جلب اعتماد فرهنگیان مهم‌ترین ویژگی یک رهبر آموزشی است

تهران- ایرنا- وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: جلب اعتماد معلمان، مدیران و دانش آموزان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وزیر به عنوان رهبر آموزشی است.

به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزش و پرورش، «علی‌اصغر فانی» در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، اظهار کرد: رهبر آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه زمانی این وظیفه را به درستی انجام خواهد داد که بر دانش آموز، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورات وی را اجرا کنند.

وی به چگونگی جلب این اعتماد اشاره کرد و اظهار کرد: دارا بودن پنج شرط صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات رأی، فکر و شفافیت و قدرت نفوذ ضروری است.

فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مثابه یک خانواده با بیش از یک میلیون عضو است، گفت: وزیر این دستگاه به عنوان پدر در این خانواده نقش ایفا می‌کند، از خطاها می‌گذرد و از ناراحتی‌ها، غمگین و از شادی‌ها، خوشحال می‌شود.

وی افزود: به دنبال سبک‌های مدیریت آمریکایی و ژاپنی نروید لذا مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی می‌کنیم باید سبک مدیریتی داشته باشیم، فرهنگ کشور ما خانواده محور است و سبک مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.

وی تصریح کرد: البته این پنج شرط باید در ادراکات مخاطبان وجود داشته باشد و از آنجا که ادراک برداشتی از یک پدیده است باید ادراک صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت در فرهنگیان به وجود آید.

فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی خاطرنشان کرد: این رفتار یعنی افرادی در دستگاه باشند که فراتر از وظیفه کار کنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی معادل ایثار است.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نکته لازم است، گفت: اولین و مهمترین نکته ادراک عدالت است که سه نوع عدالت رویه‌ای، توزیعی و مراوده‌ای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توأم با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت وجود داشته باشد.

وی در ادامه اذعان کرد: نکته دوم رضایت شغلی است لذا اگر انتظار داریم که معلم فراتر از وظیفه خود عمل کند، بایدرضایت شغلی داشته باشد البته تحقیقات نشان می‌دهد که تنها پرداخت حقوق مکفی رضایت شغلی ایجاد نمی‌کند و باید از روابط انسانی استفاده شود.

فانی تصریح کرد: سومین شرط، رهبری پرجاذبه است، یعنی شخصیت شما به قدری متعالی باشد که افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین شرط، ویژگی‌های شخصیتی کارکنان سازمان است و آخرین شرط بازنگری در شاخص‌های ارزیابی عملکرد است.

آموزش و پرورش به ثبات و آرامش نیاز دارد

فانی با تشکر از زحمت‌های بطحائی در طول دوران وزارتش، با بیان اینکه حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مدیری از جنس مدیران اجرا است، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهاد دیر بازده است و دولت‌ها به دنبال فعالیت‌های زود بازده هستند و به همین علت ممکن است توجه کافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به ۲ سال باقی مانده از دولت دوازدهم، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است که نمی‌توانیم کارهای وسیع انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود، اظهار کرد: به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز است و اکنون جای بحث‌های هیجانی و مطالعه نشده نیست. تا ابتدای سال تحصیلی کمتر از سه ماه فرصت باقی است و باید همه انرژی برای بازگشایی مدارس صرف شود و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و… تمرکز کنیم.

ستاد رتبه بندی معلمان با هماهنگی دولت تشکیل شود

فانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دچار سکوت سازمانی شده‌ایم، اضافه کرد: این سکوت به دلیل ناامیدی معلمان است لذا این اتفاق برای آموزش و پرورش خطرناک است زیرا بخشی از این ناامیدی‌ها فقدان انگیزش شغلی را به همراه دارد.

وی به طرح رتبه بندی فرهنگیان نیز اشاره و اظهار کرد: هرچند ٢ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم سال ۹۸ در نظر گرفته شده است اما این مبلغ کفایت نمی‌کند و با محاسباتی که انجام شده به ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و مرحله‌ای نیاز داریم که معلم با انگیزه سر کلاس برود.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: باید اجرای رتبه بندی به شکل جدی پیگیری و ستاد رتبه بندی با هماهنگی دولت تشکیل شود و در این مرحله نیز تا قبل از مهرماه احکام رتبه بندی فرهنگیان صادر شود تا معلمان با انگیزه بیشتری در مهرماه در مدارس و کلاس‌های درس حضور یابند.

فانی توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه‌های مهمی دانست و تاکید کرد: برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسه محوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست و لذا کار را از مدیر مدرسه باید آغاز کرد تا مهارت‌ها و دانش مدیران ارتقا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در سراسر کشور چند مرکز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راه اندازی شود که این مراکز دارای اعضای هیئت علمی باشند و به طور متمرکز در رابطه با این موضوع کار کنند لذا اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات هم اتفاقات خوبی رقم می‌خورد./‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =