانی را به کاربران غیرنظامی در چین و بخش هایی از منطقه آسیا و اقیانوس آرام آغاز کرد.

این کشور تا به امروز ۳۶ ماهواره به فضا پرتاب کرده است که ۲۱ ماهواره آن مربوط به بیدو ۳ و ۱۵ ماهواره نیز مربوط به بیدو ۲ است که در چندین مدار عملیاتی قرار دارند.

به گفته مسئولان چینی این ماهواره ها خدمات موقعیت یابی جهانی را با دقت ۱۰ متری و خدمات منطقه ای را در آسیا و اقیانوس آرام با دقت ۵ متری ارائه می دهند.

بر اساس برنامه ریزی، از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰، چین ۱۱ ماهواره بیدو ۳ و یک ماهواره بیدو ۲ پرتاب خواهد کرد و ضمن تقویت خدمت به مناطق آسیا و اقیانوس آرام، توانایی خدمت رسانی جهانی سامانه بیدو را نیز افزایش خواهد داد.

ساخت شبکه جهانی بیدو ۳ تا تکمیل آن در سال ۲۰۲۰ ادامه دارد همچنین در سال ۲۰۳۵ سامانه موقعیت یاب جامع گسترده تر، هماهنگ تر و هوشمندتر با محوریت سامانه بیدو ایجاد خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha