فاصله مدیران آموزش و پرورش با ذی‌نفعان کاهش یابد

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فاصله مدیران دستگاه تعلیم و تربیت در همه سطوح باید با ذی‌نفعان اعم از مدیران مدارس، معلمان ، دانش آموزان و اولیا کاهش یابد.

به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش وپرورش استان‌های کشور، اظهار کرد: مسئولان مربوطه باید روزانه حداقل به مدت ۱۰ دقیقه با مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیا به صورت تلفنی تماس گرفته و در جریان مشکلات و مسائل قرار گیرند.

وی تاکید کرد: باید به جامعه تکریم بزرگان و صاحب‌نظران آموزش داده شود و در نفی یکدیگر سخن نگفته و عمل نکنیم و از آنجا که مهم استفاده از تجارب مدیران قبلی است لذا به صورت عملی این مدیریت باید شکل بگیرد.

وی افزود: در این دوره دو کار باید در اولویت قرار گیرد؛ اول آنکه از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداشته و دوم انسجام و فرهنگ سازمانی را حفظ کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همواره دستگاه‌های بزرگ همچون آموزش و پرورش در معرض تعارض به جای توافق و تعادل و واگرایی به جای همگرایی هستند و باید نقطه مقابل تعارض‌ها را نشانه بگیریم.

حسینی با بیان اینکه لازم است به فهم مشترک رسیده و شفافیت سازمانی داشته باشیم، افزود: در علم مدیریت سازمان‌ها سه مدل کلبه‌ای، قاره‌ای و شیشه‌ای تعریف می‌شوند که در شکل قاره‌ای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاست‌ها باخبر هستند، در شکل کلبه‌ای معاونان و مدیران، مطلعان سازمان هستند اما در سازمان شیشه‌ای همه ذی‌نفعان، مطلعان سیاست‌های سازمان هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای فرهنگ سازمانی به ارتباط مؤثر و سالم با شرکای آموزش و پرورش نیاز داریم، گفت: باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کرده و خانواده، دولت، معلمان، تشکل‌های فعال و شناسنامه‌دار، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران، نخبگان و خیرین… را با خود همراه کنیم.

حسینی در ادامه اضافه کرد: در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم، چرا که در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام می‌گیرد و مدیران کل استان و مدیران نواحی باید به طور مستمر جلسات شورای معاونان را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کنند.

اولویت آموزش و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اولویت کاری در این وزارتخانه را اجرای متوازن سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: برای اجرای این سند پاسخ به این سوالات لازم است. چرا تحول بنیادین می‌گویند؟ زیرا نهاد تحولی در جامعه آموزش و پرورش است. تحول را با چه سازمانی اجرایی می‌کنند؟ پاسخ مدرسه است و در حال حاضر به درستی بر روی رویکرد مدرسه محوری تمرکز شده است.

حسینی یادآورشد: در نهاد تحولی آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه است و کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، بلکه عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است. اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمی‌یابد و در صورتی که افزایش انگیزش و صلاحیت‌ها در معلم صورت نگیرد در آموزش و پرورش تحول نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت امروز از آموزش زدگی، کنکور، کلاس زدگی و امتحان زدگی رنج می‌برد لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم گفت: تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهم است، از این رو باید در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چرا که تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام ساحتی هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: دیگر جوهره سند تحول بنیادین چرخش‌های تحول‌آفرین است که در آن تعلیم و تربیت به نظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود و باید به طور مرتب خلق موقعیت‌های یادگیری داشته باشیم.

حسینی جوهره دیگر را تعادل بخشی‌های هویتی دانست و افزود: قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید می‌کردند که بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز شده است و کم‌کم به این جمع‌بندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همان‌طور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تحقق این سه جوهره؛ ١٣١ راهکار در سند تحول بنیادین و ۶ خرده نظام دیده شده است و با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته و برنامه‌ها به سطح مناطق آموزشی نیز هدایت شده است. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =