پرونده الکترونیکی نظام سلامت گام دوم در تحول سلامت است

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری تحقق پرونده الکترونیکی نظام سلامت را از قول های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: این طرح آغاز گام دوم در تحول سلامت در کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز سه شنبه با حضور در رصدخانه اطلاعات نظام سلامت کشور مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور آغاز استقرار پرونده الکترونیک نظام سلامت در کشور را صادر کرد.

وی در سخنانی اظهارداشت: امروز شاهد تحقق یکی از آرزوهای دیرین خود هستم، حدود ۲۱ سال پیش در یکی از کشورها سیستم دولت الکترونیک در یک جلسه چند ساعته برای من توضیح دادند.

وی ادامه داد: وقتی از آن سفر برگشتم این طرح را در ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب توضیح دادم، ایشان به من فرمودند «شما به مقامات دولتی بگویید این کار را در ایران دنبال کنند».

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: من هم این موضوع را به مسؤولان آن زمان که مربوط به سال ۷۷ و ۷۸ است، اعلام کردم.

روحانی گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید هم یکی از اهداف من تحقق دولت الکترونیک و مخصوصاً در بخش سلامت بود. آرزوی من این بود که در پایان دولت یازدهم به سلامت الکترونیک برسیم که به تأخیر افتاد.

وی افزود: در آغاز دولت دوازدهم تاکید من به همه دستگاه‌ها این بود که ما به این نظام دست پیدا کنیم البته آن زمان قول داده شد که در سال ۹۷ این موضوع تحقق پیدا می‌کند، اما بعد گفتند اوایل سال ۹۸ این طرح اجرایی می‌شود.

رئیس جمهوری خطاب به مسئولان وزارت بهداشت تاکید کرد که خوشحالم شما با جدیدت و تلاش در طول این چند ما این کار را دنبال کردید و به ثمر رساندید.

روحانی یادآور شد: این طرح یکی از قول‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و دولت الکترونیک است و این آغاز گام دوم در تحول سلامت در کشور است.

رئیس جمهوری گفت: بسیار خوشحالم که امروز این کار شروع شده است. می دانم رضایت بسیار زیادی در شهروندان ایرانی به وجود خواهد آورد. با اجرای این طرح رفاه افزایش، وقت مردم صرفه جویی و هزینه درمان کاهش می‌یابد.

روحانی اجرای این طرح را کار بسیار ارزشمندی برای پزشک، تحقیقات در آینده و هم برای پیشگیری از مواردی که احتمالاً موارد بحران سلامت خواهد بود، دانست.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور صبح امروز در مراسمی با حضور رییس جمهوری آغاز شد.

در راستای ایجاد دولت الکترونیک و بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور یکپارچه سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع عادلانه منابع سلامت، استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور آغاز شد.

در این مراسم محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رییس کل سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن جراحان ایران نیز حضور داشتند.

رئیس جمهوی قرار است با مدیران ارشد نظام سلامت کشور دیدار و گفت و گو کند.

وزارت بهداشت در طول ماه های گذشته تمرکز اصلی خود را برای استقرار این سامانه در راستای مدیریت منابع قرار داده بود.

پرونده الکترونیک سلامت؛ مجموعه ای از داده ها و اطلاعات مربوط به رخدادهای سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می شود. دسترسی به بخشی از این اطلاعات در هر مکان و زمان منحصراً در اختیار و مالکیت صاحب پرونده و تنها در صورت اجازه فرد و با رعایت قواعد محرمانه و حریم خصوصی در اختیار نظام سلامت به صورت تجمیعی و اشخاص مجاز قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ۴۴ دانشگاه کشور (با پوشش جمعیتی ۸۵ درصد جمعیت کشور) نظام ارجاع الکترونیک مرحله آزمایشی عبور کرده است. بدین معنا که زنجیره خدمات استعلام هویت استحقاق سنجی و شناسایی همپوشانی بیمه‌ای ارجاع الکترونیک از سطح یک به سطوح دو و سه، نوبت گیری الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کامل شده و همه اطلاعات سلامت شهروندان در نظام پرونده الکترونیک سلامت شهروندان ذخیره می شود.

سامانه های پایه پرونده الکترونیک سلامت در همه مراکز بهداشتی کشور پیاده و نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات می باشند.

برقراری امکان نوبت دهی الکترونیک و صرفه جویی قابل توجه در در وقت و هزینه، شناسایی همپوشانی های بیمه‌ای پیش از دریافت خدمت در سطح کل کشور، جلوگیری از هدر رفت منابع، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش ها و تصاویر تشخیصی، کاهش نسخه ها و آزمایش های تکراری، جمع آوری داده های سلامت، یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات امکان رصد شاخص‌های کلان سلامت و ارزیابی عملکرد هر یک از حوزه های متنوع اجرایی در قالب داشبوردهای مدیریتی و بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله نتایج و دستاوردهای این طرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =